3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1023226AER voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Engels
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Steffen Ducheyne (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
13 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
60 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In this introductory course, students will be familiarized with an important transformation within European history: the so-called 'Scientific Revolution' which came to full fruition during the seventeenth century. This course will focus on developments within physics, anatomy, astronomy, and natural history. At the same time, attention will be drawn to a series of crucial sixteenth- and seventeenth-century epistemological, ontological and social changes without which the emergence of the 'Scientific Revolution' simply cannot be understood. In Part I of the course, the standard narrative concerning the 'Scientific Revolution' will be explained and critically assessed by means of state-of-the-art-literature on the subject. In Parts II and III of the course, some important transformations and actors within sixteenth- and seventeenth-century science, respectively, will be outlined. In Part IV of the course, the students, armed with the knowledge they have obtained in Parts I-III, will write a paper on a chosen primary source.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader
Bijkomende info

The course reader will contain canonical or state-of-the-art literature. The reader will be distributed electronically and free of charge.

Leerresultaten

Algemene competenties

- The student is able to explain the old narrative of the 'Scientific Revolution' and to critically assess its shortcomings by means of the state of the art.

- The student can provide a detailed exposé of the differences and communalities between the scholarly analyses on the 'Scientific Revolution' that are treated in the course.

- The student is capable to describe, to contextualize and to illustrate sixteenth- and seventeenth-century transformations that are relevant for understanding the 'Scientific Revolution'.

- The student is able to explain the rôle and importance of several sixteenth- and seventeenth-century actors.

- Based on the knowledge obtained during the course, the student is able to adequately contextualize a chosen primary source in a paper.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 75% van het eindcijfer

ZELF Paper bepaalt 25% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen mondeling met een wegingsfactor 75 en aldus 75% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Paper met een wegingsfactor 25 en aldus 25% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

The grade for this course is determined by: (1) the oral exam (60% of the total grade) and (2) the student's participation in the activating exercises that require preparation (10% of the total grade), and (3) the paper write (30% of the total grade). Results obtained for WPO and the paper can be transferred to the resit exam.

Het eindresultaat van dit opleidingsonderdeel wordt bepaald door (1) mondeling examen met schriftelijke voorbereiding (60% van de eindscore), (2) deelname aan de activerende werkvormen (10% van de eindscore) en (3) het schrijven van een paper (30% van de eindscore). De resultaten voor (2) en (3) kunnen worden overgedragen naar de tweede zittijd op voorwaarde dat een 10/20 werd behaald. 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences