6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019624BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Statistiek III: univariate data-analyse behandelt vaak toegepaste methoden voor statistische analyse van univariate data, zowel parametrische als niet-parametrische. Methoden worden voorgesteld in een overzicht op basis van het meetniveau (Nominaal, Ordinaal, Interval of hoger) en het aantal te vergelijken steekproeven (1, 2, of meer). In dit vak wordt het gebruik van statistische software uitgediept en verbreed: studenten gaan aan de slag met grotere en complexere data-files. Alle topics die in de hoorcolleges worden behandeld worden zowel in de WPO als dmv software in praktijk gebracht. Bij de rapportering van statistische resultaten wordt systematisch het APA-format gebruikt en geëist.
De WPO's omvatten enerzijds "oefeningen met de hand", waarbij de theorielessen worden verdiept met oefeningen die door de student zelf moeten worden gemaakt, onder begeleiding van een assistent. Tijdens WPO lessen wordt slechts een beperkt aantal oefeningen gemaakt, verder inoefenen is onderdeel van het voor dit studiedeel vereiste zelfstandig werk.
Naast bovenstaande oefeningen wordt ook geoefend met statistische software. Ook dit aspect van de WPO's vergt in belangrijke mate zelfstudie.
Behandelde topics
Onderscheidingsvermogen
Inferentie over : t-tests / ANOVA
t-verdelingen
inferentie over de verwachting van 1-populatie (betrouwbaarheidsinterval/hypothesetoets)
Vergelijken van 2 verwachtingen
t-test voor gekoppelde (afhankelijke) metingen
t-test voor onafhankelijke steekproeven
Inferentie over niet-normaal-verdeelde populaties (data transformatie)
Onderscheidingsvermogen van t-tests (G*power)
Inferentie over nominale variabelen: aantallen en proporties
benadering ahv normaalverdelingen voor grote steekproeven
aangepaste benaderingen voor kleinere steekproeven (plus vier)
bepalen van de nodige steekproefgrootte
inferentie over het verschil tussen 2 proporties
inferentie voor contingentietabellen
Niet-parametrische toetsen
Tekentest voor gekoppelde data
Wilcoxon rang tekentest
Wilcoxon rang som test / Mann-Whitney test
Kolmogorov-Smirnov test / McNemar / Bartlett's test
Chi-kwadraat goodness-of-fit test
Kruskal-Wallis test
Lineaire modellen
Vergelijken van meerdere verwachtingen: ANOVA (Oneway)
Univariate Regressie-analyse
De studenten moeten in staat zijn statistische software te kunnen gebruiken.
Bijkomend studiemateriaal, waaronder lesopnames en slides (Nederlands), wordt beschikbaar gesteld via CANVAS. Anderstalige studenten kunnen aanvullend bij het Nederlandstalige materiaal beroep doen op een Engelstalig handboek.
Naast een zeer grondige kennis van de theorie wordt vooral verwacht dat de student zelfstandig de aangeleerde technieken kan toepassen op realistische data en deze kan aanwenden om voorgelegde problemen op te lossen.
Fouten van de 1ste en 2de soort uitleggen aan de hand van een figuur
Onderscheidingsvermogen bepalen en toelichten
Zelfstandig een onderzoeksvraag vertalen in een statistische hypothese.
Uitleggen op welke manier het begrip "steekproevenverdeling" een belangrijke rol speelt in inferentiële statistiek.
In functie van het meetniveau en het aantal te vergelijken steekproeven, een gepaste keuze maken voor een specifieke parametrische of niet-parametrische toets en deze keuze motiveren
Methoden die in hoorcolleges en WPO’s behandeld zijn (zoals beschreven in inhoud) zelfstandig handmatig uitvoeren.
Methoden die in hoorcolleges en WPO's behandeld zijn (zoals beschreven in inhoud) zelfstandig toepassen met statistische software.
Resultaten van zelf uitgevoerde significantietoetsen interpreteren en erover rapporteren in APA stijl.
Medestudenten helpen bij het verwerken van leerstof
Actief deelnemen aan het discussieforum voor dit opleidingsonderdeel
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Het examen omvat 2 onderdelen die volgend aandeel uitmaken in het eindcijfer:
Beide onderdelen van het examen moeten worden afgelegd, zo niet is de eindscore “afwezig”.
Indien niet geslaagd op 1 van deze onderdelen dan geldt het cijfer van het laagst scorende onderdeel als eindcijfer voor het volledige vak.
Indien je niet geslaagd bent voor het vak, dan kan het deelcijfer van een onderdeel waarvoor minstens 60% van het maximale cijfer werd behaald, overgedragen worden van de eerste naar de tweede zittijd. Overdracht van (deel)cijfers naar een volgend academiejaar wordt niet toegestaan. Indien een deelexamen wordt hernomen in de tweede zittijd, vervalt de deelscore uit de eerste zittijd.
Het is niet toegestaan om generatieve AI te gebruiken tijdens het examen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Startplan
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Verkort traject Profiel Klinische Psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 90 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 45 studiepunten met Profiel Klinische psychologie
Schakelprogramma Master of Science in de psychologie: Traject van 45 studiepunten met Profiel Arbeids- en Organisatiepsychologie
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de gedragswetenschappen: Psychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel arbeids- en organisatiepsychologie
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de psychologie: profiel klinische psychologie