3 ECTS credits
84 h study time

Offer 1 with catalog number 1019898CNR for all students in the 1st and 2nd semester at a (C) Bachelor - specialised level.

Semester
1st and 2nd semester
Enrollment based on exam contract
Impossible
Grading method
Pass/Non pass
Can retake in second session
No
Taught in
English
Faculty
Faculty of Languages & Humanities
Department
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Educational team
Jo Renate Bauwens
Bieke Abelshausen
Lisa Ahenkona
Karl Verstrynge (course titular)
Activities and contact hours
8 contact hours Lecture
26 contact hours Seminar, Exercises or Practicals
30 contact hours Independent or External Form of Study
Course Content

‘Redelijk Eigenzinnig’ is een interdisciplinair keuzevak dat de mens-, maatschappij- en onderwijsvisie van de VUB in praktijk brengt. Vrij onderzoek, (wereld)burgerschap, maatschappelijke verantwoordelijkheidszin en duurzaamheid staan hierin centraal. Vanuit deze pijlers wil ‘Redelijk Eigenzinnig’ aanzetten om kritisch te reflecteren over belangrijke maatschappelijke vraagstukken.  Het opleidingsonderdeel verkent elk jaar één centraal maatschappelijk vraagstuk.

Organisatie:

‘Redelijk Eigenzinnig’ is opgebouwd volgens het principe van Community Engaged Research & Learning (CERL). Studenten werken in multidisciplinair team rond een concrete maatschappelijke probleemstelling of uitdaging binnen het jaarthema. Het jaarthema wordt vanuit verschillende disciplines belicht. 

 

De hoorcolleges van ‘Redelijk Eigenzinnig’ nemen de vorm aan van publieksactiviteiten. Vier lezingenavondenbelichten de behandelde thematiek vanuit een specifieke invalshoek en/of wetenschapsdomein. Deze kunnen worden aangevuld door diverse activiteiten (workshops, debat, ...) waar theoretische inzichten en ontwikkelingen worden geconfronteerd met praktijkervaringen. De publieksactiviteiten gaan door op diverse locaties in Brussel en staan open voor externe geïnteresseerden.

 

Tussen de publieksactiviteiten door vinden werkcolleges plaats waar studenten worden bijgestaan door de onderwijsbegeleiders voor het projectwerk, met name het verwerken van aangereikte en verzamelde informatie.

 

‘Redelijk Eigenzinnig’ sluit af met een publiek event waar slotbevindingen worden gepresenteerd aan een breed publiek (onderwijsteam, medewerkers non-profit organisaties, medestudenten en andere geïnteresseerden).

 

Het opleidingsonderdeel ‘Redelijk Eigenzinnig’ strekt zich uit over het volledige academiejaar. Gemeenschappelijke contactmomenten (publieksactiviteiten en werkcolleges) vinden altijd plaats op dinsdag van 18u – 20u. Studenten dienen hierop verplicht aanwezig te zijn, absenties worden genoteerd.

 

De concrete planning is onderhevig aan de data van de publieksactiviteiten. Deze kunnen worden gewijzigd in functie van de beschikbaarheid van de genodigden. Een meer gedetailleerde en jaarlijkse aangepaste inhoudsbeschrijving (sprekers, thema, data…) wordt ter beschikking gesteld op Canvas.

Course material
Practical course material (Required) : Inleidende teksten en ander bronnenmateriaal met betrekking tot de thema’s die aan bod komen
Digital course material (Required) : Digitaal cursusmateriaal: slides en video-opnames van de lezingen
Additional info

De onderwijstaal is Nederlands, maar het uitnodigen van Engelstalige sprekers is mogelijk.

 

Learning Outcomes

Leerresultaten

Academische leerdoelen:

- De studenten onderscheiden, kennen en respecteren de verschillende stellingnames in de wetenschappelijke debatten die gevoerd worden rond het behandelde thema.

- De studenten reflecteren kritisch over de argumenten aangereikt in de debatten die gevoerd worden rond het behandelde thema.

- De studenten kunnen zelf een standpunt innemen met betrekking tot de gevoerde debatten.

- De studenten zijn in staat om zelfstandig wetenschappelijke argumenten te verzamelen om hun standpunten te onderbouwen.

- De studenten zijn in staat tot samenwerking in een groep met multidisciplinair karakter.

 

Maatschappelijke leerdoelen:

- De studenten zijn in staat een maatschappelijk vraagstuk te begrijpen van een transdisciplinair perspectief.

 

Persoonlijke leerdoelen:

- De studenten betrekken de verworven kennis op hun eigen (studie-)expertise en -omgeving.

Grading

The final grade is composed based on the following categories:
Other Exam determines 100% of the final mark.

Within the Other Exam category, the following assignments need to be completed:

  • proces- en productevaluatie with a relative weight of 100 which comprises 100% of the final mark.

    Note: Ter voorbereiding van het projectwerk dienen de studenten een projectfiche in. Deze bevat een korte beschrijving van de behandelde problematiek, een centrale vraagstelling, een samenvatting van de informatie die tijdens het verkennend bronnenonderzoek werd verwerkt, een overzicht van de leerdoelen voor het diepteonderzoek, een beschrijving van de gehanteerde (onderzoeks)methode en afspraken in verband met tussentijdse rapportage en uitwisseling.

    Richtlijnen hierbij zijn:
    o verwijzen naar kwaliteitsvol bronnenmateriaal en interactie met maatschappelijke actoren
    o blijk geven van kennis en begrip van de gehanteerde concepten
    o een relevante kwestie behandelen
    o alle teamleden nemen verantwoordelijkheid voor het project, taken zijn evenwichtig verdeeld

    Aan het eind van het academiejaar dienen de studenten een eindrapport in. Dit eindrapport wordt mondeling toegelicht tijdens een presentatiemoment (online of via fysieke bijeenkomst, al naargelang de omstandigheden).

    Richtlijnen hierbij zijn:
    o verwijzen naar kwaliteitsvol bronnenmateriaal en interactie met maatschappelijke actoren
    o verschillende perspectieven integreren
    o (systematisch) gebruik maken van wetenschappelijke theorieën, modellen en samenhangende interpretaties
    o blijk geven van kennis en begrip van de gehanteerde concepten
    o een onderbouwd standpunt uitwerken ten aanzien van de geformuleerde probleemstelling
    o innovatieve / creatieve denkpistes aanreiken ten aanzien van de behandelde thematiek
    o verwijzen naar persoonlijke verantwoordelijkheid en ervaring

    Meer gedetailleerde richtlijnen worden meegegeven in de studentenhandleiding, beschikbaar op Canvas.

Additional info regarding evaluation

Er is geen eindexamen voor het vak ‘Redelijk Eigenzinnig’. De evaluatie verloopt volgens het pass/fail-principe.

 

Er wordt zowel proces- als productmatig beoordeeld. Procesevaluatie omvat de participatie aan en individuele inbreng tijdens de hoorcolleges, het groepswerk, aanwezigheid en actieve deelname aan begeleidingsmomenten. Productevaluatie omvat de kwaliteit van de ingeleverde opdrachten en uitgevoerde taken.  

 

De onderwijsbegeleiders houden een beoordelingsfiche bij. De evaluaties worden uiteindelijk samengebracht in een globaal oordeel: pass of fail. Er worden geen cijfermatige scores gegeven. De beoordeling voor het opleidingsonderdeel ‘Redelijk Eigenzinnig’ heeft om die reden ook geen invloed op het gemiddelde jaarcijfer van de betrokken studenten. Gezien het onderwijsopzet is er geen herkansing mogelijk voor ‘Redelijk Eigenzinnig’ in tweede zittijd.

Als uit de tussentijdse peer evaluaties en permanente evaluatie van het onderwijsteam duidelijk wordt dat een student niet de verwachte inzet en deelname toont, kan een individueel remediëringstraject worden opgelegd.

Studiedeelopdracht:

 

Studenten werken een opdracht(en) uit volgens het principe van Community Engaged Research & Learning (CERL). Studenten werken in multidisciplinair team rond een concrete maatschappelijke probleemstelling of uitdaging binnen het jaarthema die vanuit verschillende disciplines kan worden benaderd. 

 

Aan het eind van het academiejaar wordt het projectwerk mondeling toegelicht tijdens een presentatiemoment (online of via fysieke bijeenkomst, al naargelang de omstandigheden). 

 

Meer gedetailleerde richtlijnen worden meegegeven in de studentenhandleiding, beschikbaar op Canvas.

Allowed unsatisfactory mark
The supplementary Teaching and Examination Regulations of your faculty stipulate whether an allowed unsatisfactory mark for this programme unit is permitted.

