3 ECTS credits
90 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020054CNR voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.
Met deze cursus krijgt de toekomstige apotheker een introductie in de farmaco-epidemiologie. Het doel van de cursus is om de toekomstige apotheker in staat te stellen om farmaco-epidemiologische studies te begrijpen, kritisch te beoordelen en deze kennis toe te passen in de klinische praktijk. Verschillende onderdelen komen aan bod tijdens de hoorcolleges:
- opfrissing van de benodigde basis statistische concepten
- inroductie tot de epidemiologie
- inzicht in basis terminologie en principes van epidemiologie eb farmaco-epidemiologie (e.g. frequentiematen, causaliteit)
- overzicht van de belangrijkste onderzoeksmethoden in de farmaco-epidemiologie (e.g. gerandomiseerde studie, case-control studie, cohort, nested case-control studie, cross-sectionele studie
- overzicht van de belangrijkste vormen van 'vertekening' (bias, confounding) en hoe deze te voorkomen
- overzicht van informatiebronnen voor farmaco-epidemiologisch onderzoek
- kritische kijk op publicaties in het domein van de farmaco-epidemiologie
Vervolgens is er een praktische toepassing van de theoretische concepten in de WPO's. De verschillende onderdelen zullen tijdens interatieve sessies aan bod komen. In kleine groepen wordt een farmaco-epidemiologisch onderzoeksvoorstel uitgewerkt op basis van een aangeleverd artikel. Dit voorstel wordt voorgesteld in een mondelinge presentatie.
Aanwezigheid tijdens de WPO is verplicht. Bij onwettige afwezigheid wordt de student verwezen naar de zittijd van het volgende academiejaar.
Op het einde van de cursus moet de student:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 25% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Het eindcijfer is het gewogen gemiddelde van het cijfer behaald voor het schriftelijk examen en de evaluatie van het WPO: schriftelijk examen HOC 75% en evaluatie WPO 25%.
Binnen het onderdeel WPO dient men de volgende opdrachten af te werken:
Groepswerk met groepspunt:
Voor de totstandkoming van de individuele quotering op het groepswerk zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment (verplicht). Studenten dienen hierbij zichzelf en medegroepsleden te beoordelen op een aantal criteria. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. De aanpassingsfactor zal gebruikt worden om het groepspunt (= de inherente waarde van het groepswerk) te individualiseren. Dit gebeurt door het groepspunt te vermenigvuldigen met de aanpassingsfactor. Als een student geen peer assessment invult binnen de gestelde deadline, kan de docent beslissen om de maximale aftrek van punten te hanteren. De docent heeft steeds het laatste woord en kan beslissen om de aanpassingsfactor te versterken, af te zwakken, of er zelfs helemaal geen rekening mee te houden, indien de bekomen scores niet betrouwbaar blijken te zijn. Deze beslissing zal in principe slechts in uitzonderlijke gevallen genomen worden, maar zal steeds gebaseerd zijn op duidelijke argumenten, analyses, en/of extra observaties/gesprekken.
Een onvoldoende op het WPO sluit de deelname aan het examen in de eerste zittijd niet uit.
Voor het WPO is een tweede zittijd niet mogelijk. In de tweede zittijd wordt het WPO cijfer van de eerste zittijd meegenomen voor de berekening van het eindresultaat.
Een deelvrijstelling voor volgend academiejaar kan niet worden bekomen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de farmaceutische wetenschappen: Verkort traject