6 ECTS credits
170 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020838CEW voor werkstudenten in het 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.
In functie van het algemene thema ‘Autonomie, rede en macht – vrijheid, gelijkheid, veelheid’ worden in dit college aspecten, thema’s en exemplarische teksten van moderne filosofen besproken. Er wordt gefocust op vroegmoderne auteurs omdat bij deze het moderne denken voor het eerst vorm heeft gekregen. In een inleiding worden enkele kritische perspectieven op de moderniteit belicht zoals geformuleerd door Agamben, Arendt, Boehm, Castoriadis, Foucault en Negri. Vanuit deze kritische perspectieven gaan we naar de teksten zelf waarin het moderne autonomieproject werd vormgegeven en de volgende sleutelauteurs komen aan bod: Machiavelli, Bacon, Hobbes, Descartes, Spinoza, Kant. In functie van de gekozen thema’s wordt ook aandacht besteed aan onbekende clandestiene literatuur [Theophrastus Redivivus] en andere subversieve auteurs ([Antistius Constans], Van den Enden, Koerbagh). Het college wordt besloten met een open discussie-les Quodlibet die in het teken staat van de thema’s die doorheen de bespreking van de teksten centraal stonden met betrekking tot de actualiteit (meer bepaald vrijheid en gelijkheid tegenover (bio)politiek, crisis en uitzonderingstoestand).
Studiemateriaal
Sonja Lavaert, Vrijheid, gelijkheid, veelheid. Het moderne democratie-denken van Machiavelli tot Spinoza en zijn kring, Brussel, VUBPress, 2020, ISBN 9789057187933
Brontekstmateriaal, kritische artikels, Powerpoints, e-lesopnames via Canvas; notities.
De studenten hebben kennis en inzicht in de filosofie van de nieuwe tijd; ze kunnen de moderne filosofie situeren in de geschiedenis van de filosofie, ten aanzien van de actuele filosofie en tegenover de maatschappelijke uitdagingen van de actuele globale wereld. De studenten kunnen een eigen standpunt ontwikkelen in de discussie rond modern ethisch en politiek denken. Ze kunnen een primaire tekst over verschillende thema’s van de moderne filosofie analyseren, er de argumentatie van reproduceren en kritisch becommentariëren. Ze kunnen primaire teksten van de moderne filosofie in verband brengen met elkaar en met actuele filosofische teksten die betrekking hebben op vraagstukken van de actuele samenleving (democratie, vrijheid van denken en spreken, gelijkheid en diversiteit versus biopolitiek, crisis en uitzonderingstoestand).
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Paper bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
De eindevaluatie gebeurt bij een paper.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek