6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020406ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
De studenten krijgen inzicht in het toepassen van beschikbare evidence-based klinische interventies en behandelingen. De studenten worden in dit vak uitgedaagd in het leren oordeelkundig adviseren over best evidence-based practice , op basis van bestaande wetenschappelijke literatuur. Evidence based handelen wordt hierbij gedefinieerd, in navolging van APA, als 'het oordeelkundig en gewetensvol gebruik maken van de beste beschikbare wetenschappelijke kennis bij beslissingen omtrent de cliënt of zorgverlening aan deze cliënt'. In het oordeelkundig beslissen omtrent de best beschikbare klinische methoden dienen studenten niet alleen rekening te houden met de wetenschappelijke basis, maar ook met de klinische bruikbaarheid ervan, én met de uniciteit van het cliëntsysteem.
De student dient in staat te zijn een geïntegreerd, gebalanceerd en medelevend advies te presenteren betreffende de te gebruiken behandeling/interventies. Bovendien leren zij in de skills labs enkele klinische vaardigheden belangrijk in het uitvoeren van evidence-based klinische interventies.
Voor een gedetailleerd overzicht van de inhoud, zie Canvas.
Vakinhoudelijke studiebegeleiding via forum Canvas
Werkvormen:
- HOC: 12 uur (6 x 2 uur) - voor werkstudenten wordt voorzien in lesopname en online Q&A
- WPO: 15 uur (5 x 3 uur)
- ZELF: 60 uur: groepstaak en voorbereiding take home examentaak en skills labs
-De student kan op basis van (internationale) wetenschappelijke literatuur tot een evidence-based beoordeling komen van de kwaliteit en effectiviteit van (belangrijke) praktijken in het werkveld.
- De student kan oordeelkundig beslissen omtrent de best beschikbare klinische interventie en deze beslissing (schriftelijk) beargumenteren, waarbij rekening wordt gehouden met de wetenschappelijke basis, klinische bruikbaarheid van de wetenschappelijke kennis, én de uniciteit van het cliëntsysteem.
-De student kan evidence- en practice-based psychologische interventies toepassen (evidence-based practice).
- De student heeft ervaring met gevorderde klinische competenties die nodig zijn om een evidence-based behandeling kwaliteitsvol uit te voeren (o.a. werkalliantie aangaan in verschillende settings/contexten, gespreksvaardigheden hanteren afgestemd op de uniciteit van een cliënt, …).
-De student kan een (therapeutische) relatie met een andere/cliënt/patiënt opbouwen en continueren, met een evenwicht in emotionele nabijheid en afstand, die rekening houdt met voorkeuren van het individu.
Leerresultaten binnen Reflectie en Portfolio Leerlijn
Via reflectiesessies in kleine groepen (WPO reflectie en portfolio -RP) analyseren studenten op een systematische manier hun competentiegerichte vaardigheden, leergroei en ervaringen met de taken en opdrachten. Zij slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GROWS.
In portfolio-opdrachten en reflectiegroepen bespreken studenten hun persoonlijke reflecties op eigen functioneren, valkuilen, inzichten en visies met medestudenten. De studenten worden eveneens aangemoedigd om de eigen ervaringen en reflecties te koppelen aan ervaringen (o.a. belevingstaken, rollenspelen, skills labs). Aan de hand van dialoog met medestudenten versterken de studenten hun zelfreflectie.
Studenten dragen tijdens de WPO’s actief bij tot de reflectie van medestudenten door principes van GROWS toe te passen (bijv. openstaan voor het verhaal van anderen, visie verwoorden over praktijkervaringen van anderen, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...). Opdrachten ter voorbereiding van WPO’s en opdrachten/reflectieverslagen worden opgenomen in het portfolio.
- De student kan individueel en in groep te kritisch te reflecteren
-De student kan kritisch reflecteren over het eigen denken en werken en zijn eigen denken en handelen hierop aanpassen.
-De student kan de eigen visie op een (zelf)kritische manier ter discussie stellen, bijsturen en erover rapporteren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 33% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 33% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 17% van het eindcijfer
WPO Verslag bepaalt 17% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
Voorwaarden:
· Examen schriftelijk: het niet voldoen aan de deadline voor indienen van de groepspaper resulteert in een ‘afwezig’ voor dit onderdeel alsook een ‘afwezig’ als eindcijfer.
· Examen praktijk: het niet voldoen aan de deadline voor indienen van de examenvideo resulteert in een ‘afwezig’ voor dit onderdeel alsook een ‘afwezig’ als eindcijfer.
· Participatie: aanwezigheid en actieve deelname aan WPO’s. Aanwezigheid vanaf het eerste WPO is verplicht, en noodzakelijk om te kunnen slagen op dit opleidingsonderdeel. Het is niet meer mogelijk om deel te nemen aan dit vak na de start van WPO1. Het niet respecteren van de verplichte aanwezigheid resulteert in een ‘afwezig’ voor dit onderdeel alsook een ‘afwezig’ als eindcijfer. Omwille van de aard van dit opleidingsonderdeel wordt het aantal examenkansen beperkt tot één.
· WPO verslag: reflectieopdrachten: het niet voldoen aan de deadlines voor indienen van opdrachten resulteert in een ‘afwezig’ voor dit onderdeel alsook een ‘afwezig’ als eindcijfer.
· Studenten moeten op elk onderdeel minimaal 50% (onafgerond) halen om te slagen voor dit vak. Als je een onvoldoende haalt voor één van de vier onderdelen, krijg je het laagste deelpunt (altijd naar beneden afgerond) als eindcijfer.
· Indien de student in eerste zittijd voor 1 of meerderde van volgende onderdelen: examen schriftelijk (groepspaper), examen praktijk (examenvideo) en/of WPO-verslag (reflectieopdrachten), minstens 50% (onafgerond) behaalt, wordt het deelcijfer voor deze onderdelen automatisch overgedragen naar de tweede zittijd. Het is niet mogelijk af te zien van dit deelcijfer. Indien de student in eerste zittijd een score lager dan 50% (onafgerond) behaalt op deze onderdelen, wordt een herwerking van de opdrachten of worden nieuwe opdrachten voorzien.
· Voor het opleidingsonderdeel participatie wordt het punt van de eerste zittijd automatisch overgedragen naar de tweede zittijd, hiervoor is geen tweede zittijd voorzien.
· Deelcijfers ≥ 50% (onafgerond) kunnen worden overgedragen naar een volgend academiejaar. De student vraagt dit aan via mail naar de professor met de assistenten in CC vóór 15 oktober.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)