Academic context

This offer is part of the following study plans:
Bachelor of Adult Education: Profile Social Studies (only offered in Dutch)
Bachelor of Adult Education: Profile Cultural Studies (only offered in Dutch)
Bachelor of Adult Education: Initial track (only offered in Dutch)
Bachelor of History: Minor Minor Human Sciences (only offered in Dutch)
Bachelor of History: minor Social Sciences (only offered in Dutch)
Bachelor of Art Studies and Archaeology: Profile Profile Art Studies and Archaeology (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: German-French (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: French-Italian (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: French-Spanish (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Dutch-English (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Dutch-French (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Dutch-Italian (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Dutch-Spanish (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Dutch-German (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Spanish-Italian (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Italian-German (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: German-Spanish (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: English-German (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: English-French (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: English-Italian (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: English-Spanish (only offered in Dutch)
Bachelor of Medicine: Standard track (6 years) (only offered in Dutch)
Bachelor of Biomedical Sciences: Default track (only offered in Dutch)
Bachelor of Biomedical Sciences: Abridged (only offered in Dutch)
Bachelor of Engineering: Mechanical and Electrotechnical Engineering (only offered in Dutch)
Bachelor of Engineering: Civil Engineering (only offered in Dutch)
Bachelor of Engineering: Chemistry and Materials (only offered in Dutch)
Bachelor of Engineering: Electronics and Information Technology (only offered in Dutch)
Bachelor of Engineering: Electronics and Information Technology Profile Profile Computer Science (only offered in Dutch)
Bachelor of Engineering: Startplan (only offered in Dutch)
Bachelor of Engineering: Biomedical Engineering (only offered in Dutch)
Bachelor of Architectural Engineering: Standaard traject (only offered in Dutch)
Bachelor of Physics and Astronomy: Default track (only offered in Dutch)
Bachelor of Biology: Default track (only offered in Dutch)
Bachelor of Chemistry: Default track (only offered in Dutch)
Bachelor of Geography: Default track (only offered in Dutch)
Bachelor of Computer Science: Default track (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Nederlands-Frans (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Nederlands-Engels (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Nederlands-Duits (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Nederlands-Spaans (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Frans-Engels (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Frans-Duits (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Frans-Spaans (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Engels-Duits (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Engels-Spaans (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Duits-Spaans (only offered in Dutch)
Bachelor of Political Science and Sociology: - afstudeerrichting sociologie, minor organisatie en beleid (only offered in Dutch)
Bachelor of Mathematics and Data Science: Standaard traject (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-English
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-German
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-French
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-Italian
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-Spanish
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-German
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-French
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-Italian
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-Spanish
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-French
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Italian
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Spanish
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: French-Italian
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: French-Spanish
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Italian-Spanish
Master of Educational Sciences: Standaard traject (only offered in Dutch)
Master of Psychology: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie (only offered in Dutch)
Master of Pharmaceutical Care: Standaard traject NIEUW (only offered in Dutch)
Master of Drug Development: Pharmacist (only offered in Dutch)
Master of Drug Development: AR without officinastage (only offered in Dutch)
Master of Biomedical Sciences: Management and Business (only offered in Dutch)
Master of Biomedical Sciences: Clinical Biomedical Sciences (only offered in Dutch)
Master of Bioengineering Sciences: Cell and Gene Biotechnology: Medical Biotechnology (only offered in Dutch)
Master of Bioengineering Sciences: Cell and Gene Biotechnology: Molecular Biotechnology (only offered in Dutch)
Master of Bioengineering Sciences: Cell and Gene Biotechnology: Agrobiotechnology (only offered in Dutch)
Master of Bioengineering Sciences: Chemistry and Bioprocess Technology: Food Biotechnology (only offered in Dutch)
Master of Bioengineering Sciences: Chemistry and Bioprocess Technology: Chemical Biotechnology (only offered in Dutch)
Master of Bioengineering Sciences: Chemistry and Bioprocess Technology: Biochemical Biotechnology (only offered in Dutch)
Master of Educational Sciences: Standaard traject
Master of Urban Design and Spatial Planning: Track 1 (Bachelor via SCH of VRB) (only offered in Dutch)
Master of Urban Design and Spatial Planning: Track 2 (Master indirect) (only offered in Dutch)
Master of Urban Design and Spatial Planning: Track 3 (Bachelor of Master direct) (only offered in Dutch)
Master of Electronics and ICT Engineering Technology: informatie- en communicatietechnieken met profiel ingebedde systemen (only offered in Dutch)
Master of Electronics and ICT Engineering Technology: informatie- en communicatietechnieken met profiel netwerken (only offered in Dutch)
Master of Electromechanical Engineering Technology: elektromechanica met profiel duurzame energie (only offered in Dutch)
Master of Electromechanical Engineering Technology: elektromechanica met profiel mechatronica (only offered in Dutch)
Master of Electromechanical Engineering Technology: elektromechanica met profiel vervoertechnologie (only offered in Dutch)
Master of Electromechanical Engineering Technology: luchtvaarttechnologie (only offered in Dutch)
Master of Biomedical Research: Standaard traject
Master of Movement and Sports Sciences: Physical Activity, Fitness and Health Profile Profile Research (only offered in Dutch)
Bridging Programme Master of Arts in Philosophy and Moral Sciences: Default track (only offered in Dutch)
Preparatory Programme Master of Arts in Philosophy and Moral Sciences: Standaard traject (only offered in Dutch)