3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4019203DNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend master niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Wetenschappen en Bio-ingenieurswetensch.
Verantwoordelijke vakgroep
Geografie
Onderwijsteam
Dieter Bruggeman
Michael Ryckewaert (titularis)
Onderdelen en contacturen
21 contacturen Hoorcollege
27 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

This course deals with the recent development of the discipline of urban design. The course outlines the different schools of thought and approaches applied to deal with the 'permanent ' crisis of the 20-21st century city. This crisis is, among other things, outlined through a discussion of the current urban problems of the Brussels metropolitan area. In addition, the course deals with approaches that call for urban regeneration with a concern for tradition and context, as opposed to approaches that embrace the modern, fluid, dispersed and diffuse urban reality of the late 20th and early 21st century. In this reality nodes of infrastructure are new foci of urbanity. The wider territory and regional and landscape design start to play an important role in dealing with this urban reality.  Finally, the European practice of urban design, ' le projet urbain ' or the ' proyecto urbano ' as it is named in France and Spain respectively, is put on the map. Here, also the achievements of the current practice of urban renewal in Flanders is being treated, as it is ever more often the field of action of internationally renowned urban planners.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpoint slides of lectures
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reading package
Bijkomende info

Study materials

Powerpoint presentations of the courses

Reader

Leerresultaten

Goals

- the student is able to identify the most important spatial principles and concepts of the various appraoches in urban design in response to the crisis of the contemporary city,

- the student is able to draw links between the various approaches,

- the student knows the most important personalities and understands their contribution to the discipline of urban design.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 90% van het eindcijfer

ZELF Praktijkopdracht bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Oral exam met een wegingsfactor 1 en aldus 90% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Readings & presentation met een wegingsfactor 1 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

The evaluation consists of an oral exam (90%) and a small assignment that includes the reading of a text on urban projects in Brussels, a site visit and a presentation/discussion about those projects in class (10%).

Partial marks for the assignment, if the student obtains at least half of the score for this part, are transferred to the second session. Students may not relinquish partial marks.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master of Geography: Standard track (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Urban Studies: Standard track (enkel aangeboden in het Engels)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 1 (Bachelor via SCH of VRB)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 2 (Master op dossier)
Master in de stedenbouw en de ruimtelijke planning: Traject 3 (Bachelor of Master rechtstr)