6 ECTS credits
180 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 4020470ENR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend master niveau.
Deze cursus biedt masterstudenten Sociologie de mogelijkheid om zich te verdiepen in bijkomende technieken voor dataverzameling, data-analyse en data-visualisatie in sociaalwetenschappelijk onderzoek. Het doel van dit opleidingsonderdeel is om de vaardigheden van masterstudenten te verbreden en een sterke methodologische basis (het kritisch lezen, ontwerpen, uitvoeren en rapporteren van onderzoek) aan te reiken die onmiddellijk toepasbaar is in (eigen) onderzoek.
Het vak bestaat uit een selectie van modules waarin telkens specifieke technieken en strategieën aan bod komen.
BELANGRIJK: Academiejaar 24/25 is een overgangsjaar voor dit vak. In tegenstelling tot wat de titel ‘Advanced Methods in Qualitative Research’ doet vermoeden, zullen naast kwalitatieve technieken ook kwantitatieve methoden worden aangeboden in de verschillende modules.
We streven ernaar om elk jaar, naast een inleidende les, minstens twee modules in kwantitatieve methoden en twee modules in kwalitatieve methoden aan te bieden. Het concrete aanbod van modules kan van jaar tot jaar veranderen. Voor meer gedetailleerde informatie over de modules verwijzen we naar de cursuspagina op het leerplatform en de studiewijzer.
Elk van de modules zal bestaan uit een variabele combinatie van hoorcolleges (HOC) en seminaries (WEC), gespreid over een 3-tal sessies per module. Naargelang de module en de docent, bestaat een module typisch uit één of meer hoorcolleges die—op basis van te lezen literatuur—dieper ingaan op o.a. de belangrijkste wetenschapsfilosofische uitgangsprincipes, theoretische stromingen en onderzoekstradities die courant in gebruik zijn in kwalitatief/kwantitatief sociaalwetenschappelijk onderzoek. Daarnaast worden concrete toepassingen bekeken in ‘hands-on’ praktijksessies, aan de hand van sociaalwetenschappelijke publicaties en/of eigen onderzoek van de docent, waarin via verschillende concrete praktijkvoorbeelden, oefeningen en opdrachten iteratief gewerkt wordt naar een kritische toepassing van en reflectie op de verschillende aangeboden onderzoeksmethoden (dataverzameling, analyse, rapportering en visualisering).
Doorheen het semester, werken studenten voor elk van de modules aan individuele (reflectie)opdrachten over de theoretische uitgangspunten, toepassingsmogelijkheden en beperkingen van de onderzoeksbenadering met betrekking tot (het eigen) empirisch (scriptie)onderzoek. De gedetailleerde taakopgave bij elk van de modules wordt in een studiegids beschikbaar gesteld op Canvas bij aanvang van de lessen.
Mogelijke methoden die aan bod kunnen komen in de modules:
Kwantitatief:
- Structural Equation Modelling (SEM)
- Data visualisatie en storytelling met R (of andere software-paketten als bv. Tableau)
- Surveyonderzoek
- GIS, mapping & spatial modelling
- Computational techniques & machine learning
Kwalitatief:
-Participatory & Community-based Action Research
-Discoursanalyse
-(Affective or Visual) Ethnography
-Contentanalyse van tekstmateriaal (interviewtranscripties, documenten,…)
-Narrative methods
Voor elke module wordt een reader samengesteld met relevante hoofdstukken en artikels per bestudeerde onderzoeksbenadering, die digitaal beschikbaar wordt gemaakt op het leerplatform. Hoorcolleges worden waar mogelijk tevens ondersteund door slides, die een ruwe structuur van de lessen weergeven en dienen aangevuld te worden met eigen lesnota's. Studenten worden geacht dit materiaal zelfstandig te verwerken; de contactmomenten en aangeboden lesslides maken deel uit van de leerstof en kunnen hierbij als hulpmiddel dienen.
Onderdelen en contacturen (totaal)
26 contacturen Hoorcollege (HOC)
12 contacturen Werkcollege (WEC)
122 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
ALGEMENE COMPETENTIES
Dit studiedeel draagt bij aan volgende algemene leerresultaten van de master sociologie.
De studenten:
- kunnen een eigen wetenschappelijk onderbouwd oordeel ontwikkelen en hierbij in de geest van het vrije onderzoek - dat is vanuit een open, kritisch-constructieve en a-dogmatische houding - handelen. Zij gaan hierbij niet op zoek naar 'ultieme waarheden', maar spelen vanuit een open houding in op wetenschappelijke debatten en de relatieve onzekerheid van inzichten.
- kunnen begeleid zelfstandig, creatief, kritisch en ondernemend leren en handelen.
- kennen voor elk van de specifieke methoden de fundamentele elementen, de vereisten en de criteria van degelijke wetenschappelijk onderzoek.
- kunnen de geschiktheid, beperkingen en het potentieel van de specifieke methoden en technieken kritisch beoordelen.
- passen de diverse aangereikte onderzoeksmethoden en –technieken zelfstandig toe in (hun eigen) onderzoek op een semi-gevorderd niveau.
- reflecteren over de eigen positie als wetenschapper in het proces van kennisproductie, duiden de eigen aannames en identificeren en expliciteren kritisch eigen vooronderstellingen met betrekking tot het gebruik en de toepassing van onderzoeksmethoden voor dataverzameling, data-analyse and data-visualisatie binnen kwalitatief en kwantitatief onderzoek.
De studenten zijn in staat om een sociaalwetenschappelijk onderzoek op te zetten en te volbrengen geïnspireerd door, in het kader van of naar analogie met de behandelde onderzoeksbenaderingen.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer
Examen Andere bepaalt 50% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling bestaat uit volgende opdracht-categorieën:
Examen Mondeling bepaalt 30% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 70% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling Examen_Andere met een wegingsfactor 30 en aldus 30% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Het mondeling examen peilt naar kennis en inzicht aan de hand van een individuele presentatie waarin studenten één van de reflectieopdrachten (naar keuze en in functie van onderzoeksinteresse) verdiepen, integreren en kritisch toelichten vanuit (eigen) onderzoek, de reader, les-slides en eigen lesnota’s; georganiseerd volgens het principe van flipped classroom (student als expert) en peer review (luisteraars als mede-evaluatoren). Specifieke richtlijnen en vereisten voor de presentatie zijn opgenomen in de studiegids op Canvas.
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Evaluatie Taak met een wegingsfactor 70 en aldus 70% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Per module worden de studenten beoordeeld door middel van geschreven (reflectie)taken met betrekking tot elk van de behandelde methoden. Bij de scoring voor dit onderdeel wordt er hoofdzakelijk gekeken naar het eindresultaat per module en, waar mogelijk, de verbetering in inzicht/incorporatie van de tussentijdse feedback (formatieve evaluatie). Het resultaat van alle modules resulteert samen in 1 cijfer voor het examen praktijk.
Aanvullende info mbt evaluatie
Regeling voor tweede zittijd:
De puntenverdeling blijft dezelfde als in de eerste zittijd.
Voor studenten die dit opleidingsonderdeel dienen te hernemen in tweede zit gelden volgende afspraken:
- Indien onvoldoende voor Examen Praktijk (minder dan 5/10): Voor iedere module waarvoor de student een onvoldoende behaalde op de (reflectie)taken, dienen deze herwerkt en verbeterd te worden, in samenspraak met de docent. De reflectietaken waarop wel een voldoende werd behaald, kunnen overgedragen worden. De verbeterde reflectietaak of -taken worden opnieuw beoordeeld; deze nieuwe score bepaalt samen met de deelscores in de andere modules het eindcijfer Examen Praktijk in tweede zit.
- Indien onvoldoende voor Examen Mondeling (minder dan 5/10): Men dient het mondeling examen (individuele uitdieping en presentatie van een aangeboden onderzoeksmethode naar keuze) opnieuw te doen in tweede zittijd (niet langer volgens het peer-review principe).
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Master in de sociologie: Standaard traject