6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020466BER voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt ‘Literatur- und Kulturgeschichte des deutschen Sprachraums’ gevolgd, alvorens dit vak op te nemen.​ Zit je in een verkort traject dan kan je dit vak gewoon opnemen.
Onderwijstaal
Duits
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Inge Arteel (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
75 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze cursus focust op ontwikkelingen in de Duitstalige literatuur van de Moderniteit (rond 1900) in relatie tot grootstedelijkheid en urbanisatie.

De cursus plaatst de literatuur uit de periode 1880-1920 centraal. Aan bod komen o.a. de literaire stromingen naturalisme, symbolisme, expressionisme en dadaisme, evenals de literatuur van de Wiener Moderne. De nadruk ligt op hun vervlechting met wetenschappelijke discours zoals het darwinisme, de psychoanalyse en de taalfilosofie, en maatschappelijke ontwikkelingen zoals de Reformpädagogik en het feminisme. De stedelijke context van de hoofdsteden Berlijn en Wenen, evenals het belang van andere grote steden zoals München, wordt mee in beschouwing genomen.

De cursus wordt integraal in het Duits gedoceerd.

 

 

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Deutschsprachige Literatur der Jahrhundertwende, Novellen des 19. und frühen 20. Jahrhunderts, I. Arteel, VUB, 22201700002682, 2016
Handboek (Vereist) : Frühlings Erwachen, Frank Wedekind, Reclams Universal-Bibliothek 7951, Reclam, 9783150079515, 2000
Handboek (Vereist) : Fräulein Else, Studienausgabe, Arthur Schnitzler, Reclams Universal-Bibliothek 18155, Reclam, 9783150181553, 2002
Handboek (Vereist) : Die Verwandlung, Franz Kafka, Reclams Universal-Bibliothek 9900, Reclam, 9783150099001, 2001
Bijkomende info

Voor elke les krijgen de studenten gerichte vragen over de te lezen tekst. Zij bereiden deze vragen voor tegen de volgende les. Het college is interactief opgevat; aanwezigheid in de lessen is daarom verplicht.

De studenten schrijven elk een opstel over een specifiek thema in één van de besproken novellen. Zij integreren daarbij de inzichten van minstens twee wetenschappelijke publicaties. De studenten ontvangen individuele feedback op deze paper.

 

 

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten kunnen:

- inzichten verwoorden in de literaire en culturele ontwikkelingen van de moderniteit en urbaniteit rond 1900;
- literaire teksten analyseren in relatie tot wetenschappelijke en maatschappelijke discours;

- hun interpretaties beargumenteren samen met medestudenten in Duits op een voortgezet niveau;

- hun bevindingen neerschrijven in een paper met gebruik van wetenschappelijk materiaal.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • mondelinge evaluatie met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: peilt naar inzicht in de cursus en kennis van de gelezen teksten; voorbereidingstijd van 20 minuten is voorzien; geen hulpmiddelen

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • participatie met een wegingsfactor 1 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: wekelijkse voorbereiding en participatie in de lessen

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • paper met een wegingsfactor 1 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: paper over een van de gelezen novellen

Aanvullende info mbt evaluatie

De studenten moeten slagen voor het mondelinge examen en voor de paper om te slagen voor het studiedeel als geheel. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-German (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-German (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-French (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Italian (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: twee talen
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal