5 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020469BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om een inschrijving te kunnen nemen voor ‘Onstaansmechanisme van ziekten’ moet men ingeschreven zijn in het verkort bachelorprogramma BMW voor BMLT diplomahouders en moet men ingeschreven of geslaagd zijn voor ‘Fysiologie van de cel en de organen – THEORIE’
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Geneeskunde en Farmacie
Verantwoordelijke vakgroep
Basis (bio-) medische wetenschappen
Onderwijsteam
Patricia Van Der Niepen (titularis)
Onderdelen en contacturen
37 contacturen Hoorcollege
5 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
93 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus trachten we (1) de wetenschappelijke basis nodig voor het begrijpen van algemene ziekteprocessen te doorgronden, (2) inzicht te krijgen in de mechanismen betrokken bij het ontstaan en de evolutie van ziekten, (3) ons een idee te vormen van epidemiologische gegevens, symptomen, diagnostische en therapeutische benadering van ziekten, en (4) ons levenslang leren eigen te maken aan de hand van actuele gezondheidsproblemen en de stand van de wetenschap.

Deel 1: Algemene pathofysiologie (zoals aderverkalking); Cross talk tussen organen bij ziekte; Inleiding tot de infectieziekten:

Deel 2: Aandoeningen van de grote systemen (Het cardiovasculair systeem, Het luchtwegenstelsel, Het nier- en urinewegenstelsel, Het maag-lever- en darmsysteem, De endocriene organen, Het bloed en bloedvormend weefsel, Het centraal en perifeer zenuwstelsel, Het musculoskeletaal systeem en De huid, Het mannelijk en vrouwelijk genitaal systeem)

Deel 3: bespreking van “hot topics” in de literatuur.                                                                                                                                                 Dit gedeelte van de cursus speelt in op de actualiteit en wordt mede bepaald door de belangrijkheid van het onderwerp  als van de complementariteit met wat reeds besproken werd in de cursus. Enkele indicatieve voorbeelden: Het Zikavirus; De nieuwe behandelingsmogelijkheden in ADPKD.

 

 
 
Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Robbins Basic Pathology, Kumar V, Abbas A, Fausto N, Mitchell RN, 10de, Elsevier - Health Sciences Division, 9780323353175, 2017
Bijkomende info

Voor deel 1 en 2  bestaat het studiemateriaal gedeeltelijk uit een leerboek, enkele  teksten  en pwp presentaties, beide laatste zijn beschikbaar online. In het studiemateriaal wordt tevens verwezen naar de recente literatuur. Belangrijke referentie artikels zijn eveneens beschikbaar online.

Voor deel 3 wordt gebruik gemaakt van recente publicaties, online beschikbaar.

Leerresultaten

Algemene competenties

Op het einde van de lessenreeks zijn de studenten in staat om de leerstof te reproduceren en om verbanden doorheen de cursus te leggen en die te beargumenteren:

de ontregeling van homeostasemechanismen kunnen verklaren;

de ontstaansmechanismen van veelvoorkomende en/of pathofysiologisch interessante ziektetoestanden kunnen verklaren;

de tekens, behandeling en preventie van deze ziekten begrijpen;

de kennis betreffende de pathofysiologische mechanismen kunnen toepassen naar andere ziektebeelden toe.

Secundaire bronnen kunnen raadplegen en kritisch analyseren van de literatuur

Korte wetenschappelijke presentatie kunnen maken en bediscuteren

Aandacht hebben voor elkaars ideeën en constructief samenwerken aan gezamenlijke projecten

De student heeft een houding van levenslang leren verworven en houdt zich dan ook op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen in het domein van de pathofysiologie

Het OO draagt bij tot de opleidingsspecifieke leerresultaten (OLR):

  • 4,
  • 9, 10, 15
  • 17, 19  van de Bachelor opleiding Biomedische Wetenschappen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 90% van het eindcijfer

HOC Presentatie bepaalt 10% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen prof. Van der Niepen met een wegingsfactor 90 en aldus 90% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Open vragen, gesloten vragen en meerkeuzevragen

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Presentatie met een wegingsfactor 10 en aldus 10% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Bespreking van een recent artikel i.v.m pathofysiologie van een bepaalde aandoening. Groepswerk met 2 à 3 studenten. Voorstelling met pwp-presentatie gedurende 10 à 15 minuten met discussie

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Bespreking van een recent artikel i.v.m. pathofysiologie van een bepaalde aandoening:
    • Groepswerk met 2 – 3 studenten
    • Voorstelling met pwp presentatie gedurende 10 – 15 minuten met discussie
  • Schriftelijk examen bestaat uit
    • Open vragen
    • Gesloten vragen
    • Meerkeuzevragen

De vragen zijn vooral gericht op het begrijpen van de pathofysiologie van een bepaalde ziekte of orgaandisfunctie, de laboratorium diagnostiek en de behandelingsmogelijkheden.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de biomedische wetenschappen: traject voor studenten met professioneel bachelordiploma Biomedische Laboratoriumtechnologie van de Erasmus Hogeschool Brussel