3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020467BNR voor alle studenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Pathologie/Moleculaire en cellulaire geneeskunde
Onderwijsteam
Karine Hellemans (titularis)
Jordy Stichelmans
Onderdelen en contacturen
40 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
40 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

De inhoud bestaat uit een deel Wetenschappelijke Communicatie en een deel Medische Seminaries.

Het deel Wetenschappelijke Communicatie geeft eerst een overzicht van de verschillende vormen van wetenschappelijke communicatie (HOC) en kiest dan de voor de student belangrijkste vormen daaruit en behandelt deze aan de hand van voorbeelden en praktijkoefeningen (WEC/PRA).

Zowel visuele aspecten van communicatie, spreektaal en spreektechnieken, zuiver schriftelijke (tekstuele) communicatie alsook tekst ter ondersteuning van mondelinge mededelingen komen aan bod (HOC).

Bij de opbouw van de cursus werd rekening gehouden met de benodigde vaardigheden voor het maken van artikels en een thesis en het geven van een wetenschappelijke presentatie in de Biomedische Wetenschappen. De student krijgt aanwijzingen voor het gebruik van goed wetenschappelijk Engels aan de hand van leerboeken en teksten die beschikbaar zijn in de bibliotheek en op PointCarre. Daarbij komt het verantwoordelijk gebruik van wetenschappelijke tekst aan bod onder vorm van referentie, citatie en voetnoten. Uitmuntende voorbeelden van wetenschappelijke communicatie worden als voorbeeld genomen en behandeld. Ook de grenzen tussen tekstgebruik en tekstmisbruik worden behandeld en daarbij komen, samen met de basisbegrippen van de onderzoeksethiek, de definities en remedies van plagiaat en andere vormen van fraude aan bod. Het geven van presentaties wordt ingeoefend tijdens de practica en de student(e) krijgt tijdens de lessen terugkoppeling op de geleverde prestaties met aanduiding van punten waarop verbetering mogelijk is.

Het deel Medische Seminaries voorziet in een twintigtal (inter)nationale gastsprekers, die (in het Engels) een presentatie geven over een biomedisch onderwerp, waarin onderzoek veelal (maar niet uitsluitend) centraal staat (45 min). De sprekers zijn experts binnen hun onderzoeksterrein en hebben een doctoraat. De coördinator is bij alle lezingen aanwezig en de studenten worden in de zaal gestimuleerd om aan deze lezingen als actief publiek mee te doen; zij worden aangemoedigd tot het stellen van vragen na de voordracht (15 min). Van twee seminarie wordt een schriftelijk verslag in het Nederlands gemaakt (zie verder onder "examen"). Ieder jaar worden er enkele seminaries uitgekozen waar een voorafgaande lesactiviteit op afgestemd wordt, teneinde de studenten beter voor te bereiden op actieve deelname aan de seminaries. 

Bijkomende info

Opgelet: dit studiedeel wordt de eerste keer aangeboden in 2013-2014

Deelname aan minimaal tweederde (66%) van de Medische Seminaries in het tweede semester is verplicht. Studenten dienen hun deelname zelf aan te geven op het met het verslag in te dienen overzicht van de seminaries. Bij sommige seminaries worden aanwezigheidslijsten in de zaal gecirculeerd.

Er is een Engelstalig leerboek beschikbaar voor de geïnteresseerde student:
Titel: Scientific Papers and Presentations (revised edition, 2005)
Auteur: Martha Davis
Uitgever: Elsevier Academic Press, 84 Theobald’s Road, London WC1X 8RR, UK
ISBN: 0-12-088424-0
ER zijn meerdere kopieën van dit boek in de Medische Bibliotheek beschikbaar.


Aanvullend studiemateriaal:
Lesnot&'s en de schriftelijke instructies voor het schrijven van de seminarierapporten worden aan de student ter beschikking gesteld via point carre. 

