6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020812AER voor alle studenten in het 2e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
- Verantwoordelijke vakgroep
- Wijsbegeerte-Moraalwetenschappen
- Onderwijsteam
- Emiliano Acosta
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 25 contacturen Hoorcollege
14 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
130 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
In deze cursus worden de meest relevante politieke theorieën in de geschiedenis van de wijsbegeerte van de Oudheid tot heden besproken met de focus op het mensconcept dat aan de basis ligt van deze theorieën. De leidraad van de cursus is het oorspronkelijk Aristotelische concept van de mens als politiek dier waar de taal een bepalende rol speelt.
Volgende thema’s worden in de hoorcolleges behandeld:
- politieke ontologie;
- spanning tussen filosofie, politiek en religie;
- theorieën over regeringsvormen en politieke subjectiviteit;
- geweld- en machtslegitimiteit;
- sociaalcontract, soevereiniteit en erkenning;
- de verhouding tussen vrijheid, gelijkheid, geluk en rechtvaardigheid als principes van de staat;
- politiek, legaal en economisch kosmopolitisme;
- consensus en agonale democratie;
- liberale democratie en populisme;
- gender- en biopolitiek.
Volgende auteurs komen tijdens de cursus aan bod:
- Filosofie van de oudheid en middeleeuwen: Protagoras, Socrates, Plato, Aristoteles, Al-Farabi;
- Vroegmoderne en Verlichtingsfilosofie: More, Machiavelli, Grotius, Hobbes, von Pufendorf, Spinoza, Locke, Anderson en Rousseau;
- Moderne filosofie: Kant, Burke, Paine, Godwin, Schiller, Fichte, Schelling, Hegel en Marx;
- 20ste-eeuwse en hedendaagse filosofie: Foucault, Rawls, Habermas, Laclau, Mouffe, Butler en Preciado.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Verplichte literatuur en documenten voor de activiteiten tijdens de werkcolleges, slides
Digitaal cursusmateriaal (Aanbevolen) : Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/ and Internet Encyclopedia of Philosophy: https://www.iep.utm.edu/category/value/political/
- Bijkomende info
- Aanwezigheid tijdens de HOC is sterk aanbevolen, aangezien dat men in dit vak zonder handboek werkt.
- Aanwezigheid tijdens de WPO’s is verplicht, aangezien dat de WPO’s verplichte evaluatiemomenten zijn.
- Faciliteiten voor anderstalige, werk- en uitwisselingsstudenten en studenten die flexibiliteitsmaatregelen (https://student.vub.be/flexibiliteit#intro) aanvragen.
- Leerresultaten
-
Algemene competenties
-
Studenten kunnen overeenkomsten en verschillen tussen de visies op democratie van Protagoras, Socrates, Plato en Aristoteles, Hobbes, Rousseau, Kant, Fichte, Marx, Habermas, Laclau, Mouffe en Foucault met de terminologie van deze filosofen en in eigen woorden uitleggen.
-
Studenten kunnen overeenkomsten en verschillen tussen de opvattingen van de verhouding tussen religie en politiek bij Plato, Al-Farabi, Hobbes, Spinoza, Rousseau, Kant, Hegel, Marx en Habermas met de terminologie van deze filosofen en in eigen woorden uitleggen.
-
Studenten kunnen overeenkomsten en verschillen tussen de in de hoorcolleges besproken theorieën over erkenning, soevereiniteit en sociaalcontract met de terminologie van de auteurs en in eigen woorden uitleggen.
-
Studenten kunnen de centrale argumenten van de consensustheorie, de theorie over hegemonie en de notie van agonale democratie met de terminologie van deze filosofen en in eigen woorden uitleggen.
-
Studenten kunnen de centrale argumenten van hedendaagse theorieën over gender- en biopolitiek met de terminologie van de respectievelijke filosofen en in eigen woorden uitleggen.
-
Studenten kunnen in groep korte filosofische teksten analyseren en een verslag over deze samenwerking maken.
-
Studenten kunnen in individuele schriftelijke opdrachten argumenten van de tijdens de colleges besproken filosofen op een duidelijke en terminologisch correcte manier reproduceren
-
Studenten kunnen het begrip van het politieke dier uitleggen aan de hand van een bespreking van een van de in de hoorcolleges besproken filosofen illustreren.
-
Studenten kunnen in de werkcolleges de leerinhoud van de hoorcolleges reproduceren en kritisch en eigenzinnig toepassen op actuele politieke debatten en kwesties.
-
Studenten kunnen elkaar op een oprechte manier evalueren.
-
Studenten tonen in hun interventies tijdens de werkcolleges en in de individuele schriftelijke opdrachten een kritische, redelijk eigenzinnige, open en kosmopolitische houding met belangstelling voor het vrij onderzoek.
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Paper bepaalt 30% van het eindcijfer
WPO Groepswerk bepaalt 20% van het eindcijfer
WPO Praktijkopdracht bepaalt 30% van het eindcijfer
WPO Verslag bepaalt 20% van het eindcijfer
Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
- individuele paper
met een wegingsfactor 30
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Vier korte individuele papers (max. 1500 woorden) over de inhoud van de HOC's
Binnen de categorie WPO Groepswerk dient men volgende opdrachten af te werken:
- groepswerk
met een wegingsfactor 20
en aldus 20% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Peer-assessment
Binnen de categorie WPO Praktijkopdracht dient men volgende opdrachten af te werken:
- Actieve participatie, oefening
met een wegingsfactor 30
en aldus 30% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Deelname aan de octaviaanse discussies
Binnen de categorie WPO Verslag dient men volgende opdrachten af te werken:
- verslag van de discussiemoment
met een wegingsfactor 20
en aldus 20% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Vier korte verslagen over discussies en conclusies daarvan
- Aanvullende info mbt evaluatie
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
- WPO actieve participatie 30 %
- Groepsverslag 20 %
- Individuele schriftelijke opdracht 30 %
- Peer-assessment (groepswerk) 20 %
Procedure 2de-zittijd: Individuele paper (20%) + schriftelijk examen met open vragen over de inhoud van de HOC’s en de in de WPO’s gebruikte literatuur.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in gender en diversiteit: Standaard traject