3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020822ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Emiliano Acosta (titularis)
Onderdelen en contacturen
6 contacturen Hoorcollege
20 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Aan de hand van de studie van teksten van drie fundamentele figuren in de geschiedenis van de westerse en de oosterse wijsbegeerte (Confucius, Aristoteles en Averroes) leren en oefenen studenten in deze cursus vaardigheden die ze nodig hebben om filosofische teksten grondig te kunnen lezen en analyseren.

In de hoorcolleges geeft de docent een historische en systematische inleiding over het denken van deze drie filosofen alsook een inleiding in methodologische strategieën voor het lezen en kritisch analyseren van filosofische literatuur.

In de werkcolleges: i) lezen en analyseren de studenten in groepen en onder begeleiding van de docent de verplichte literatuur; ii) bespreken de studenten in plenum de centrale ideeën van de verplichte literatuur; iii) houden de studenten een groepspresentatie over de verplichte literatuur.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Verplichte literatuur (drie teksten), Canvas
Bijkomende info

Geen

Leerresultaten

Algemene competenties

- Studenten kunnen onder begeleiding van de docent de argumentatieve structuur van de gekozen filosofische teksten reconstrueren.

- Studenten kunnen de argumentatieve structuur van de gekozen filosofische teksten reproduceren en met eigen woorden uitleggen.

- Studenten kunnen zich met solide argumenten kritisch positioneren tegenover argumenten die in de verplichte literatuur aan bod komen.

- Studenten kunnen elkaar op een constructieve manier beoordelen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • peer assessment met een wegingsfactor 20 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Eerste zittijd: WPO Groepswerk (peer assessment, proces) 25% en WPO Presentatie (product) 75%

Groepspresentaties: elke groep krijgt max. 20 minuten tijd om te presenteren. Nadien stelt de docent een aantal vragen. Peer-assessment gebeurt electronisch. 

Tweede zittijd: schriftelijk examen 100%.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject