6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4020407ENW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
De studenten krijgen inzicht in het toepassen van beschikbare evidence-based klinische interventies en behandelingen. De studenten worden in dit vak uitgedaagd in het leren oordeelkundig adviseren over best evidence-based practice , op basis van bestaande wetenschappelijke literatuur. Evidence based handelen wordt hierbij gedefinieerd, in navolging van APA, als 'het oordeelkundig en gewetensvol gebruik maken van de beste beschikbare wetenschappelijke kennis bij beslissingen omtrent de cliënt of zorgverlening aan deze cliënt'. In het oordeelkundig beslissen omtrent de best beschikbare klinische methoden dienen studenten niet alleen rekening te houden met de wetenschappelijke basis, maar ook met de klinische bruikbaarheid ervan, én met de uniciteit van het cliëntsysteem.
De student dient in staat te zijn een geïntegreerd, gebalanceerd en medelevend advies te presenteren betreffende de te gebruiken
behandeling/interventies. Bovendien leren zij in de skills labs enkele klinische vaardigheden belangrijk in het uitvoeren van evidence-based klinische interventies.
Voor een gedetailleerd overzicht van de inhoud, zie Canvas.
Vakinhoudelijke studiebegeleiding via forum Canvas
Werkvormen:
- HOC: 12 uur (6 x 2 uur) - voor werkstudenten wordt voorzien in lesopname en online Q&A
- WPO: 15 uur (5 x 3 uur)
- ZELF: 60 uur: groepstaak en voorbereiding take home examentaak
Dit opleidingsonderdeel past binnen de competentiegerichte leerlijn van de opleiding Psychologie en de Reflectie en Portfolio Leerlijn van de opleiding Psychologie.
Leerresultaten binnen de competentiegerichte leerlijn
Evidence-based practioner
-De student kan op basis van (internationale) wetenschappelijke literatuur tot een evidence-based beoordeling komen van de kwaliteit en effectiviteit van (belangrijke) praktijken in het werkveld.
- De student kan oordeelkundig beslissen omtrent de best beschikbare klinische interventie en deze beslissing (schriftelijk) beargumenteren, waarbij rekening wordt gehouden met de wetenschappelijke basis, klinische bruikbaarheid van de wetenschappelijke kennis, én de uniciteit van het cliëntsysteem.
Psychologische interventies
-De student kan evidence- en practice-based psychologische interventies toepassen (evidence-based practice).
- De student heeft ervaring met gevorderde klinische competenties die nodig zijn om een evidence-based behandeling kwaliteitsvol uit te voeren (o.a. werkalliantie aangaan in verschillende settings/contexten, gespreksvaardigheden hanteren afgestemd op de uniciteit van een cliënt, …).
-De student kan een (therapeutische) relatie met een andere/cliënt/patiënt opbouwen en continueren, met een evenwicht in emotionele nabijheid en afstand, die rekening houdt met voorkeuren van het individu.
Leerresultaten binnen Reflectie en Portfolio Leerlijn
Via reflectiesessies in kleine groepen (WPO reflectie en portfolio -RP) analyseren studenten op een systematische manier hun competentiegerichte vaardigheden, leergroei en ervaringen met de taken en opdrachten. Zij slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GROWS.
In portfolio-opdrachten en reflectiegroepen bespreken studenten hun persoonlijke reflecties op eigen functioneren, valkuilen, inzichten en visies met medestudenten. De studenten worden eveneens aangemoedigd om de eigen ervaringen en reflecties te koppelen aan ervaringen (o.a. belevingstaken, rollenspelen, skills labs). Aan de hand van dialoog met medestudenten versterken de studenten hun zelfreflectie.
Studenten dragen tijdens de WPO’s actief bij tot de reflectie van medestudenten door principes van GROWS toe te passen (bijv. openstaan voor het verhaal van anderen, visie verwoorden over praktijkervaringen van anderen, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...). Opdrachten ter voorbereiding van WPO’s en opdrachten/reflectieverslagen worden opgenomen in het portfolio.
Het portfolio is opgebouwd uit verschillende thema's: (zelf-)reflectievaardigheden, competentiegerichte vaardigheden, visie ontwikkeling en beroepscompetenties.
Reflectie en Portfolio:
- De student kan individueel en in groep te kritisch te reflecteren
-De student kan kritisch reflecteren over het eigen denken en werken en zijn eigen denken en handelen hierop aanpassen.
-De student kan de eigen visie op een (zelf)kritische manier ter discussie stellen, bijsturen en erover rapporteren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 33% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 34% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 33% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie (1. schriftelijk examen (d.i. individuele paper, inclusief peer assessment); 2. Take-home-examentaak video-opdracht; 3. participatie en portfolio).
Niet (tijdig) deelnemen aan een van onderdelen van de evaluatie (incl. peer-evaluatie) resulteert in de vermelding AFW.
Een student kan pas slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke evaluatie categorie minstens 50% (onafgerond) wordt behaald.
Indien u in eerste zittijd minstens 50% (niet afgerond) behaalt op één of meer van de drie evaluatie-onderdelen (schriftelijk examen, take-home examentaak,participatie en reflectie), wordt het deelcijfer voor dit onderdeel / deze onderdelen overgedragen naar de tweede zittijd. Het is niet mogelijk af te zien van dit deelcijfer.
Het is niet mogelijk om een deelcijfers over te dragen naar een volgend academiejaar.
Wat het schriftelijk examen betreft omvat de tweede zittijd een herwerking van de paper (voor studenten die deelnamen in eerste zittijd) of het maken van een nieuwe paper (indien geen deelname in eerste zittijd). Aangezien peer-assessment in 2e zit niet mogelijk is wegens kleinere groepen, valt deze weging in tweede zittijd weg.
Wat de examenvideo betreft omvat de tweede zittijd het maken van een geheel nieuwe examenvideo.
Wat het onderdeel participatie en reflectie betreft, wordt in tweede zittijd voorzien in een vervangende reflectie-opdracht.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de onderwijskunde: Standaard traject
Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)