9 ECTS credits
225 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020333ANW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.
In deze cursus gaat de aandacht uit naar de belangrijkste basisbegrippen en dimensies van het criminologische vraagstuk (zie ook de hoofdstukken in het handboek). De cursus geeft een beknopt overzicht van de geschiedenis van het criminologisch denken en bespreekt een aantal inzichten in oorzaken en gevolgen van criminaliteit en criminologische fenomenen.
Deel 1: Wat is criminologie?
Deel 2: Criminologische denken
Deel 3: "Het doen van criminaliteit": fenomenen van criminaliteit en dader- slachtoffer perspectieven
Deel 4: Controle en aanpak van criminaliteit (politie, strafrecht, bestraffingsdenken, gevangenis)
Deel 5: Een globaliserend perspectief (groene criminologie; staatsgeweld en mensenrechten; terrorisme)
In het opleidingsonderdeel wordt ook aandacht besteed aan de taalvaardigheid van studenten. Daarom wordt er verplicht bij alle studenten een taaltest afgenomen tijdens een van de hoorcolleges van dit vak. Het resultaat van de test zal bepalen of een student deel uitmaakt van een STAN-klas (voor studenten die minder dan 60% scoren).
Voor werkstudenten staan de hoorcolleges digitaal ter beschikking. Zij kunnen de taaltest ook thuis afleggen, mits voorafgaande aanvraag.
Meer specifieke informatie zal worden opgenomen in de canvasruimte van het opleidingsonderdeel.
Studenten:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 90% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 10% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
De quotering voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit een schriftelijk examen (90%). Voorbeelden van examenvragen worden ter voorbereiding gegeven. Het examen is hoofdzakelijk een kennisexamen, maar peilt ook naar toepassing en vaardigheden. Het examen bevat open vragen en een reeks meerkeuze vragen. Het meerkeuze-gedeelte zal gequoteerd worden door positieve scoring met Hogere Cesuur. Er
worden dus géén punten afgetrokken voor een fout antwoord. Het halen van punten door te gokken
wordt daarentegen wél verwerkt in het eindpunt door de slaaggrens (= cesuur) te verhogen.
De cesuur voor het examen en de exacte omzettingstabel zal tijdig op Canvas en in de exameninstructies
gecommuniceerd worden. De examenstrategie is door deze methode eenvoudig: doe je best op heel
het examen, vragen die je niet weet of gedeeltelijk weet, gok je naar best vermogen, zonder zorgen
over eventuele puntenaftrek.
De studenten maken een opdracht. Deze wordt gequoteerd op 10% van het puntentotaal van het schriftelijk examen. Binnen deze 10% valt ook het verplicht afleggen van de taaltest, aan het begin van het semester. De studenten die minder dan 60% scoren op de taaltest volgen verplicht het STAN-traject. Dit traject bestaat uit een combinatie van verplichte taallessen en opdrachten. Zowel de taaltest als de eventuele deelname aan het STAN-taaltraject worden gequoteerd binnen de opdracht die 10% van het eindcijfer bepaalt. Het schriftelijk examen staat op 90 % van de punten, zie ook hierboven.
In geval van tweede zit wordt de opdracht opnieuw ingediend. Diegenen die niet slaagde voor het STAN-traject leggen ook de herexamen-module van het STAN-traject af.
Studenten hoeven niet voor beide onderdelen afzonderlijk te slagen; een totaalscore van 10 op 20 volstaat, ongeacht de deelpunten.
De deelpunten worden niet automatisch overgedragen naar de tweede zittijd, maar studenten kunnen dit wel aanvragen voor de opdracht (niet voor het examen).
OVERMACHT
In geval van overmacht wordt door student en docent in onderling overleg gezocht naar een inhaalmoment, conform de in artikel 111 van het Onderwijs- en Examenreglement voorziene modaliteiten. Indien er maar een beperkt aantal studenten gebruik maken van het deelexamen zal het inhaalexamen mondeling verlopen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de psychologie: Profiel arbeids- & organisatiepsychologie
Bachelor in de psychologie: Profiel klinische psychologie
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Standaard traject