6 ECTS credits
152 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020339EER voor alle studenten in het 1e semester
met een verdiepend master niveau.
- Semester
- 1e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
- Verantwoordelijke vakgroep
- Communicatiewetenschappen
- Onderwijsteam
- Ronald Geerts
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 20 contacturen Hoorcollege
6 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
126 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
Analyse van het gebruik van narratieve strategieën in audiovisuele media.
Deel 1
- Historische evolutie van scenarioschrijven
- Culturele diversiteit in scenarioschrijven
Deel 2
- De doxa: de gesloten vertelstructuur (First Blood)
- De episodische of open vertelstructuur (Histoires d’Amérique)
- Mengvorm (The Last Temptation of Christ)
- Scenarioschrijven als proces (The Broken Circle Breakdown)
- Complexe vertelstructuren
- Subjectiviteit als narratieve strategie (The Singing Detective, I’m Not There)
- Serialiteit als narratieve strategie (Alain Robbe-Grillet, Treme)
Daarbij wordt telkens ook dieper in gegaan op de constructie van verschillende types van personages en hoe werkelijkheidsvoorstelling functioneert (story worlds). Ook de rol van de kijker in de betekenisvorming komt aan bod.
Bijzondere aandacht gaat ook naar de narratieve constructie/dramaturgie van reeksen.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Scenario: narratieve strategieën in audiovisuele media, Bibliografie en syllabus, Canvas
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Videofragmenten
- Bijkomende info
Toelichting werkvormberekening
- Hoorcollege (HOC): collectieve contactmomenten waarop de docent de leerinhouden behandelt
- Werkvormen en praktische oefeningen (WPO): collectieve en individuele contactmomenten waarop de student onder begeleiding met de leerinhouden aan de slag gaat
- Zelfwerk en –studie (ZELF): contactonafhankelijke activiteiten
Onderstaande werkvormberekening is indicatief en geeft een aanduiding van de te verwachten studiebelasting.
HOC: 20 uur (10 x 2 uur)
WPO: 6 uur
- collectieve oefeningen en opdrachten
ZELF: 126 uur
- cursus bijhouden tijdens het semester, a rato van 2 uur per uur HOC: 40 uur
- voorbereiden HOC/WPO (films kijken, scenario’s lezen): 22 uur (gemiddeld 2 uur/week; niet elke week een opdracht)
- voorbereiden case study (onderdeel examen): 32 uur (4 dagen van 8 uur)
- voorbereiden examen: 32 uur (4 dagen van 8 uur)
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de master communicatiewetenschappen, media en cultuur.
- de studenten hebben kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen de Communicatiewetenschappen, m.i.v. de niveaus (micro-meso-macro), types (vb. bedrijfs-, overheids-, journalistieke, … communicatie) en componenten (zender, medium, boodschap, ontvanger) van communicatie,
- de studenten hebben specifiek kennis en begrip van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen communicatiewetenschappelijke benaderingen van media en cultuur,
- de studenten hebben inzicht in de positie en onderlinge relatie van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities binnen het vakgebied en dit steeds in verhouding tot andere theorievorming, methoden, concepten en modellen in andere disciplines (interdisciplinariteit),
- de studenten hebben inzicht in het achterliggende mens- en maatschappijbeeld en (de historische ontwikkeling van) de premissen van de diverse paradigma’s, de voornaamste theoretische stromingen, concepten en onderzoekstradities in het algemeen, en in hun benadering van de relatie media, communicatie en samenleving in het bijzonder,
- de studenten hebben kennis over en inzicht in de in het veld toepasbare onderzoeksmethoden,
- de studenten hebben kennis en begrip van de historische en recente ontwikkelingen van media en communicatie,
- de studenten hebben kennis en begrip van de structuren, werking en processen binnen media- en communicatieorganisaties, media- en communicatiepraktijken en media- en communicatiemarkten en hun relaties met media en cultuur,
- de studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten,
- de studenten kunnen tendensen en probleemgebieden in een medialandschap detecteren, analyseren en de maatschappelijke, professionele en beleidsimplicaties hiervan inschatten, vanuit een theoretisch referentie- en analysekader dat aansluit bij het veld van communicatiewetenschappelijke benaderingen van media en cultuur,
- de studenten geven blijk van inzicht in de diverse bronnen en opzoektechnieken,
- de studenten geven blijk van een kritische houding ten aanzien van bronnenmateriaal en literatuur,
- de studenten kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten,
- de studenten reflecteren over de eigen positie als wetenschapper, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen,
- de studenten geven blijk van een eerlijke attitude, ethische houding en geëngageerde ingesteldheid wat toelaat een relevante bijdrage te leveren aan actuele wetenschappelijke en maatschappelijke debatten,
- de studenten kunnen vanuit een open attitude functioneren in een cultureel diverse internationale context. Zij reflecteren kritisch over de eigen (geografische, sociale, culturele, lokale, persoonlijke,…) positie,
- de studenten ontwikkelen een attitude van luisterbereidheid en respect voor elkaar om op basis van wetenschappelijk en empirisch onderbouwde argumenten discussies aan te gaan,
- de studenten kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen,
- de studenten geven blijk van een geïnteresseerde, leergierige en zoekende ingesteldheid en beschikken over een open attitude ten aanzien van een leven lang en zelfstandig leren,
- de studenten passen kennis van en inzicht in de diverse aangereikte onderzoeksmethoden en –technieken van de Communicatiewetenschappen onder begeleiding toe op een algemeen en beginnend niveau,
- de studenten zijn in staat om een communicatiewetenschappelijk onderzoek op te zetten en te volbrengen geïnspireerd door, in het kader van of naar analogie met bestaande onderzoeken.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
- Mondeling Examen
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
- Aanvullende info mbt evaluatie
Niet van toepassing.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Master in de communicatiewetenschappen: media en samenleving