6 ECTS credits
154 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1019924CNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Neen
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Jo Renate Bauwens
Bieke Abelshausen
Lisa Ahenkona
Karl Verstrynge (titularis)
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Hoorcollege
38 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
44 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Course description:

Reason and Engage is a multidisciplinary elective that aims to encourage critical reflection and engagement on current issues in society. Principles such as free inquiry, civic engagement, sense of responsibility, engaged science, inter- and multidisciplinarity and sustainability are guiding.

The course explores one overarching theme each year and aims to connect theoretical knowledge and societal engagement.

Students work in group on a project following the approach of Community Engaged Research and Learning (CERL).

At the end of the academic year the project is presented to a wider public.

All concrete information can be found on the website of Reason and Engage and on Canvas.

 

Organisation:

Reason and Engage consists of a series of lectures wherein speakers from various disciplines and expert domains discuss a different aspect of the overarching theme. The lectures take place at diverse locations in Brussels and are open to the public.

In addition, a series of seminars are scheduled. In the seminars we discuss the lectures before and after, and explain the approach of the assignments and CERL.

Reason and Engage is programmed in the first semester and second semester. All lectures and seminars take place in the evening from 6 to 8 pm.

Students' presence is required, absences are noted.

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Werkboek PROJECT en SKILLS - Inleidende teksten en ander bronnenmateriaal met betrekking tot de thema’s die aan bod komen
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Digitaal cursusmateriaal: slides en video-opnames van de lezingen
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Handboek over het centraal thema
Bijkomende info

The course Reason and Engage is taught in English.

The course material consists of introductory texts and other source material for the lectures, assignments and CERL-approach.

Only students who have already obtained 120 credits in their bachelor's programme are eligible to take this course.

 

Leerresultaten

Leerresultaten

Learning outcomes:

-The students distinguish and know the different arguments presented in the academic debates on the overarching theme

-The students reflect critically and can formulate in a theoretically sound, informed and substantiated way their own ideas and opinions

-The students can involve the knowledge from other disciplines on their own expertise, field of knowledge and environment

-The students can collect arguments in the scientifc literature independently to strengthen their opinion

-The students can collaborate in a multidisciplinary team

-The students have knowledge of the relevant social actors

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • proces- en productevaluatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Ter voorbereiding van het projectwerk dienen de studenten een projectfiche in. Deze bevat een korte beschrijving van de behandelde problematiek, een centrale vraagstelling, een samenvatting van de informatie die tijdens het verkennend bronnenonderzoek werd verwerkt, een overzicht van de leerdoelen voor het diepteonderzoek, een beschrijving van de gehanteerde (onderzoeks)methode en afspraken in verband met tussentijdse rapportage en uitwisseling.

    Richtlijnen hierbij zijn:
    o verwijzen naar kwaliteitsvol bronnenmateriaal en interactie met maatschappelijke actoren
    o blijk geven van kennis en begrip van de gehanteerde concepten
    o een relevante kwestie behandelen
    o alle teamleden nemen verantwoordelijkheid voor het project, taken zijn evenwichtig verdeeld

    Aan het eind van het academiejaar dienen de studenten een eindrapport in .Dit eindrapport wordt mondeling toegelicht tijdens een presentatiemoment (online of via fysieke bijeenkomst, al naargelang de omstandigheden).

    Richtlijnen hierbij zijn:
    o verwijzen naar kwaliteitsvol bronnenmateriaal en interactie met maatschappelijke actoren
    o verschillende perspectieven integreren
    o (systematisch) gebruik maken van wetenschappelijke theorieën, modellen en samenhangende interpretaties
    o blijk geven van kennis en begrip van de gehanteerde concepten
    o een onderbouwd standpunt uitwerken ten aanzien van de geformuleerde probleemstelling
    o innovatieve / creatieve denkpistes aanreiken ten aanzien van de behandelde thematiek
    o verwijzen naar persoonlijke verantwoordelijkheid en ervaring

    Alle studenten leveren kwaliteitsvolle bijdragen aan het projectwerk. Concrete taakverdeling en opdrachten worden tijdens de werkcolleges opgesteld met de studenten. Minimaal worden twee individuele bijdragen (1ste en 2de semester) ingediend in vorm die de studenten zelf mogen bepalen: bv. Opiniestuk; essay; ‘long read’…. Deze bijdragen kunnen gepubliceerd worden op de website van ‘Redelijk Eigenzinnig’ of VUB-pagina.. Deze bijdragen zijn geïnspireerd op de lezingen en geschreven voor een breder publiek.

    Meer gedetailleerde richtlijnen worden meegegeven in de studentenhandleiding, beschikbaar op Canvas.

Aanvullende info mbt evaluatie

There is no final exam for Reason and Engage.

The evaluation follows the pass/fail-principle.

The evaluation implies both process and product evaluation.

Process evaluation concerns presence, participation and input in the lectures and seminars.

Product evaluation relates to the quality of the assignments to be completed, and the CERL project.

 

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategie en marketing
Master in de communicatiewetenschappen: media en samenleving
Master in de sociologie: Standaard traject
Master in de politieke wetenschappen: democratie en leiderschap
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Master in de biologie: ecologie en biodiversiteit
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 2 talen
Master of Educational Sciences: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 1 language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 2 languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycho- and Neurolinguistics 1 Language Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycho- and Neurolinguistics 2 Languages Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism & Foreign Language Acquisition 1 Language Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism & Foreign Language Acquisition 2 Languages Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality 1 Language Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality 2 Languages Double Degree (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Arts in gender en diversiteit: Standaard traject