6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020879AEW voor werkstudenten in het 2e semester van een even academiejaar (bvb. 2012-2013) met een inleidend bachelor niveau.

Semester
tweejaarlijks: 2e semester van een even academiejaar (bvb. 2012-2013)
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om dit vak te kunnen registreren moet je minstens 30 stp. behaald hebben in de bachelor. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen. Vakcodes die eindigen op 'W' kunnen enkel door werkstudenten geregistreerd worden.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Anne Winter (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
85 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

Deze cursus behandelt sleutelontwikkelingen op het vlak van sociaal-economische geschiedenis in een lange-termijnperspectief van de prehistorie tot heden, met bijzondere aandacht voor Europese geschiedenis. Centraal staat de vraag hoe en waarom manieren van inkomensverwerving veranderden doorheen tijd en ruimte, en wat de implicaties hiervan waren voor de aard van sociale relaties. Aan de hand van een centraal begrippenkader dat in het begin van de cursus ontwikkeld wordt, worden de lessen min of meer chronologisch opgebouwd rond oorspronkelijke wetenschappelijke teksten uit de reader, die elk rapporteren over onderzoek rond een van de centrale concepten en/of met betrekking tot een specifieke periode.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader, slides en lesnota's
Bijkomende info

Voor meer informatie omtrent de concrete inrichting van het studiedeel: zie Canvas 

Leerresultaten

Algemene competenties

-Studenten kennen de belangrijkste lange-termijnontwikkelingen in sociaal-economische geschiedenis

-Studenten zijn in staat hierover originele wetenschappelijke literatuur te lezen, begrijpen, analyseren, met elkaar in dialoog te brengen en hierover kritisch te reflecteren

-Studenten zijn in staat theoretische sleutelconcepten toe te passen op de verschillende historische studies uit de reader.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 80% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 20% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 80 en aldus 80% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Opdrachten met een wegingsfactor 20 en aldus 20% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Studenten die het examen in tweede zittijd afleggen en niet geslaagd waren voor het onderdeel Examen Andere (Opdrachten) in de eerste zittijd, dienen ter vervanging een paper te schrijven over één van de thema’s uit de cursus. Deze paper bepaalt dan 20% van het eindcijfer in de tweede zittijd. De overige 80% van het eindcijfer wordt bepaald door een mondeling examen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor geschiedenis
Schakelprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)
Schakelprogramma Master of Arts in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Gender en diversiteit
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de cultuurwetenschappen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de geschiedenis: Standaard traject (63 ECTS)