6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019714CER voor alle studenten in het 1e semester
met een gespecialiseerd bachelor niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Inschrijvingsvereisten
- Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor minstens 90 ECTS-credits op bachelorniveau. Studenten communicatiewetenschappen moeten ook geslaagd zijn voor 'Communicatiewetenschappen I'.
Studenten in een schakelprogramma, voorbereidingsprogramma of master kunnen dit opleidingsonderdeel opnemen indien het deel uitmaakt van hun curriculum.
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
- Verantwoordelijke vakgroep
- Communicatiewetenschappen
- Onderwijsteam
- Kevin Smets
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 31 contacturen Hoorcollege
119 contacturen Zelfwerk en -studie
- Inhoud
Dit opleidingsonderdeel biedt een breed historisch overzicht van de ontwikkeling van film. Het opleidingsonderdeel is opgebouwd volgens vijf grote blokken met een focus op (1) ontstaan en basistechnieken, (2) ontwikkeling van de industrie, (3) stromingen en esthetiek, (4) culturele dimensies, (5) kijkervaring. De nadruk ligt vooral op de geschiedenis van de narratieve speelfilm, maar we besteden ook aandacht aan andere vormen van film (documentaire film, animatiefilm) en de relaties met televisie en andere media. Doorheen het opleidingsonderdeel maken studenten kennis met zowel klassiekers uit de Westerse filmgeschiedenis (Europa, Hollywood), als met niet-Westerse film. De hoorcolleges worden ondersteund door veel fragmenten, die ook online beschikbaar worden gesteld voor de studenten. Studenten dienen verplicht (minstens) 6 filmvoorstellingen bij te wonen in Cinematek, waar de lessen ook plaatsvinden.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides, teksten en fragmenten, Canvas
- Bijkomende info
Er is geen verplicht aan te kopen studiemateriaal. De docent voorziet slides, teksten en fragmenten via het elektronisch leerplatform Canvas.
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.
HOC: 31 uren
- 13 x 2 uur hoorcollege
- 1 x 5 uur excursie naar archief en laboratoria Cinematek
ZELF: 119 uren
- Opzoeken en verwerken van achtergrondinformatie: 8 uren (gemiddeld 1 uur per filmvertoning)
- Bijwonen van filmvertoningen Cinematek in het kader van de cursus: 20 uren
- Leesmateriaal en clips doornemen en verwerken: 13 uren (13 x 1 uur)
- Cursus bijhouden tijdens semester: 26 uren (13 x 2 uren)
- Opzoekingswerk en schrijven filmessay: 12 uren (12 x 2 uren)
- Voorbereiding examen: 40 uren (5 dagen van 8 uren)
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de bachelor communicatiewetenschappen:
- de studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van media en cultuur,
- de studenten hebben inzicht in het achterliggende mens- en maatschappijbeeld en (de historische ontwikkeling van) de premissen van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities in het algemeen, en in hun benadering van de relatie media, communicatie en samenleving in het bijzonder,
- de studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie,
- de studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur,
- de studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten,
- de studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren.
Specifieke eindcompetenties van dit opleidingsonderdeel zijn:
- In staan zijn tot analyse van de belangrijkste fasen van het filmmedium en de esthetische, technologische, economische en sociale functies ervan.
- Kennis hebben over en inzicht in de stilistische paradigma’s en productieomstandigheden van filmproductie.
- In staat zijn om verschillende opvattingen over film(geschiedenis) te herkennen en te plaatsen binnen een historische, geografische en ideologische context.
- In staat zijn om de voornaamste auteurs, begrippen en invloedrijke theorieën op het gebied van filmstudies te verklaren en te situeren binnen hun historische context.
- In staat zijn om verbanden aan te duiden tussen film en andere media (voornamelijk televisie en theater) op vlak van industriële ontwikkeling en wederzijdse esthetische en vormelijke invloed.
- In staat zijn om eenvoudige filmanalyses op vlak van narratie, stijl en vorm toe te passen om bestaande films of fragmenten.
- In staat zijn om de voornaamste pioniers op vlak van filmgeschiedenis te benoemen en hen te situeren binnen de ontwikkeling van het medium.
- In staat zijn om films uit de filmreeks te bespreken (o.a. opvallende narratieve en stillistische elementen herkennen en definiëren) en deze te situeren in de bredere ontwikkeling van filmgeschiedenis.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 70% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijk Examen
met een wegingsfactor 70
en aldus 70% van het totale eindcijfer.
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijke opdracht: Essay
met een wegingsfactor 30
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Schriftelijk examen bepaalt 70% van het eindcijfer.
Voorbeeldvragen worden voorzien in de studiewijzer, en modelantwoorden worden besproken tijdens het hoorcollege.
Vragen kunnen ook ingaan op de films uit de filmreeks.
Schriftelijke opdracht (essay over een film of onderwerp naar keuze, na akkoord door de docent) bepaalt 30% van het eindcijfer.
Richtlijnen over deze opdracht worden voorzien in de studiewijzer en tijdens het hoorcollege.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Culturele Agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Onderwijsagogiek
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor samenleving en cultuur
Schakelprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Science in de communicatiewetenschappen: Standaard traject