6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020811AEW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Wijsbegeerte-Moraalwetenschappen
Onderwijsteam
Emiliano Acosta (titularis)
Onderdelen en contacturen
25 contacturen Hoorcollege
14 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
130 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In deze cursus worden de meest relevante politieke theorieën in de geschiedenis van de wijsbegeerte van de Oudheid tot heden besproken met de focus op het mensconcept dat aan de basis ligt van deze theorieën. De leidraad van de cursus is het oorspronkelijk Aristotelische concept van de mens als politiek dier waar de taal een bepalende rol speelt.

Volgende thema’s worden in de hoorcolleges behandeld:

  • politieke ontologie;
  • spanning tussen filosofie, politiek en religie;
  • theorieën over regeringsvormen en politieke subjectiviteit;
  • geweld- en machtslegitimiteit;
  • sociaalcontract, soevereiniteit en erkenning;
  • de verhouding tussen vrijheid, gelijkheid, geluk en rechtvaardigheid als principes van de staat;
  • politiek, legaal en economisch kosmopolitisme;
  • consensus en agonale democratie;
  • liberale democratie en populisme;
  • gender- en biopolitiek.

Volgende auteurs komen tijdens de cursus aan bod:

  • Filosofie van de oudheid en middeleeuwen: Protagoras, Socrates, Plato, Aristoteles, Al-Farabi;
  • Vroegmoderne en Verlichtingsfilosofie: More, Machiavelli, Grotius, Hobbes, von Pufendorf, Spinoza, Locke, Anderson en Rousseau;
  • Moderne filosofie: Kant, Burke, Paine, Godwin, Schiller, Fichte, Schelling, Hegel en Marx;
  • 20ste-eeuwse en hedendaagse filosofie: Foucault, Rawls, Habermas, Laclau, Mouffe, Butler en Preciado.
Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Verplichte literatuur en documenten voor de activiteiten tijdens de werkcolleges, slides
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/ and Internet Encyclopedia of Philosophy: https://www.iep.utm.edu/category/value/political/
Bijkomende info
  • Aanwezigheid tijdens de HOC is sterk aanbevolen, aangezien dat men in dit vak zonder handboek werkt.
  • Aanwezigheid tijdens de WPO’s is verplicht, aangezien dat de WPO’s verplichte evaluatiemomenten zijn.
  • Faciliteiten voor anderstalige, werk- en uitwisselingsstudenten en studenten die flexibiliteitsmaatregelen (https://student.vub.be/flexibiliteit#intro) aanvragen.
Leerresultaten

Algemene competenties

  1. Studenten kunnen overeenkomsten en verschillen tussen de visies op democratie van Protagoras, Socrates, Plato en Aristoteles, Hobbes, Rousseau, Kant, Fichte, Marx, Habermas, Laclau, Mouffe en Foucault met de terminologie van deze filosofen en in eigen woorden uitleggen.

  2. Studenten kunnen overeenkomsten en verschillen tussen de opvattingen van de verhouding tussen religie en politiek bij Plato, Al-Farabi, Hobbes, Spinoza, Rousseau, Kant, Hegel, Marx en Habermas met de terminologie van deze filosofen en in eigen woorden uitleggen.

  3. Studenten kunnen overeenkomsten en verschillen tussen de in de hoorcolleges besproken theorieën over erkenning, soevereiniteit en sociaalcontract met de terminologie van de auteurs en in eigen woorden uitleggen.

  4. Studenten kunnen de centrale argumenten van de consensustheorie, de theorie over hegemonie en de notie van agonale democratie met de terminologie van deze filosofen en in eigen woorden uitleggen.

  5. Studenten kunnen de centrale argumenten van hedendaagse theorieën over gender- en biopolitiek met de terminologie van de respectievelijke filosofen en in eigen woorden uitleggen.

  6. Studenten kunnen in groep korte filosofische teksten analyseren en een verslag over deze samenwerking maken.

  7. Studenten kunnen in individuele schriftelijke opdrachten argumenten van de tijdens de colleges besproken filosofen op een duidelijke en terminologisch correcte manier reproduceren

  8. Studenten kunnen het begrip van het politieke dier uitleggen aan de hand van een bespreking van een van de in de hoorcolleges besproken filosofen illustreren.

  9. Studenten kunnen in de werkcolleges de leerinhoud van de hoorcolleges reproduceren en kritisch en eigenzinnig toepassen op actuele politieke debatten en kwesties.

  10. Studenten kunnen elkaar op een oprechte manier evalueren.

  11. Studenten tonen in hun interventies tijdens de werkcolleges en in de individuele schriftelijke opdrachten een kritische, redelijk eigenzinnige, open en kosmopolitische houding met belangstelling voor het vrij onderzoek.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Paper bepaalt 30% van het eindcijfer

WPO Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer

WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer

WPO Verslag bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • individuele paper met een wegingsfactor 6 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Vier korte individuele papers (max. 1500 woorden) over de inhoud van de HOC's

Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • groepswerk met een wegingsfactor 4 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Peer-assessment

Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Active participatie, oefeninge met een wegingsfactor 6 en aldus 30% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Deelname aan de octaviaanse discussies

Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:

  • verslag van de Discussiemoment met een wegingsfactor 4 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Vier korte verslagen over discussies en conclusies daarvan

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

  • WPO actieve participatie                                            30 %
  • Groepsverslag                                                             20 %
  • Individuele schriftelijke opdracht                               30 %
  • Peer-assessment (groepswerk)                                   20 %

Procedure 2de-zittijd: Individuele paper (20%) + schriftelijk examen met open vragen over de inhoud van de HOC’s en de in de WPO’s gebruikte literatuur.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Gender en diversiteit