6 ECTS credits
154 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020029CNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
2e zittijd mogelijk
Neen
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Jo Renate Bauwens
Bieke Abelshausen
Yano Truyers
Karl Verstrynge (titularis)
Onderdelen en contacturen
8 contacturen Hoorcollege
38 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
44 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

‘Redelijk Eigenzinnig’ is een interdisciplinair keuzevak dat de mens-, maatschappij- en onderwijsvisie van de VUB in praktijk brengt. Vrij onderzoek, (wereld)burgerschap, maatschappelijke verantwoordelijkheidszin en duurzaamheid staan hierin centraal. Vanuit deze pijlers wil ‘Redelijk Eigenzinnig’ aanzetten om kritisch te reflecteren over belangrijke maatschappelijke vraagstukken.  Het opleidingsonderdeel verkent elk jaar één centraal maatschappelijk vraagstuk).

‘Redelijk Eigenzinnig’ is opgebouwd volgens het principe van Community Engaged Research & Learning (CERL). Studenten werken in multidisciplinair team rond een concrete maatschappelijke probleemstelling of uitdaging binnen het jaarthema die vanuit verschillende disciplines kan worden benaderd.

 

De hoorcolleges van ‘Redelijk Eigenzinnig’ nemen de vorm aan van publieksactiviteiten. Vier lezingenavonden belichten de behandelde thematiek vanuit een specifieke invalshoek en/of wetenschapsdomein. Deze kunnen worden aangevuld door diverse activiteiten (workshops, debat, ...) waar theoretische inzichten en ontwikkelingen worden geconfronteerd met praktijkervaring binnen diverse maatschappelijke sectoren en disciplines. De publieksactiviteiten gaan door op diverse locaties in Brussel en staan open voor externe geïnteresseerden.

 

Tussen de publieksactiviteiten door vinden werkcolleges plaats waarin studenten worden bijgestaan door de onderwijsbegeleiders voor het project, met name het verwerken van aangereikte en verzamelde informatie.

 

 

‘Redelijk Eigenzinnig’ sluit af met een publiek eventwaar slotbevindingen worden gepresenteerd aan een breed publiek (onderwijsteam, medewerkers non-profit organisaties, medestudenten en andere geïnteresseerden).

 

Het opleidingsonderdeel ‘Redelijk Eigenzinnig’ strekt zich uit over het volledige academiejaar. Gemeenschappelijke contactmomenten (publieksactiviteiten en werkcolleges) vinden altijd plaats op dinsdag van 18u – 21u. Studenten dienen hierop verplicht aanwezig te zijn.

 

 

De concrete planning is onderhevig aan de data van de publieksactiviteiten. Deze kunnen worden gewijzigd in functie van de beschikbaarheid van de genodigden. Een meer gedetailleerde en jaarlijkse aangepaste inhoudsbeschrijving (sprekers, thema, data…) wordt ter beschikking gesteld op Canvas. Indien door omstandigheden (uitzonderingsmaatregelen ten gevolge Covid-19) fysieke bijeenkomsten niet door kunnen gaan, worden online alternatieven (synchroon of asynchroon) aangeboden.

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Werkboek PROJECT en SKILLS - Inleidende teksten en ander bronnenmateriaal met betrekking tot de thema’s die aan bod komen
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Digitaal cursusmateriaal: slides en video-opnames van de lezingen
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Handboek over het centraal thema
Bijkomende info

OPGELET: Inschrijving voor 'Redelijk Eigenzinnig. Nadenken over Mens en Maatschappij is pas mogelijk na bevestiging door de studietrajectbegeleiders.

De onderwijstaal is Nederlands, maar het uitnodigen van Engelstalige sprekers is mogelijk.

 

Leerresultaten

Leerresultaten

Academische leerdoelen:

- De studenten onderscheiden, kennen en respecteren de verschillende stellingnames in de wetenschappelijke debatten die gevoerd worden rond het behandelde thema.

- De studenten reflecteren kritisch over de argumenten aangereikt in de debatten die gevoerd worden rond het behandelde thema.

- De studenten kunnen zelf een standpunt innemen met betrekking tot de gevoerde debatten.

- De studenten zijn in staat om zelfstandig wetenschappelijke argumenten te verzamelen om hun standpunten te onderbouwen.

- De studenten zijn in staat tot samenwerking in een groep met multidisciplinair karakter.

 

Maatschappelijke leerdoelen:

- De studenten zijn in staat een maatschappelijk vraagstuk te begrijpen van een transdisciplinair perspectief.

 

Persoonlijke leerdoelen:

- De studenten betrekken de verworven kennis op hun eigen (studie-)expertise en -omgeving.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • procesevaluatie met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Ter voorbereiding van het projectwerk dienen de studenten een projectfiche in. Deze bevat een korte beschrijving van de behandelde problematiek, een centrale vraagstelling, een samenvatting van de informatie die tijdens het verkennend bronnenonderzoek werd verwerkt, een overzicht van de leerdoelen voor het diepteonderzoek, een beschrijving van de gehanteerde (onderzoeks)methode en afspraken in verband met tussentijdse rapportage en uitwisseling.

    Richtlijnen hierbij zijn:
    o verwijzen naar kwaliteitsvol bronnenmateriaal en interactie met maatschappelijke actoren
    o blijk geven van kennis en begrip van de gehanteerde concepten
    o een relevante kwestie behandelen
    o alle teamleden nemen verantwoordelijkheid voor het project, taken zijn evenwichtig verdeeld

    Aan het eind van het academiejaar dienen de studenten een eindrapport in .Dit eindrapport wordt mondeling toegelicht tijdens een presentatiemoment (online of via fysieke bijeenkomst, al naargelang de omstandigheden).

    Richtlijnen hierbij zijn:
    o verwijzen naar kwaliteitsvol bronnenmateriaal en interactie met maatschappelijke actoren
    o verschillende perspectieven integreren
    o (systematisch) gebruik maken van wetenschappelijke theorieën, modellen en samenhangende interpretaties
    o blijk geven van kennis en begrip van de gehanteerde concepten
    o een onderbouwd standpunt uitwerken ten aanzien van de geformuleerde probleemstelling
    o innovatieve / creatieve denkpistes aanreiken ten aanzien van de behandelde thematiek
    o verwijzen naar persoonlijke verantwoordelijkheid en ervaring

    Alle studenten leveren kwaliteitsvolle bijdragen aan het projectwerk. Concrete taakverdeling en opdrachten worden tijdens de werkcolleges opgesteld met de studenten. Minimaal worden twee individuele bijdragen (1ste en 2de semester) ingediend in vorm die de studenten zelf mogen bepalen: bv. Opiniestuk; essay; ‘long read’…. Deze bijdragen kunnen gepubliceerd worden op de website van ‘Redelijk Eigenzinnig’ of VUB-pagina.. Deze bijdragen zijn geïnspireerd op de lezingen en geschreven voor een breder publiek.

    Meer gedetailleerde richtlijnen worden meegegeven in de studentenhandleiding, beschikbaar op Canvas.

Aanvullende info mbt evaluatie

Er is geen eindexamen voor het vak ‘Redelijk Eigenzinnig’. De evaluatie verloopt volgens het pass/fail-principe.

 

Er wordt zowel proces- als productmatig beoordeeld. Procesevaluatie omvat de participatie aan en individuele inbreng tijdens de hoorcolleges, het groepswerk, aanwezigheid en actieve deelname aan begeleidingsmomenten. Productevaluatie omvat de kwaliteit van de ingeleverde opdrachten en uitgevoerde taken.  

 

De onderwijsbegeleiders houden een beoordelingsfiche bij. De evaluaties worden uiteindelijk samengebracht in een globaal oordeel: pass of fail. Er worden geen cijfermatige scores gegeven. De beoordeling voor het opleidingsonderdeel ‘Redelijk Eigenzinnig’ heeft geen invloed op het gemiddelde jaarcijfer. Gezien het onderwijsopzet is er geen herkansing mogelijk voor ‘Redelijk Eigenzinnig’ in tweede zittijd.

 

Als uit de tussentijdse peer evaluaties en permanente evaluatie van het onderwijsteam duidelijk wordt dat een student niet de verwachte inzet en deelname toont, kan een individueel remediëringstraject worden opgelegd.

 

Studiedeelopdrachten:

Studenten werken een opdracht(en) uit volgens het principe van Community Engaged Research & Learning (CERL). Studenten werken in multidisciplinair team rond een concrete maatschappelijke probleemstelling of uitdaging binnen het jaarthema die vanuit verschillende disciplines kan worden benaderd. 

 

Studenten werken een individuele opdracht uit die bijdraagt aan het maatschappelijke debat en de maatschappelijk impact.

Aan het eind van het academiejaar d wordt de opdracht(en) mondeling toegelicht tijdens een presentatiemoment (online of via fysieke bijeenkomst, al naargelang de omstandigheden). 

 

Meer gedetailleerde richtlijnen worden meegegeven in de studentenhandleiding, beschikbaar op Canvas.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de psychologie: Afstudeerrichting arbeids- en organisatiepsychologie
Master in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Master in de communicatiewetenschappen: media en innovatie
Master in de communicatiewetenschappen: media & cultuur
Master in de communicatiewetenschappen: media, journalistiek en politiek
Master in de communicatiewetenschappen: media, strategie en marketing
Master in de sociologie: Standaard traject
Master in de politieke wetenschappen: democratie en leiderschap
Master handelsingenieur: Standaard traject
Master in de toegepaste economische wetenschappen: Standaard traject
Master in de biologie: ecologie en biodiversiteit
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel letterkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel taalkunde - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel intermedialiteit - 2 talen
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 1 taal
Master in de taal- en letterkunde: profiel neuro- en psycholinguïstiek - 2 talen
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Literary Studies 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Linguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 1 Language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition 2 Languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 1 language (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profile Intermediality - 2 languages (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Literary Studies (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Literary Studies (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Linguistics (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Linguistics (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Psycholinguistics and Neurolinguistics (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Multilingualism and Foreign Language Acquisition (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Intermediality (enkel aangeboden in het Engels)
Master of Linguistics and Literary Studies: Profiel Profile Intermediality (enkel aangeboden in het Engels)
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Gender en diversiteit