6 ECTS credits
154 h study time

Offer 1 with catalog number 1019924CNR for all students in the 1st and 2nd semester at a (C) Bachelor - specialised level.

Semester
1st and 2nd semester
Enrollment based on exam contract
Impossible
Grading method
Pass/Non pass
Can retake in second session
No
Taught in
English
Faculty
Faculty of Languages & Humanities
Department
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Educational team
Jo Renate Bauwens
Bieke Abelshausen
Lisa Ahenkona
Karl Verstrynge (course titular)
Activities and contact hours
8 contact hours Lecture
38 contact hours Seminar, Exercises or Practicals
44 contact hours Independent or External Form of Study
Course Content

‘Redelijk Eigenzinnig’ is een interdisciplinair keuzevak dat de mens-, maatschappij- en onderwijsvisie van de VUB in praktijk brengt. Vrij onderzoek, (wereld)burgerschap, maatschappelijke verantwoordelijkheidszin en duurzaamheid staan hierin centraal. Vanuit deze pijlers wil ‘Redelijk Eigenzinnig’ aanzetten om kritisch te reflecteren over belangrijke maatschappelijke vraagstukken.  Het opleidingsonderdeel verkent elk jaar één centraal maatschappelijk vraagstuk).

‘Redelijk Eigenzinnig’ is opgebouwd volgens het principe van Community Engaged Research & Learning (CERL). Studenten werken in multidisciplinair team rond een concrete maatschappelijke probleemstelling of uitdaging binnen het jaarthema die vanuit verschillende disciplines kan worden benaderd.

 

De hoorcolleges van ‘Redelijk Eigenzinnig’ nemen de vorm aan van publieksactiviteiten. Vier lezingenavonden belichten de behandelde thematiek vanuit een specifieke invalshoek en/of wetenschapsdomein. Deze kunnen worden aangevuld door diverse activiteiten (workshops, debat, ...) waar theoretische inzichten en ontwikkelingen worden geconfronteerd met praktijkervaring binnen diverse maatschappelijke sectoren en disciplines. De publieksactiviteiten gaan door op diverse locaties in Brussel en staan open voor externe geïnteresseerden.

 

Tussen de publieksactiviteiten door vinden werkcolleges plaats waarin studenten worden bijgestaan door de onderwijsbegeleiders voor het project, met name het verwerken van aangereikte en verzamelde informatie.

 

 

‘Redelijk Eigenzinnig’ sluit af met een publiek eventwaar slotbevindingen worden gepresenteerd aan een breed publiek (onderwijsteam, medewerkers non-profit organisaties, medestudenten en andere geïnteresseerden).

 

Het opleidingsonderdeel ‘Redelijk Eigenzinnig’ strekt zich uit over het volledige academiejaar. Gemeenschappelijke contactmomenten (publieksactiviteiten en werkcolleges) vinden altijd plaats op dinsdag van 18u – 21u. Studenten dienen hierop verplicht aanwezig te zijn.

 

 

De concrete planning is onderhevig aan de data van de publieksactiviteiten. Deze kunnen worden gewijzigd in functie van de beschikbaarheid van de genodigden. Een meer gedetailleerde en jaarlijkse aangepaste inhoudsbeschrijving (sprekers, thema, data…) wordt ter beschikking gesteld op Canvas. Indien door omstandigheden (uitzonderingsmaatregelen ten gevolge Covid-19) fysieke bijeenkomsten niet door kunnen gaan, worden online alternatieven (synchroon of asynchroon) aangeboden.

Course material
Course text (Required) : Werkboek PROJECT en SKILLS - Inleidende teksten en ander bronnenmateriaal met betrekking tot de thema’s die aan bod komen
Digital course material (Required) : Digitaal cursusmateriaal: slides en video-opnames van de lezingen
Practical course material (Required) : Handboek over het centraal thema
Additional info

OPGELET: Inschrijving voor 'Redelijk Eigenzinnig. Nadenken over Mens en Maatschappij is pas mogelijk na bevestiging door de studietrajectbegeleiders.

De onderwijstaal is Nederlands, maar het uitnodigen van Engelstalige sprekers is mogelijk.

 

Learning Outcomes

Leerresultaten

Academische leerdoelen:

- De studenten onderscheiden, kennen en respecteren de verschillende stellingnames in de wetenschappelijke debatten die gevoerd worden rond het behandelde thema.

- De studenten reflecteren kritisch over de argumenten aangereikt in de debatten die gevoerd worden rond het behandelde thema.

- De studenten kunnen zelf een standpunt innemen met betrekking tot de gevoerde debatten.

- De studenten zijn in staat om zelfstandig wetenschappelijke argumenten te verzamelen om hun standpunten te onderbouwen.

- De studenten zijn in staat tot samenwerking in een groep met multidisciplinair karakter.

 

Maatschappelijke leerdoelen:

- De studenten zijn in staat een maatschappelijk vraagstuk te begrijpen van een transdisciplinair perspectief.

 

Persoonlijke leerdoelen:

- De studenten betrekken de verworven kennis op hun eigen (studie-)expertise en -omgeving.

 

Grading

The final grade is composed based on the following categories:
Other Exam determines 100% of the final mark.

Within the Other Exam category, the following assignments need to be completed:

  • procesevaluatie with a relative weight of 100 which comprises 100% of the final mark.

    Note: Ter voorbereiding van het projectwerk dienen de studenten een projectfiche in. Deze bevat een korte beschrijving van de behandelde problematiek, een centrale vraagstelling, een samenvatting van de informatie die tijdens het verkennend bronnenonderzoek werd verwerkt, een overzicht van de leerdoelen voor het diepteonderzoek, een beschrijving van de gehanteerde (onderzoeks)methode en afspraken in verband met tussentijdse rapportage en uitwisseling.

    Richtlijnen hierbij zijn:
    o verwijzen naar kwaliteitsvol bronnenmateriaal en interactie met maatschappelijke actoren
    o blijk geven van kennis en begrip van de gehanteerde concepten
    o een relevante kwestie behandelen
    o alle teamleden nemen verantwoordelijkheid voor het project, taken zijn evenwichtig verdeeld

    Aan het eind van het academiejaar dienen de studenten een eindrapport in .Dit eindrapport wordt mondeling toegelicht tijdens een presentatiemoment (online of via fysieke bijeenkomst, al naargelang de omstandigheden).

    Richtlijnen hierbij zijn:
    o verwijzen naar kwaliteitsvol bronnenmateriaal en interactie met maatschappelijke actoren
    o verschillende perspectieven integreren
    o (systematisch) gebruik maken van wetenschappelijke theorieën, modellen en samenhangende interpretaties
    o blijk geven van kennis en begrip van de gehanteerde concepten
    o een onderbouwd standpunt uitwerken ten aanzien van de geformuleerde probleemstelling
    o innovatieve / creatieve denkpistes aanreiken ten aanzien van de behandelde thematiek
    o verwijzen naar persoonlijke verantwoordelijkheid en ervaring

    Alle studenten leveren kwaliteitsvolle bijdragen aan het projectwerk. Concrete taakverdeling en opdrachten worden tijdens de werkcolleges opgesteld met de studenten. Minimaal worden twee individuele bijdragen (1ste en 2de semester) ingediend in vorm die de studenten zelf mogen bepalen: bv. Opiniestuk; essay; ‘long read’…. Deze bijdragen kunnen gepubliceerd worden op de website van ‘Redelijk Eigenzinnig’ of VUB-pagina.. Deze bijdragen zijn geïnspireerd op de lezingen en geschreven voor een breder publiek.

    Meer gedetailleerde richtlijnen worden meegegeven in de studentenhandleiding, beschikbaar op Canvas.

Additional info regarding evaluation

Er is geen eindexamen voor het vak ‘Redelijk Eigenzinnig’. De evaluatie verloopt volgens het pass/fail-principe.

 

Er wordt zowel proces- als productmatig beoordeeld. Procesevaluatie omvat de participatie aan en individuele inbreng tijdens de hoorcolleges, het groepswerk, aanwezigheid en actieve deelname aan begeleidingsmomenten. Productevaluatie omvat de kwaliteit van de ingeleverde opdrachten en uitgevoerde taken.  

