6 ECTS credits
180 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 4020407ENW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen, moeten geslaagd zijn voor Psychologische gespreksvoering en interactionele vaardigheden. Studenten komende uit bv. het schakelprogramma van 45 SP en dit vak niet kregen aan de VUB kunnen inschrijven voor dit vak, maar kunnen dit zelf niet via hun Selfservice. Zie facultaire website: studietraject - vakkenregistratie. Inschrijven voor dit opleidingsonderdeel is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen enkel registreren voor opleidingsonderdelen waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen
Verantwoordelijke vakgroep
Klinische- en Levenslooppsychologie
Onderwijsteam
Kris Baetens
Lisa Van Hove
Imke Baetens (titularis)
Kim Coenraets
Helen Tobback
Onderdelen en contacturen
12 contacturen Hoorcollege
15 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De studenten krijgen inzicht in het toepassen van beschikbare evidence-based klinische interventies en behandelingen. De studenten worden in dit vak uitgedaagd in het leren oordeelkundig adviseren over best evidence-based practice , op basis van bestaande wetenschappelijke literatuur. Evidence based handelen wordt hierbij gedefinieerd, in navolging van APA, als 'het oordeelkundig en gewetensvol gebruik maken van de beste beschikbare wetenschappelijke kennis bij beslissingen omtrent de cliënt of zorgverlening aan deze cliënt'. In het oordeelkundig beslissen omtrent de best beschikbare klinische methoden dienen studenten niet alleen rekening te houden met de wetenschappelijke basis, maar ook met de klinische bruikbaarheid ervan, én met de uniciteit van het cliëntsysteem.

De student dient in staat te zijn een geïntegreerd, gebalanceerd en medelevend advies te presenteren betreffende de te gebruiken

behandeling/interventies. Bovendien leren zij in de skills labs enkele klinische vaardigheden belangrijk in het uitvoeren van evidence-based klinische interventies.

 

Voor een gedetailleerd overzicht van de inhoud, zie Canvas.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en digitale bronnen, Canvas
Bijkomende info

Vakinhoudelijke studiebegeleiding via forum Canvas

Werkvormen:

    - HOC: 12 uur (6 x 2 uur) - voor werkstudenten wordt voorzien in lesopname en online Q&A
    - WPO: 15 uur (5 x 3 uur)
    - ZELF: 60 uur: groepstaak en voorbereiding take home examentaak

    Leerresultaten

    Algemene competenties

    Dit opleidingsonderdeel past binnen de competentiegerichte leerlijn van de opleiding Psychologie en de Reflectie en Portfolio Leerlijn van de opleiding Psychologie.

    Leerresultaten binnen de competentiegerichte leerlijn

    Evidence-based practioner

    -De student kan op basis van (internationale) wetenschappelijke literatuur tot een evidence-based beoordeling komen van de kwaliteit en effectiviteit van (belangrijke) praktijken in het werkveld.

    - De student kan oordeelkundig beslissen omtrent de best beschikbare klinische interventie en deze beslissing (schriftelijk) beargumenteren, waarbij rekening wordt gehouden met de wetenschappelijke basis, klinische bruikbaarheid van de wetenschappelijke kennis, én de uniciteit van het cliëntsysteem.

    Psychologische interventies

    -De student kan evidence- en practice-based psychologische interventies toepassen (evidence-based practice).

    - De student heeft ervaring met gevorderde klinische competenties die nodig zijn om een evidence-based behandeling kwaliteitsvol uit te voeren (o.a. werkalliantie aangaan in verschillende settings/contexten, gespreksvaardigheden hanteren afgestemd op de uniciteit van een cliënt, …).

    -De student kan een (therapeutische) relatie met een andere/cliënt/patiënt opbouwen en continueren, met een evenwicht in emotionele nabijheid en afstand, die rekening houdt met voorkeuren van het individu.

    Leerresultaten binnen Reflectie en Portfolio Leerlijn

    Via reflectiesessies in kleine groepen (WPO reflectie en portfolio -RP) analyseren studenten op een systematische manier hun competentiegerichte vaardigheden, leergroei en ervaringen met de taken en opdrachten. Zij slagen erin om aangeboden referentiekaders te integreren in de eigen reflectie. De sessies worden gestructureerd volgens het kader van GROWS.