Leerresultaten

Algemene Competenties

Aan het einde van het opleidingsonderdeel zal de student de belangrijkste principes kennen van een wetenschappelijke tekst en de mondelinge en schriftelijke presentatie daarvan. Er is kennis over de verschillende strategieën en technieken voor het tot stand brengen van het materiaal waarmee deze verschillende vormen van communicatie worden uitgevoerd. Hij/zij bezit tevens de nodige vaardigheden om de communicatie te ondersteunen met verantwoord beeldmateriaal dat zelfstandig aangemaakt is via het programma PowerPoint. De spreekvaardigheden waarmee de presentatie mondeling wordt toegelicht, zijn aanwezig. Hij/zij heeft een basaal inzicht in onderzoeksethiek en weet wat geoorloofd is in wetenschappelijke communicatie en wat wordt aangemerkt als wetenschappelijk wangedrag. 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Voor de evaluatie van het deel Wetenschappelijke Communicatie kunnen de studenten in groepjes van twee een thema kiezen (onder vorm van onderzoeksartikels) uit de lijst van de aangeboden seminaries. Op basis van dit thema en engelstalige onderzoeksartikels kan de student kiezen voor het uitwerken van dit thema naar een research poster en bijhorende posterpresentatie, of verder uitwerken naar een disseminatie oefening en presentatie gericht op een vrij te kiezen doelpubliek. Beide types opdrachten worden gepresenteerd ten overstaan van de coördinator en jaargenoten, en onderling zowel inhoudelijk als vormelijk op basis van de in de lessen aangerijkte informatie besproken. De presentaties duren 10 minuten. De titularis bepaalt in overleg met de studenten welke studenten in aanmerking komen voor deze taak.

Poster/tekst en presentatie vormen elk een afzonderlijk uitgeschreven tekst in dezelfde taal. Het ondersteunend beeldmateriaal (PowerPoint) moet volledig zelfstandig gemaakt zijn (5 uur PRA, 2 uur ZELF) en iedere vorm/mate van ontlening dient nauwkeurig aangegeven te zijn. De taal zal primair het Nederlands zijn, maar de studenten worden aangemoedigd/mag voor beide teksten ook het Engels kiezen. De inhoudelijke coherentie en de opbouw van samenvattende poster/tekst en presentatietekst worden beoordeeld, maar de taalkeuze speelt geen rol in de beoordeling. Deze opdrachten worden beoordeeld door de mede-studenten en door de coordinator via een peer-assesment systeem (40% van eindcijfer).

Voor de evaluatie van het deel Medische Seminaries geeft de (individuele) student in de eerste plaats aan welke seminaries uit de reeks hij/zij gevolgd heeft. Vervolgens kiest de student twee presentaties uit deze reeks en maakt daarover individueel een verslag in het Nederlands. Dit verslag is niet langer dan één pagina A4 en geeft een korte samenvatting van de inhoud van het geboden thema. Het verslag bevat ook een korte analyse van de presentatie als wetenschappelijke communicatie en beoordeelt daarvan de didactische kwaliteit met inbegrip van het geboden beeldmateriaal. Beide verslagen tellen voor 30% van de punten.

 

Het eindcijfer wordt berekend als som van de punten voor de presentatie (40%), en de twee seminarierapporten (30% + 30%). 


De student(e) krijgt op aanvraag inzicht in de samenstelling van het eindcijfer. Indien een student(e) onvoldoende eindscore heeft behaald en in tweede zittijd opnieuw moet opkomen, dan dient een ander seminarie onderwerp gekozen te worden en moeten de drie deelcijfers opnieuw behaald worden. Het is dus niet mogelijk om dezelfde seminaries opnieuw te kiezen. Indien voor het groepswerk (presentatie/poster/disseminatie) een voldoende werd gehaald, hoeft dit niet opnieuw gedaan te worden voor een tweede zittijd. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biomedische wetenschappen: traject voor studenten met professioneel bachelordiploma Biomedische Laboratoriumtechnologie van de Erasmus Hogeschool Brussel