18 ECTS credits
490 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4019041FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt 'Bachelorproef Communicatiewetenschappen' of 'Onderzoekspaper Communicatiewetenschappen' (schakel- of voorbereidingsprogramma) gevolgd, alvorens 'Masterproef' op te nemen. De masterproef kan enkel in de afstudeerfase worden opgenomen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
Communicatiewetenschappen
Onderwijsteam
Wendy Van Den Broeck
Promotor . (titularis)
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
482 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De masterproef communicatiewetenschappen is het werkstuk waarmee de masteropleiding wordt voltooid. Daardoor geeft de student blijk van een analytisch en synthetisch vermogen of van een zelfstandig probleemoplossend vermogen op academisch niveau. Het werkstuk weerspiegelt de algemeen kritisch-reflecterende ingesteldheid of de onderzoeksingesteldheid van de student.

De masterproef handelt over een onderwerp dat verband houdt met één van de deeldomeinen die binnen de masteropleiding communicatiewetenschappen aan bod komen.

Bijkomende info

De administratieve en inhoudelijke procedures voor de masterproef verlopen digitaal in het ‘Master Thesis Information System’ (MaThIS). De student neemt hierin initiatief.

De masterproef wordt geschreven in de taal van de opleiding. In Nederlandstalige opleidingen kan de masterproef, mits goedkeuring van de promotor, in het Engels of in het Frans worden geschreven.

Een handleiding met bijkomende informatie (deadlines, vorm van indienen, beoordeling…) is terug te vinden op de cursusruimte in Canvas en wordt beschouwd als volwaardig onderdeel van deze opleidingsonderdeelfiche.

De facultaire regels met betrekking tot de masterproef zijn tevens opgenomen in het Onderwijs- en Examenreglement met facultaire aanvullingen, hoofdstuk V _ Masterproef.

Dit opleidingsonderdeel kan niet gevolgd worden onder creditcontract omdat het een werkstuk betreft waarmee de masteropleiding wordt voltooid.

Toelichting werkvormberekening

- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
 - Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten

Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting

De masterproef is begroot op 18 studiepunten en vertegenwoordigt een studiebelasting van 490 uur. Op jaarbasis (35 weken) betekent dit dat de student per week ongeveer 14 uur bezig zal zijn met de masterproef. Die 14 uur omvat het individuele werk, maar ook het op regelmatige basis contact houden met de promotor en het eventueel deelnemen aan andere individuele of collectieve begeleidingsactiviteiten.

  • WPO: 8 uur (contacten met promotor en/of begeleidend team)
  • ZELF: 482 uur (individueel werk verricht in kader van de masterproef)
Leerresultaten

Algemene competenties

Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de master communicatiewetenschappen:

  • De studenten geven blijk van een diepgaande kennis, begrip en inzicht in het communicatiewetenschappelijk vakgebied met oog voor de meest actuele evoluties en discussies in binnen- en buitenland.
  • De studenten kunnen actuele evoluties en discussies in binnen- en buitenland maatschappijkritisch contextualiseren en evalueren en zijn in staat deze inzichten vanuit een eigen origineel analysekader zelfstandig te verdiepen met betrekking tot complexe vraagstukken en aldus de theoretische onderlegdheid te vergroten met betrekking tot de eigen interessedomeinen.
  • De studenten geven blijk van een open en constructieve ingesteldheid met respect voor andere visies of overtuigingen.
  • De studenten staan open voor wetenschappelijke twijfel en maatschappelijk pluralisme. Ze geven blijk van durf, ambitie en volharding om zowel gevestigde inzichten als alternatieve standpunten ter discussie te stellen.
  • De studenten kunnen vanuit een open attitude functioneren in een cultureel diverse internationale context. Zij reflecteren kritisch over de eigen (geografische, sociale, culturele, lokale, persoonlijke,…) positie.
  • De studenten geven blijk van de vaardigheid om een discussie te voeren en in debat te treden over actuele maatschappelijke en wetenschappelijke thema’s en theoretische ontwikkelingen binnen het vakgebied. De studenten discussiëren op basis van kritische, degelijk onderbouwde reflecties en eigen onderzoeksbevindingen, vanuit een open geest en met luisterbereidheid.
  • De studenten getuigen van ondernemings- en verantwoordelijkheidszin, communicatieve ingesteldheid, creativiteit en het vermogen om te plannen, te coördineren, te superviseren en te adviseren. Op basis van deze vaardigheden profileren afgestuurde Masters zich als zelfstandige, verantwoordelijke, onderzoekende en reflectieve beroepsbeoefenaars.
  • De studenten zijn in staat verworven inzichten en bevindingen te vertalen naar concrete conclusies, scenario’s, adviezen, beleidsrichtlijnen en strategieën en deze op deskundige manier te communiceren en te implementeren.
  • De studenten zijn in staat om op zelfstandige wijze een eigen, origineel onderzoek uit te werken, te organiseren, te plannen en uit te voeren, de resultaten te interpreteren en hierover zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren op een onderbouwde, coherente en overtuigende manier.
  • De studenten zijn in staat om zich deels begeleid, deels zelfstandig te bekwamen in de specifieke en actuele onderzoeksmethoden binnen een bepaald deeldomein en deze methoden op een zelfstandige manier toe te passen in concrete onderzoekssituaties.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Masterproef bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Masterproef dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Masterproef met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Onderstaande is van toepassing op beide zittijden:

  • De student is verplicht zijn/haar masterproef elektronisch op te laden op door de faculteit aangegeven antiplagiaatserver.
  • De student die een masterproef inlevert verklaart zich akkoord met de plagiaatregels.
  • De beoordeling van de masterproef gebeurt in overeenstemming met het beoordelingsformulier terug te vinden op het elektronisch leerplatform Canvas.
  • De masterproef in de communicatiewetenschappen wordt niet verplicht mondeling verdedigd.
  • De student die dat wenst kan binnen de drie dagen na bekendmaking van het resultaat via Mathis wél een verzoek richten aan het vakgroepensecretariaat om de masterproef mondeling te verdedigen.
  • Op basis van een gemotiveerd verslag kan aan de student een mondelinge openbare verdediging worden opgelegd.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategie en marketing
Master in de communicatiewetenschappen: media en samenleving