6 ECTS credits
170 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020839CER voor alle studenten in het 2e semester met een gespecialiseerd bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Sonja Lavaert
Liesbet De Kock (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
130 contacturen Self study
Inhoud

In functie van het algemene thema ‘Autonomie, rede en macht – vrijheid, gelijkheid, veelheid’ worden in dit college aspecten, thema’s en exemplarische teksten van moderne filosofen besproken. Er wordt gefocust op vroegmoderne auteurs omdat bij deze het moderne denken voor het eerst vorm heeft gekregen. In een inleiding worden enkele kritische perspectieven op de moderniteit belicht zoals geformuleerd door Agamben, Arendt, Boehm, Castoriadis, Foucault en Negri. Vanuit deze kritische perspectieven gaan we naar de teksten zelf waarin het moderne autonomieproject werd vormgegeven en de volgende sleutelauteurs komen aan bod: Machiavelli, Bacon, Hobbes, Descartes, Spinoza, Kant. In functie van de gekozen thema’s wordt ook aandacht besteed aan onbekende clandestiene literatuur [Theophrastus Redivivus] en andere subversieve auteurs ([Antistius Constans], Van den Enden, Koerbagh). Het college wordt besloten met een open discussie-les Quodlibet die in het teken staat van de thema’s die doorheen de bespreking van de teksten centraal stonden met betrekking tot de actualiteit (meer bepaald vrijheid en gelijkheid tegenover (bio)politiek, crisis en uitzonderingstoestand).

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Bronteksten, kritische teksten, powerpointvoorstellingen, e-lesopnames en lectuurlijsten, Canvas
Handboek (Aanbevolen) : Vrijheid, gelijkheid, veelheid, Het moderne democratie-denken van Machiavelli tot Spinoza en zijn kring, Sonja Lavaert, VUBPress, 9789057187933, 2020
Bijkomende info

Studiemateriaal

Sonja Lavaert, Vrijheid, gelijkheid, veelheid. Het moderne democratie-denken van Machiavelli tot Spinoza en zijn kring, Brussel, VUBPress, 2020, ISBN 9789057187933

Brontekstmateriaal, kritische artikels, Powerpoints, e-lesopnames via Canvas; notities.

Leerresultaten

Algemene competenties

De studenten hebben kennis en inzicht in de filosofie van de nieuwe tijd; ze kunnen de moderne filosofie situeren in de geschiedenis van de filosofie, ten aanzien van de actuele filosofie en tegenover de maatschappelijke uitdagingen van de actuele globale wereld. De studenten kunnen een eigen standpunt ontwikkelen in de discussie rond modern ethisch en politiek denken. Ze kunnen een primaire tekst over verschillende thema’s van de moderne filosofie analyseren, er de argumentatie van reproduceren en kritisch becommentariëren. Ze kunnen primaire teksten van de moderne filosofie in verband brengen met elkaar en met actuele filosofische teksten die betrekking hebben op vraagstukken van de actuele samenleving (democratie, vrijheid van denken en spreken, gelijkheid en diversiteit versus biopolitiek, crisis en uitzonderingstoestand).

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
HOC Paper bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie HOC Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • paper met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De eindevaluatie gebeurt bij een paper.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Verkort traject Profiel Sociale Agogiek