9 ECTS credits
250 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1023666BNR voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Dit opleidingsonderdeel van 9 sp bestaat uit twee onderdelen; een hoorcollege (6sp) en een werkcollege (3sp).
Hoorcollege (6SP - 30 u):
In het eerste deel van de hoorcolleges wordt ingegaan op de ontwikkeling van het wetenschappelijk criminologische denken inzake het probleem van de verklaringen voor criminaliteit, daderschap en slachtofferschap. De kern van dit deel wordt gevormd door het bespreken en analyseren van de ontwikkeling van de diverse criminologische theorieën en denkkaders doorheen de tijd en dus het ontstaan van de criminologie als wetenschappelijke discipline. Deze wetenschapsontwikkelingen worden besproken als genealogieën van de te onderkennen manieren om het criminologische onderzoeksobject te bestuderen. Belangrijk daarbij zijn dus de algemene wetenschappelijke uitgangspunten van deze perspectieven, de visie ten aanzien van het normatief kader (strafrecht en kwalificatie), de visie op dader en slachtoffer, de achterliggende (impliciete) vooronderstellingen over de menselijke aard, de structurele aspecten van de samenleving en de wijze waarop maatschappelijke en dus politieke orde tot stand komt.
In een tweede deel van de cursus wordt aandacht besteed aan enkele specifieke invalshoeken die het klassieke criminologische denken op de proefstellen, zoals het radicale denken, het feminisme, het abolitionisme, maar ook het dekoloniseringsdenken en het ecologisch denken.
In het kader van de hoorcolleges wordt ook een lectuuropdracht gegeven. Studenten moeten een (jaarlijks) opgegeven werk (meestal een roman) lezen. De bedoeling van deze lectuur is te komen tot een reflectie over de criminologische relevantie van het werk en verband leggen naar het criminologisch wetenschappelijk denken (brug leggen naar de cursus).
Werkcollege (3 SP - 6 uur):
De doelstelling van de werkcolleges is de aangeleerde stof uit het hoorcollege actief toe te passen en uit te werken in WEC opdrachten. Een nota over deze opdrachten wordt jaarlijks ter beschikking gesteld. De WPO lessen zijn niet verplicht, maar studenten moeten de WPO opdrachten wel opleveren om te kunnen deelnemen aan het examen. Er worden 2 X 2 contacturen voorzien, alsook 2 U voor presentaties van opdrachten (of een deel van de opdrachten).
Dit onderdeel wordt ook onderwezen voor de avondstudenten. Er worden maximaal 3 bijeenkomsten van telkens 3u voorzien. De werkstudenten moeten ook de WPO opdrachten opleveren met het oog op deelname aan het examen.
Kennis en inzicht:
Vaardigheden:
Attitudes:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 75% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 25% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
Het examen over het hoorcollege-deel telt voor 75% mee in de eindevaluatie, het werkcollege voor 25%.
Hoorcollege (75%): Het schriftelijk examen bestaat uit enkele (beperkt aantal) meerkeuzevragen, maar voornamelijk uit (korte) open vragen, en of een essay vraag.
De essay vraag betreft de lectuuropdracht die bij aanvang van het semester aan de studenten wordt meegegeven. Bedoeling van deze lectuur opdracht is op een criminologische reflectie te formuleren over het te lezen werk (meestal een roman) en het verband te leggen naar de cursusinhoud.
Werkcollege (25%): De werkcolleges zijn niet verplicht, maar de WPO opdrachten zijn wel verplicht. Studenten moeten de werkcollege opdrachten dus hebben ingediend om te kunnen deelnemen aan het schriftelijk examen. Indien studenten de WPO opdrachten (of één van de opdrachten) niet hebben ingediend worden zij doorverwezen naar de 2de zittijd.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de criminologische wetenschappen: Verkort traject