    In portfolio-opdrachten en reflectiegroepen bespreken studenten hun persoonlijke reflecties op eigen functioneren, valkuilen, inzichten en visies met medestudenten. De studenten worden eveneens aangemoedigd om de eigen ervaringen en reflecties te koppelen aan ervaringen (o.a. belevingstaken, rollenspelen, skills labs). Aan de hand van dialoog met medestudenten versterken de studenten hun zelfreflectie.


    Studenten dragen tijdens de WPO’s actief bij tot de reflectie van medestudenten door principes van GROWS toe te passen (bijv. openstaan voor het verhaal van anderen, visie verwoorden over praktijkervaringen van anderen, anderen helpen verschillende perspectieven in te nemen ...). Opdrachten ter voorbereiding van WPO’s en opdrachten/reflectieverslagen worden opgenomen in het portfolio.

    Het portfolio is opgebouwd uit verschillende thema's: (zelf-)reflectievaardigheden, competentiegerichte vaardigheden, visie ontwikkeling en beroepscompetenties.

    Reflectie en Portfolio:

    - De student kan individueel en in groep te kritisch te reflecteren

    -De student kan kritisch reflecteren over het eigen denken en werken en zijn eigen denken en handelen hierop aanpassen.

    -De student kan de eigen visie op een (zelf)kritische manier ter discussie stellen, bijsturen en erover rapporteren.

     

    Beoordelingsinformatie

    De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
    Examen Schriftelijk bepaalt 33% van het eindcijfer

    Examen Praktijk bepaalt 34% van het eindcijfer

    Examen Andere bepaalt 33% van het eindcijfer

    Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Paper met een wegingsfactor 33 en aldus 33% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: De paper bestaat uit de toepassing van de verworven inzichten uit HOC en WPO in oordeelkundig adviseren over best evidence-based practice aan de hand van casusmateriaal. De cijfers worden gewogen aan de hand van een peer-assessment.

    Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Examenvideo met een wegingsfactor 34 en aldus 34% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: Deze opdracht bestaat uit de toepassing van de verworven inzichten en vaardigheden in evidence-based klinisch interveniëren door middel van een examen-video.

    Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

    • Participatie en portfolio met een wegingsfactor 33 en aldus 33% van het totale eindcijfer.

      Toelichting: Deelname en actieve inzet voor WPO's en portfolio opdrachten.

    Aanvullende info mbt evaluatie

    Om te kunnen slagen voor dit opleidingsonderdeel neemt de student deel aan alle onderdelen van de evaluatie (1. schriftelijk examen (d.i. individuele paper, inclusief peer assessment); 2. Take-home-examentaak video-opdracht; 3. participatie en portfolio).

    Niet (tijdig) deelnemen aan een van onderdelen van de evaluatie (incl. peer-evaluatie) resulteert in de vermelding AFW.

    Een student kan pas slagen voor het opleidingsonderdeel als voor elke evaluatie categorie minstens 50% (onafgerond) wordt behaald.   

    Indien u in eerste zittijd minstens 50% (niet afgerond) behaalt op één of meer van de drie evaluatie-onderdelen (schriftelijk examen, take-home  examentaak,participatie en reflectie), wordt het deelcijfer voor dit onderdeel / deze onderdelen overgedragen naar de tweede zittijd. Het is niet mogelijk af te zien van dit deelcijfer.

    Het is niet mogelijk om een deelcijfers over te dragen naar een volgend academiejaar.

    Wat het schriftelijk examen betreft omvat de tweede zittijd een herwerking van de paper (voor studenten die deelnamen in eerste zittijd) of het maken van een nieuwe paper (indien geen deelname in eerste zittijd). Aangezien peer-assessment in 2e zit niet mogelijk is wegens kleinere groepen, valt  deze weging in tweede zittijd weg.

    Wat de examenvideo betreft omvat de tweede zittijd het maken van een geheel nieuwe examenvideo.

    Wat het onderdeel participatie en reflectie betreft, wordt in tweede zittijd voorzien in een vervangende reflectie-opdracht.

    Toegestane onvoldoende
    Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

    Academische context

    Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
    Master in de onderwijskunde: Standaard traject
    Master in de psychologie: Afstudeerrichting klinische psychologie
    Educatieve master in de gedragswetenschappen: psychologie (120 ECTS, Etterbeek)