6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 3 met studiegidsnummer 8020388GNR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Sociale Wetensch & SolvayBusinessSchool
Verantwoordelijke vakgroep
ES Academische eenheid
Onderwijsteam
Alain Verbeke (titularis)
Onderdelen en contacturen
39 contacturen Hoorcollege
26 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

The structure of the course is as follows: in the first part, the main building blocks of a unifying framework are introduced. This framework should allow students to grasp the essence, in strategy terms, of what happens in a complex international business setting. The framework also suggests the way forward, so as to improve a multinational's performance in terms of value creation and satisfying stakeholder goals across borders.


In the second part, we revisit the best international business articles published in prestigious publications such as the Harvard Business Review, the Sloan Management Review and California Management Review since the 1980’s. During the lectures in the second part, up to 30 case studies are discussed to confront students with practical applications. Also, findings from the relevant academic literature are introduced to ensure that students are exposed to a broad spectrum of strategic management insights, from the highly theoretical to the highly practical.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : International Business Strategy, Rethinking the Foundations of Global Corporate Success, Alain Verbeke - Lee, 3de, Cambridge University Press, 9781108738378, 2021
Bijkomende info

Mandatory study material

Alain Verbeke, International Business Strategy, Cambridge University Press, Second edition

Complementary study material

Interested students seeking additional information might be interested in the following, non-compulsory materials:

  • Alan M. Rugman and Alain Verbeke, Analysis of Multinational Strategic Management, Cheltenham: E.Elgar, 2005
  • Chris Bartlett and Sumantra Ghoshal, Managing Across Borders: The Transnational Solution, Harvard Business School Press, 1989 (Provides a good description of various MNE types and their historical development path over time.)
  • John Dunning and Sarianna Lundan, Multinational Enterprises and the Global Economy, Edward Elgar, Second edition, 2008 (This book provides an impressive overview of the entire economics and economic policy-based literature on the MNE, including its wide variety of impacts on home and host country stakeholders.)
  • Julian Birkinshaw, Entrepreneurship in the Global Firm, Sage, 2000 (Provides a superb subsidiary perspective on the challenges and opportunities facing managers in the international environment.)
  • Geoffrey Jones, Multinationals and Global Capitalism, Oxford University Press, 2005 (Provides a rich, historical perspective on the evolution of the multinational enterprise.)
Leerresultaten

Algemene competenties

The purpose of this course is not to add an incremental ‘international dimension’ to the discussion of a set of conventional strategy problems.  Rather, the goal is to explain what is at the heart of a successful international business strategy, thereby outlining the foundations of global corporate success.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk Examen met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het schriftelijk examen bestaat uit zowel multiple choice als open vragen

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taak + Actieve Deelname met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Individuele of groepstaak + actieve deelname tijdens de lessen

Aanvullende info mbt evaluatie

The actual class sessions aim to provide a conceptual synthesis of the course materials, with presentations by the instructor and his teaching associates, followed by class discussions and group presentations. The instructor and his teaching associates will go systematically beyond the required readings and present materials criticizing or augmenting the substance of the required readings.

The final grade is composed based on the following categories:

  • Written Exam determines 50% of the final mark.
  • Practical Exam: course participation and assignments determines 50% of the final mark.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Postgraduate Certificate International Trade and Investment: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)
Postgraduate Certificate Flagship Programme in Economic Diplomacy and International Business: Standaard traject (enkel aangeboden in het Engels)