6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020001DNR voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor 'Problemen van systemen: bloed, hormonen en nieren' moet men het bachelordiploma Geneeskunde behaald hebben
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Onderwijsteam
Brigitte Velkeniers-Hoebanckx (titularis)
Henri Schots
Sofie Brouwers
Karl Martin Wissing
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
42 contacturen Lecture
10 contacturen Practical exercises
Inhoud

ENDOCRINOLOGIE EN METABOLE ZIEKTEN

- algemene begrippen (chemische signaalstoffen, receptorconcept, hereditaire, auto-immune en neoplastisch causale factoren in de endocrinologie)

- obesitas / anorexia / boelemia

- vetstofwisselingsstoornissen en voornaamste hyperlipidemieën; evidence based therapie van de hyperlipidemieën

- aandoeningen van de schildklier

- aandoeningen van de hypofyse

- aandoeningen van de bijnierschors en van het bijniermerg

- aandoeningen van calcium- en botstofwisseling

- ectopische hormoonproductie (ISADH)

HEMATOLOGIE (niet kwaadaardige ziektebeelden) en stollingsafwijkingen

- algemene begrippen van bloedcelaanmaak en stollingsmechanismen (herhaling fysiologie met inbegrip van gebruik bloedcelparameters en stollingstesten in de diagnose van ziektebeelden)

- differentiaal diagnose en bespreking kliniek en therapie van de verschillende type bloedarmoeden

- niet kwaadaardige afwijkingen of aandoeningen van de verschillende type leucocyten (zowel kwantitatief als kwalitatief)

- kliniek en therapie van bloedplaatjesafwijkingen (kwantitatief en kwalitatief)

- kliniek en therapie van stollingsfactorafwijkingen.

NEFROLOGIE:

-klinische omschrijving van begrip nierfunctie en nierinsufficientie.

-Gebruik van aanvullende onderzoeken in de oppunsteling van nieraandoeningen (proteïnurie, microscopisch urine onderzoek, nierbiopt,enz...)

-Chronische en acute nierinsufficiëntie.

-Het nefrotisch syndroom

-Beschrijving van nierziekten: glomerulaire aandoeningen, interstitiele aandoeningen, erfelijke nierziekten, secundaire nierziekten (diabetes, myeloma, lupus, vasculitis, enz); vasculaire nieraandoeningen;

-begrippen van behandeling en preventie

-Behandeling van terminale nierinsufficientie: moderne benadering van dit probleem

-Fysiopathologie, aanpak en preventieve behandeling van nierlithiase

ARTERIELE HYPERTENSIE:

-Epidemiologie van de hypertensie

-Essentiële en secundaire hypertensie

-Op evidentie gebaseerde diagnose en behandeling van hypertensie

 

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Leerboek Interne Geneeskunde, J. Vandermeer, CDA Stehouwer, 15de geheel herziene, Bohn Stafleu Van Loghum, 9789036818407, 2017
Bijkomende info

/

Leerresultaten

Leerresultaten

Dit OO draagt expliciet bij tot volgende competenties van de Artsopleiding:

Algemeen

I Werken aan verdieping kennis

De student heeft inzicht in vereiste medische kennis t.a.v. een klinisch probleem

II Evalueren van wetenschappelijke relevantie

Het bestuderen van de meest recente literatuur ter zake geeft de student de wetenschappelijke achtergrond . De student zal in staat zijn om nieuwe literatuur op te zoeken, te analyseren, en te integreren in de reeds besproken cursus.

Vakspecifiek

III Probleemoplossend denken

De student zal in staat zijn specifieke problemen te herkennen eigen aan het vakdomein van de Interne geneeskunde

IV Onderbouwen van medische expertise

-De student zoekt doelmatig, gericht en snel, op in medisch wetenschappelijke bronnen

-stelt vragen rond kwaliteit van gebruikte medisch wetenschappelijke bronnen

-past wetenschappelijke informatie adequaat toe in praktijk (toepassing tijdens de stages)

-De student maakt gebruik van informatietechnologie om

• patiëntenzorg (en praktijk functioneren) te optimaliseren (EBM)

• "life long learning" te stimuleren (medische gegevensbanken)

V Maatschappelijk handelen

-De student heeft inzicht in de kosten die het medisch handelen (diagnose en behandeling van ziektebeelden, behandeld in deze cursus) met zich meebrengen voor de maatschappij, de patiënt zelf en de arts

-De student herkent de psychosociale, economische en biologische aspecten die de gezondheid van de patiënt beïnvloeden en zal consequent preventief werken aan de bevordering van de gezondheid (primaire en secundaire preventie van ziekten)

Doelstellingen:

Op het einde van de cursus kent de student de meest prevalente ziektebeelden met hun diagnostische en therapeutische strategieën in de nefrologie, endocrinologie, de hypertensie, ziekten van bloed en bloedvormende organen..

De student leert deze kennis bijsturen door de nieuwe gegevens uit translationeel en toegepast klinisch onderzoek.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen. Het eindcijfer is een "gewogen" gemiddelde van de cijfers toegekend door elke titularis. De student moet slagen in elk onderdeel (10/20)

Aanvullende info mbt evaluatie

Het eindcijfer wordt als volgt bepaald:

Er wordt een gewogen gemiddelde van de verschillende onderdelen gemaakt op voorwaarde dat de student voor elk van de onderdelen minstens 50% haalt. Indien de student voor één van de onderdelen een cijfer lager dan 50% haalt, is het eindcijfer voor het gehele studiedeel gelijk aan het laagste cijfer.

Het deelresultaat van een examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd. In dit geval (dus enkel indien de student het credit niet behaalde), kan de student die het examenonderdeel toch wenst te hernemen, een e-mail sturen naar de titularis uiterlijk voor aanvang van de tweede zittijd. Eenmaal de student gemeld heeft dat hij wil afzien van zijn deelcijfer, verliest hij onherroepelijk dit deelcijfer. Een deelresultaat wordt niet overgedragen naar een volgend academiejaar. 

Afwezigheid op een examenonderdeel leidt tot een 0. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr