5 ECTS credits
130 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020394BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Omwille van specifieke risico’s en veiligheidsredenen, moet je geslaagd zijn voor ‘Beginselen van de kinesitherapie 1’ en ‘Beginselen van de kinesitherapie 2', alvorens dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen. Om dit opleidingsonderdeel te kunnen opnemen, moet je ook gelijktijdig het opleidingsonderdeel ‘Module onderzoek en behandeling 1: MSK (Palpatie)’ opnemen of moet je reeds geslaagd zijn voor ‘Module onderzoek en behandeling 1: MSK (Palpatie)’. Het opnemen van ‘Module Onderzoek en behandeling 2A’ houdt ook in dat je ‘Onderzoeksmethodologie en statistiek in de revalidatiewetenschappen 1’ gelijktijdig volgt of reeds geslaagd bent voor ‘Onderzoeksmethodologie en statistiek in de revalidatiewetenschappen 1’.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie
Verantwoordelijke vakgroep
Kinesitherapie, Menselijke Fysiologie en Anatomie
Onderwijsteam
Christophe Eechaute
David Beckwee (titularis)
Maarten Cnudde
Margo De Mesmaeker
Matthias Eggermont
Lynn Leemans
Jason Alison L Coldwell
Livia Hoeben
Onderdelen en contacturen
13 contacturen Hoorcollege
39 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel is samengesteld volgens de principes van blended learning en bestaat uit (1) hoorcolleges (o.a., flipped classrooms, kennisclips,...), (2) interactieve lessen (responsie, Q&A, WPO,...) en (3) zelfstandig werk.  

In de hoorcolleges ligt de focus op frequent voorkomende musculoskeletale aandoeningen van het bovenste lidmaat. Artikels en kennisclips worden als achtergrondinformatie ter beschikking gesteld via het elektronisch leerplatform.

In de praktijklessen komen de volgende aspecten aan bod: 

  • uitvoeren en interpreteren van Basis Functie Onderzoek van de bovenste extremiteit
  • uitoeren en interpretereren van Specifiek Functie Onderzoek van de bovenste extremiteit 
  • behandeling van aandoeningen van de bovenste extremiteit via actieve én passieve technieken 
  • onderzoek en behandeling van musculaire functiestoornissen van de bovenste extremiteit

In de groepsopdracht klinische besluitvorming wordt het wetenschappelijk onderbouwd klinisch redeneren bij een patiënt met musculoskeletale klachten van het bovenste lidmaat, geoefend.

 

Voor afpraken, deadlines en planning van de onderwijsactiviteiten: zie elektronisch leerplatform.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Het studiemateriaal bestaat uit de hand-outs van de slides en uit de toelichtingen op de slides die tijdens de hoorcolleges en de WPO's worden gegeven. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het leerplatform.
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Begeleidende wetenschappelijke literatuur en kennisclips kunnen ter beschikking gesteld worden door docent (via kopie of teleleerplatform).
Bijkomende info

De indeling in praktijkgroepen (WPO) dient te allen tijde gerespecteerd te worden. Enkel indien iemand van het onderwijsteam hiervoor toestemming heeft gegeven, kan een student toelating krijgen om van groep te veranderen. De toegang tot het leslokaal zal geweigerd worden wanneer studenten zich niet aan de groepsindeling houden. 

Voor het volgen van de praktijklessen is het verplicht gepaste kledij te dragen (dit wil zeggen een short en gepast ondergoed). Elke student dient een grote handdoek mee te nemen omwille van hygiënische redenen (om over de tafel te leggen). Gezien het belang van de handhygiëne binnen de gezondheidszorg is het belangrijk korte, verzorgde nagels te hebben om alle technische handelingen correct en met een goede handhygiëne te kunnen uitvoeren. 

Leerresultaten

Zorgverstrekker

  • De student kent de klinische richtlijnen over de meest voorkomende musculoskeletale aandoeningen van het bovenste lidmaat.

  • De student past (onder begeleiding) de juiste, doelgerichte anamnese- en onderzoeksmethoden toe, in lijn met de klinische richtlijnen.

  • De student kan diagnostische studies over musculoskeletale aandoeningen opzoeken, selecteren en interpreteren.

  • De student formuleert en beargumenteert een kinesitherapeutische behandelplan voor een relatief eenvoudig, musculoskeletaal gezondheidsprobleem.

  • De student is kritisch ten aanzien van het eigen handelen.

  • De student beheerst wetenschappelijke gefundeerde basis-kinesitherapeutische behandelingsmiddelen en –technieken, zoals deze door de richtlijnen worden aangereikt.

  • De student kan bestaand wetenschappelijk onderzoek op kwaliteit en effectiviteit beoordelen, interpreteren en de gevolgen voor de praktijk destilleren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 30% van het eindcijfer

Examen Praktijk bepaalt 50% van het eindcijfer

ZELF Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Theorie met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Praktijk met een wegingsfactor 50 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Taak klin. redeneren met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De student dient op alle onderdelen te slagen (min. 10/20 oftewel min. 50%). Indien de student niet geslaagd is op een onderdeel, wordt er afgeweken van het gewogen gemiddelde en geldt het laagste deelresultaat als examenresultaat. Een deelresultaat van een examenonderdeel wordt, bij een resultaat van minstens 10/20 (oftewel minstens 50%), automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Een student kan niet afzien van de automatische overdracht van het deelcijfer. Er worden geen deelscores overgedragen naar een volgend academiejaar.

Het theoretisch examen bestaat uit een schriftelijke proef met multiple choice vragen. Hierbij wordt zowel kennis als inzicht met betrekking tot de leerstof, alsook het klinisch redeneren bij de student geëvalueerd. 

Tijdens het praktijkexamen worden de aangeleerde vaardigheden getoetst. 

Voor de totstandkoming van de score van jullie opdracht klinische besluitvorming zal gebruik gemaakt worden van een peer assessment. Het resultaat hiervan is een individuele aanpassingsfactor. Deze beoordeling dient tijdig, voor de deadline (gecommuniceerd via Canvas), te worden ingevuld. Als er geen peer-assessment binnen de deadline wordt ingevuld zal automatisch een aanpassingsfactor van 0.7 worden toegekend aan de student die niet heeft ingediend.

Indien de student niet heeft deelgenomen aan de groepsopdracht, zal de quotering 0/20 zijn voor de opdracht in de eerste zittijd. In dit geval, of in het geval de student niet slaagt voor de groepsopdracht, zal de student een individuele vervangopdracht krijgen in de tweede zittijd. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Standaard traject
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Lichamelijke Opvoeding (& Bewegingswetenschappen)
Bachelor in de revalidatiewetenschappen en de kinesitherapie: Verkort traject na vooropleiding Bachelor Geneeskunde