 

De onderwijsbegeleiders houden een beoordelingsfiche bij. De evaluaties worden uiteindelijk samengebracht in een globaal oordeel: pass of fail. Er worden geen cijfermatige scores gegeven. De beoordeling voor het opleidingsonderdeel ‘Redelijk Eigenzinnig’ heeft geen invloed op het gemiddelde jaarcijfer. Gezien het onderwijsopzet is er geen herkansing mogelijk voor ‘Redelijk Eigenzinnig’ in tweede zittijd.

 

Als uit de tussentijdse peer evaluaties en permanente evaluatie van het onderwijsteam duidelijk wordt dat een student niet de verwachte inzet en deelname toont, kan een individueel remediëringstraject worden opgelegd.

 

Studiedeelopdrachten:

Studenten werken een opdracht(en) uit volgens het principe van Community Engaged Research & Learning (CERL). Studenten werken in multidisciplinair team rond een concrete maatschappelijke probleemstelling of uitdaging binnen het jaarthema die vanuit verschillende disciplines kan worden benaderd. 

 

Studenten werken een individuele opdracht uit die bijdraagt aan het maatschappelijke debat en de maatschappelijk impact.

Aan het eind van het academiejaar d wordt de opdracht(en) mondeling toegelicht tijdens een presentatiemoment (online of via fysieke bijeenkomst, al naargelang de omstandigheden). 

 

Meer gedetailleerde richtlijnen worden meegegeven in de studentenhandleiding, beschikbaar op Canvas.

 

Allowed unsatisfactory mark
The supplementary Teaching and Examination Regulations of your faculty stipulate whether an allowed unsatisfactory mark for this programme unit is permitted.

Academic context

This offer is part of the following study plans:
Bachelor of Adult Education: Profile Social Studies (only offered in Dutch)
Bachelor of Adult Education: Profile Cultural Studies (only offered in Dutch)
Bachelor of Adult Education: Initial track (only offered in Dutch)
Bachelor of Philosophy and Moral Sciences: default (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Nederlands-Frans (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Nederlands-Engels (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Nederlands-Duits (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Nederlands-Spaans (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Frans-Engels (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Frans-Duits (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Frans-Spaans (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Engels-Duits (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Engels-Spaans (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Duits-Spaans (only offered in Dutch)
Master of Educational Sciences: Standaard traject (only offered in Dutch)
Master of Psychology: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie (only offered in Dutch)
Master of Criminology: Standaard traject (only offered in Dutch)
Master of Communication Studies: Media, Strategy and Marketing (only offered in Dutch)
Master of Communication Studies: Media and Society (only offered in Dutch)
Master of Sociology: Standaard traject (only offered in Dutch)
Master of Political Science: Democracy and Leadership (only offered in Dutch)
Master of Business Engineering: Standaard traject (only offered in Dutch)
Master of Business Economics: Standaard traject (only offered in Dutch)
Master of Biology: Ecology and Biodiversity (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies - 1 language (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics - 1 language (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies - 2 languages (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics - 2 languages (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: profile Intermediality - 1 language (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: profile Intermediality - 2 languages (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: profile Neurolinguistics and Psycholinguistics - 1 language (only offered in Dutch)
Master of Linguistics and Literary Studies: profile Neurolinguistics and Psycholinguistics - 2 languages (only offered in Dutch)
Master of Educational Sciences: Standaard traject
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 1 Language
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 2 Languages
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 1 Language
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 2 Languages
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 1 language
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 2 languages
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycho- and Neurolinguistics 1 Language Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycho- and Neurolinguistics 2 Languages Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism & Foreign Language Acquisition 1 Language Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism & Foreign Language Acquisition 2 Languages Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality 1 Language Double Degree
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality 2 Languages Double Degree
Master of Teaching in Behavioural Sciences: psychologie (120 ECTS, Etterbeek) (only offered in Dutch)
Bridging Programme Master of Arts in Gender and Diversity: Standaard traject (only offered in Dutch)