6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020047FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Alvorens men een inschrijving kan nemen voor 'Integratieve colleges" moet men geslaagd zijn voor "Klinische en maatschappelijke topics I" en voor "Klinische en maatschappelijke topics II". Bovendien moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor "Klinische en maatschappelijke topics III".
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Onderwijsteam
Michel Deneyer
Mark De Ridder (titularis)
Koen Putman
Eva Kimpe
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
20 contacturen Lecture
20 contacturen Practical exercises
60 contacturen Self study
Inhoud

In dit opleidingsonderdeel worden de vaardigheden getoetst die in het OO "Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III" werden aangeleerd. 

Voor elk thema werd een multidisciplinaire groep mentoren uit diverse domeinen samengebracht, zoals huisartsen, specialisten uit de beschouwende, snijdende en ondersteunende disciplines, professionals uit de Public Health sector, ethici en paramedici. Deze reiken gezamenlijk de backbone voor elk thema aan onder de vorm van flash-colleges, waar wenselijk ondersteund door e-content en zelfstudie.

De kernwaarden voor dit onderwijs zijn: inter- en multidisciplinair, transmuraal, transformatief en holistisch, activerend en interactief.

Ontwikkeling van probleemoplossend vermogen en voorstellen voor therapeutische strategieën, concepten van prevalentie van ziekten en gebruik van databanken worden hier een essentieel element. Differentieel diagnostiek opbouwen in dalende probabiliteit, m.a.w. een lijst opstellen van te toetsen hypothesen, het aanwenden van de diagnostische middelen (technisch of biochemisch) op een economisch verantwoorde manier en ten slotte het voorstellen van een therapie, vereisen een goede kennis van de snel evoluerende informaticasnelweg. Het toepassen van ‘evidence-based medicine’ is een kernvaardigheid van elke basisarts. De arts moet op de hoogte zijn van de informatiebronnen die zijn medisch handelen ondersteunen. Op deze manier wordt de student gestimuleerd dagelijks zijn onzekerheden in de medische praktijk te formuleren en de nodige informatie, die zijn beslissingen verder zal ondersteunen, op een kritische manier op te zoeken.

In 3e master wordt specifiek aandacht besteed aan de bio-psycho-sociale context van een zorgvraagstuk en de gerelateerde maatschappelijke implicaties. Dit omvat onder meer: gezondheidseconomische overwegingen, gevolgen voor arbeids(re)integratie, medicollegiale en ethische aspecten, transmurale en chronische zorgtrajecten, patient-partnerships, work-life balans, …

Studiemateriaal
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Slides vanuit het OO Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Lesnota's vanuit het OO Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III
Praktisch cursusmateriaal (Vereist) : Relevante artikels of boeken per thema vanuit het OO Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Guidelines en digitale bronnen (onder meer EBMPracticenet, UpToDate, NHG-standaarden, aanbevelingen Domus Medica, consensusteksten van het RIZIV, Gecommentarieerd Geneesmiddelen Repertorium BCFI, beheer MZG-data Technische cel,…)
Handboek (Aanbevolen) : Klinisch redeneren, Van model naar competentie, Jef Van den Ende, Acco, 9789464148930, 2022
Handboek (Aanbevolen) : Inleiding in evidence-based medicine, Klinisch handelen gebaseerd op bewijsmateriaal, Scholten R.J.P.M., Offringa M. & Assendelft W.J.J., 5de, Bohn Stafleu van Loghum, 9789036819770, 2018
Bijkomende info

Tijdens het mondeling examen worden de aangeleerde theoretische concepten vanuit het opleidingsonderdeel “Klinische en Maatschappelijke Topics II” en “Klinische en Maatschappelijke Topics III” getoetst. Het resultaat van deze theoretische concepten vormt het resultaat voor het ‘mondeling theoretisch evaluatiemoment’ voor het opleidingsonderdeel “Klinische en Maatschappelijke Topics III”. Deze theoretische toetsing wordt gevolgd door een casusgestuurde opdracht waarbij de student op geïntegreerde wijze de verworven competenties dient aan te tonen. Het resultaat van deze integratieve opdracht vormt het resultaat voor het opleidingsonderdeel “Integratieve colleges”.

Leerresultaten

Leerresultaten

De studenten moeten aantonen dat ze de beoogde competenties (CanMeds-rollen en Leerdoelen van de opleiding) effectief kunnen toepassen bij de benadering van een individuele patiënt.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • mondeling examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De evaluatie van alle vaardigheden verworven tijdens het OO "Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III" vormen de basis van de evaluatie. Deze evaluatie omvat een casusgestuurde opdracht waarbij de student real-time besliskundig en gezondheidsmaatschappelijk redeneren en handelen kan aantonen, gebruikmakend van de relevante bronnen die (elektronisch) ter beschikking staan. Dit wordt geëvalueerd tijdens een mondeling examen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr