6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020632BNW voor werkstudenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Deze variant bestaat enkel uit hoorcolleges (30 u - 6SP).
In het eerste deel van de hoorcolleges wordt ingegaan op de ontwikkeling van het wetenschappelijk criminologische denken inzake het probleem van de verklaringen voor criminaliteit, daderschap en slachtofferschap. De kern van dit deel wordt gevormd door het bespreken en analyseren van de ontwikkeling van de diverse criminologische theorieën en denkkaders doorheen de tijd en dus het ontstaan van de criminologie als wetenschappelijke discipline. Deze wetenschapsontwikkelingen worden besproken als genealogieën van de te onderkennen manieren om het criminologische onderzoeksobject te bestuderen. Belangrijk daarbij zijn dus de algemene wetenschappelijke uitgangspunten van deze perspectieven, de visie ten aanzien van het normatief kader (strafrecht en kwalificatie), de visie op dader en slachtoffer, de achterliggende (impliciete) vooronderstellingen over de menselijke aard, de structurele aspecten van de samenleving en de wijze waarop maatschappelijke en dus politieke orde tot stand komt. In dit deel van de hoorcolleges wordt bijzondere aandacht (en tijd) besteed aan het perspectief op en denken over slachtoffers en slachtofferschap.
In een tweede deel van de cursus wordt aandacht besteed aan enkele specifieke invalshoeken die het klassieke criminologische denken op de proefstellen, zoals het radicale denken, het feminisme, het abolitionisme, maar ook het dekoloniseringsdenken en het ecologisch denken.
In het kader van de hoorcolleges wordt ook een lectuuropdracht gegeven. Studenten moeten een (jaarlijks) opgegeven werk (meestal een roman) lezen. De bedoeling van deze lectuur is te komen tot een reflectie over de criminologische relevantie van het werk en verband leggen naar het criminologisch wetenschappelijk denken (brug leggen naar de cursus).
Voor de avond/werkstudenten worden 3 sessies (max 3 uur) voorzien om een meer zelfstandig leerproces te ondersteunen.
Studenten niet bekend met het Nederlands (Erasmus) kunnen deze cursus volgen als een 'reading course'. De student dient zelf het handboek te studeren en heeft een beperkt aantal (3 x) contacten met de onderwijzende staff maar op regelmatige basis. Tijdens deze bijeenkomsten worden de belangrijkste thema's behandeld en besproken.
Kennis en inzicht
Vaardigheden
Attitudes
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
De evaluatie in het kader van deze cursus bestaat uit: Schriftelijk examen met meerkeuzevragen en open (essay) vragen.
De essay vraag betreft de lectuuropdracht die bij aanvang van het semester aan de studenten wordt meegegeven. Bedoeling van deze lectuur opdracht is om een criminologische reflectie te formuleren over het te lezen werk (meestal een roman) en het verband te leggen naar de cursusinhoud.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor criminologische wetenschappen
Master in de rechten: Dual Master in Comparative Corporate and Financial Law
Master in de rechten: burgerlijk en procesrecht
Master in de rechten: criminologie
Master in de rechten: economisch recht
Master in de rechten: fiscaal recht
Master in de rechten: internationaal en Europees recht
Master in de rechten: publiek recht
Master in de rechten: sociaal recht
Master in de rechten: strafrecht
Master in de rechten: Law and Technology