9 ECTS credits
225 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020872BNW voor werkstudenten in het 1e en 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e en 2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Jeffrey Tyssens
Promotor . (titularis)
Onderdelen en contacturen
270 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Dit opleidingsonderdeel is opgevat als een voorbereiding op de redactie van de omstandige wetenschappelijke monografie. In de allereerste weken van het academiejaar moet elke student, onder begeleiding van een promotor, een onderwerp vastleggen. Dat onderwerp kan gekozen worden in functie en ter voorbereiding van de masterproef die ingediend moet worden op het einde van de masteropleiding Geschiedenis. In de loop van het derde bachelorjaar moet de student, steeds in nauw en regelmatig overleg met de promotor, volgende stappen zetten in het onderzoek : het onderwerp moet precies worden afgebakend, de bibliografie moet worden opgesteld, de literatuur moet gronding worden onderzocht en verwerkt, en de bronnen moeten aan een eerste, preliminair onderzoek onderworpen worden.

Deze activiteit mondt uit in de redactie van een paper met een omvang van ongeveer 15000 woorden, exclusief de bijlagen. Deze paper moet voor ongeveer drie kwart bestaan uit een inleiding (met afbakening van het onderwerp, probleemstelling en onderzoeksvragen, ingebed in de wetenschappelijke literatuur) en een synthese van de wetenschappelijke literatuur over het bestudeerde onderwerp (met inbegrip van een eventueel theoretisch kader, van een status quaestionis en een uitleg over de gehanteerde methodologie). Het resterende kwart moet bestaan uit een kritische bespreking van het oorspronkelijke bronnenmateriaal dat aangewend kan worden voor een uitdieping van het aangesneden thema (let wel: een gewone opsomming van die bronnen volstaat niet). De mate waarop de brongegevens verwerkt worden in de bachelorpaper hangt af van de bronnensituatie voor het specifieke onderwerp en zal worden afgesproken met de promotor.Die elementen kunnen verder worden verwerkt in de Masterproef (indien de student, zoals verwacht, ervoor opteert om voor deze proef hetzelfde onderwerp te bestuderen). De paper bevat ten slotte een volledige lijst van de gebruikte bronnen en publicaties (die lijst telt niet mee in bepaling van de totale omvang van de scriptie).

De student die nalaat om het (door de promotor ondertekende) formulier met aanduiding van het onderwerp van de paper bij het secretariaat van de opleiding in te dienen op de daartoe voorziene datum, zal op het definitieve puntenblad als "Afwezig" worden opgetekend. Deze regeling geldt eveneens voor de studenten die nalaten de twee vereiste exemplaren bij het secretariaat van de opleiding op het daartoe voorziene ogenblik in te dienen.

Groepsrapportering

Er wordt een groepsrapportering voorzien, ingebed in de cursus Historisch atelier (goed voor 25% van de eindpunten van deze cursus, in de loop van maart waarop alle studenten een korte mondelinge uiteenzetting moeten geven over de stand van hun onderzoek (max. een tiental minuten) voor de medestudenten en de leden van het academisch personeel van de vakgroep (ZAP, AAP, BAP) Na de uiteenzetting mogen de toehoorders vragen of kritische opmerkingen formuleren over het exposé. De student houdt rekening met die opmerkingen of suggesties bij de definitieve redactie van de paper. De deelname aan deze uiteenzettingenreeks is verplicht voor alle studenten, behalve voor de studenten die zich hebben ingeschreven voor het Bijzonder Begeleidingsprogramma en die zich omwille van hun professionele activiteiten niet kunnen vrijmaken op die bewuste dag of dagen. Wie zonder geldige reden afwezig blijft, zal als Afwezig worden opgetekend

Bijkomende info

Alle verdere informatie is terug te vinden in de brochure 'bachelorpaper Geschiedenis' op de facultaire website.  Deze bachelorbrochure wordt beschouwd als volwaardig onderdeel van deze opleidingsonderdelenfiche/studiedeelfiche.

Leerresultaten

Algemene competenties

1) Het formuleren van een probleemstelling; 2) Het toepassen van heuristische vaardigheden; 3) Aanzet tot het ontwikkelen van een bewijsvoering op basis van een coherente en grondig uitgewerkte argumentatie; 4) Blijk geven van mondelinge en schriftelijke vaardigheden. Al deze leerdoelen monden uit in de opstelling en de mondelinge voorstelling van een wetenschappelijke paper

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen andere met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

 

De scriptiebegeleider (promotor) en een tweede lezer, aangeduid door de vakgroep, quoteren de scriptie en dienen de punten in bij de vakgroepvoorzitter, die het gemiddelde noteert . De student die nalaat om het (door de scriptiebegeleider ondertekende) formulier met aanduiding van onderwerp van de paper op het secretariaat van de opleiding in te dienen op de daartoe voorziene datum, zal op het definitieve puntenblad als Afwezig worden opgetekend. Deze regeling geldt eveneens voor de studenten die nalaten de scriptie op het daartoe voorziene ogenblik in te dienen.

De eindquotering vloeit voort uit de evaluatie van de scriptie door de juryleden: er is geen mondelinge of schriftelijke examinering voorzien. De student heeft niettemin recht op een mondelinge verdediging van de BA-paper Ba-paper, wat binnen de zittijd moet gebeuren. Daartoe moet de voorzitter van de opleiding zo snel mogelijk worden verwittigd.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (84 ECTS)