6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020047FNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een gespecialiseerd master niveau.
In dit opleidingsonderdeel worden de vaardigheden getoetst die in het OO "Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III" werden aangeleerd.
Voor elk thema werd een multidisciplinaire groep mentoren uit diverse domeinen samengebracht, zoals huisartsen, specialisten uit de beschouwende, snijdende en ondersteunende disciplines, professionals uit de Public Health sector, ethici en paramedici. Deze reiken gezamenlijk de backbone voor elk thema aan onder de vorm van flash-colleges, waar wenselijk ondersteund door e-content en zelfstudie.
De kernwaarden voor dit onderwijs zijn: inter- en multidisciplinair, transmuraal, transformatief en holistisch, activerend en interactief.
Ontwikkeling van probleemoplossend vermogen en voorstellen voor therapeutische strategieën, concepten van prevalentie van ziekten en gebruik van databanken worden hier een essentieel element. Differentieel diagnostiek opbouwen in dalende probabiliteit, m.a.w. een lijst opstellen van te toetsen hypothesen, het aanwenden van de diagnostische middelen (technisch of biochemisch) op een economisch verantwoorde manier en ten slotte het voorstellen van een therapie, vereisen een goede kennis van de snel evoluerende informaticasnelweg. Het toepassen van ‘evidence-based medicine’ is een kernvaardigheid van elke basisarts. De arts moet op de hoogte zijn van de informatiebronnen die zijn medisch handelen ondersteunen. Op deze manier wordt de student gestimuleerd dagelijks zijn onzekerheden in de medische praktijk te formuleren en de nodige informatie, die zijn beslissingen verder zal ondersteunen, op een kritische manier op te zoeken.
In 3e master wordt specifiek aandacht besteed aan de bio-psycho-sociale context van een zorgvraagstuk en de gerelateerde maatschappelijke implicaties. Dit omvat onder meer: gezondheidseconomische overwegingen, gevolgen voor arbeids(re)integratie, medicollegiale en ethische aspecten, transmurale en chronische zorgtrajecten, patient-partnerships, work-life balans, …
Tijdens het mondeling examen worden de aangeleerde theoretische concepten vanuit het opleidingsonderdeel “Klinische en Maatschappelijke Topics II” en “Klinische en Maatschappelijke Topics III” getoetst. De student krijgt een casusgestuurde opdracht voorgelegd dewelke door de student bij aanvang van het examen individueel voorbereid wordt. Na de voorbereiding volgt een mondelinge verdediging tegenover de examinatoren waarbij de zoekstrategie als basis voor het oplossen van de casus toegelicht wordt. De individuele voorbereiding wordt opgenomen via een schermopname. Deze opname wordt tijdens de mondelinge verdediging aangewend om de zoekstrategie te evalueren.
De studenten moeten aantonen dat ze de beoogde competenties (CanMeds-rollen en Leerdoelen van de opleiding) effectief kunnen toepassen bij de benadering van een individuele patiënt.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
De evaluatie van alle vaardigheden verworven tijdens het OO "Klinische en Maatschappelijke Topics I, II en III" vormen de basis van het eindcijfer. Deze evaluatie omvat een casusgestuurde opdracht waarbij de student real-time besliskundig en gezondheidsmaatschappelijk redeneren en handelen kan aantonen, gebruikmakend van de relevante bronnen die (elektronisch) ter beschikking staan.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de geneeskunde: Standaard traject ma gk 3 jr