6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020884BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om dit vak te kunnen registreren moet je minstens 30 stp. behaald hebben in de bachelor. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Francois Scheelings (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
15 contacturen Practical exercises
60 contacturen Self study
Inhoud

 De cursus geeft de student inzicht in een aantal praktische aspecten van archief- en roerend erfgoedbeheer, als voorbereiding op een beroep in die sectoren. Dit is inleidend; de cursussen over erfgoed in de master en de curussen archiefwetenschap in de master na master sluiten hierbij aan. Ze bestaat uit drie delen; twee onder de vorm van hoorcollege en één onder de vorm van een werkcollege.

Het eerste deel bestaat uit hoorcolleges over het begrippenkader, een kort overzicht van de belangrijkste principes, een inzicht in de geschiedenis van de archivistiek en een overzicht van de archief- en erfgoedsector in Vlaanderen, refererend naar het wettelijke kader.

In het tweede deel leren de studenten vooral hoe er in archief- en erfgoedinstellingen gewerkt wordt. De student krijgt principes, methodieken, standaarden en best practices van verwerving (herkennen en verzamelen), behoud (ordening en beschrijving, selectie en vernietiging, bewaring en borging), presentatie en toeleiding  (publiekswerking) en participatie mee,  toegepast op roerend en immaterieel erfgoed, met bijzondere aandacht voor archieven. Ook zakelijk beheer wordt inleidend behandeld. Tijdens een aantal lessen plaatst de docent de studenten tijdens een  les voor een case , waarvan ze de problematiek moeten analyseren. Met de aangeboden informatie moeten de studenten proberen tot een oplossing te komen. In dit kader wordt ook minstens één Brusselse erfgoedinstelling bezocht.

Het derde deel bestaat uit een oefening. De studenten kiezen op basis van een case, die een voorbeeld is  van de bovengenoemde werkzaamheden, een opdracht en voeren die uit. Hierover wordt schriftelijk gerapporteerd. Voorbeelden van cases en daaraan verbonden opdrachten kunnen zijn:

Case: tentoonstelling. Opdrachten: de budgettering, presentatie of materïele preservatie uitwerken

Case: collectie medailles. Opdrachten: een verslag maken van de historische context van de collectie,  de objecten beschrijven volgens een standaard, een advies uitbrengen voor de materiële bewaring…

Case: de studentenontgroening (als immaterieel erfgoed). Opdrachten: het voorkomen en de vormen van het gebruik in kaart brengen, de overdracht van het gebruik documenteren en adviseren over preservatiemaatregelen.

Studiemateriaal
Cursustekst (Vereist) : Cursusnota's, In de les
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Bepaalde delen van de cursus worden aangeboden, Canvas
Bijkomende info

Cursusslides en cursusmateriaal worden ter beschikking gesteld via Canvas. Bijlagen bij de cursus worden soms ook in de les verspreid. Bij de oefening wordt aangepaste literatuur opgegeven. Die is vindbaar in de Brusselse wetenschappelijke instellingen of wordt ter beschikking gesteld in de leeszaal van CAVA (B036).

 

Leerresultaten

Algemene competenties

 

De cursus sluit aan bij volgende leerresultaten uit de opleiding Geschiedenis

de student heeft inzicht in de grote historische veranderingen

de student kan contextualiseren en kan maatschappelijke fenomenen vanuit een tijdsperspectief situeren

de student kan het basisontwerp van historisch onderzoek opzetten

de student heeft een probleemstellend vermogen

de student beheerst de heuristiek en kan (historische) methoden toepassen

de student kan historische kennis verbinden met vragen van het heden

de student kan data verwerken en communiceren in een mondeling en schriftelijk betoog

de student heeft een kritische benadering van historische en actuele maatschappelijke onderwerpen

de student is permanent nieuwsgierig en heeft lerende en kritische houding

de student heeft een ingesteldheid tot comparatieve benadering van verleden en heden

De cursus sluit ook aan bij leerresultaten uit de opleiding Kunstgeschiedenis en Archeologie en bij leerresultaten uit de faculteit LW:

De student heeft een inleidend inzicht in de historische en actuele relaties tussen erfgoed, instituties en samenleving.

De student bestudeert zelfstandig primaire bronnen en gaat ermee aan de slag.

De student heeft een inleidende ervaring met en reflecteert kritisch over ofwel tentoonstellingspraktijk, erfgoedzorg, terreinonderzoek of materiaalstudie.

De student is inventief, creatief en ondernemend en heeft geleerd zijn eigen weg te zoeken, met een open geest en vrij van vooroordelen.

De student is bereid zich vanuit humanistische waarden in te zetten voor een duurzame ontwikkeling van het maatschappelijk welzijn. Hij/zij is een wereldburger, die kan omgaan met de huidige en toekomstige uitdagingen in een globaliserende samenleving .

De student kan zelfstandig omgaan met problemen eigen aan het vakgebied, reflecteert over eigen denken en handelen, is flexibel en kan samenwerken in een multidisciplinaire omgeving. Zodoende is hij/zij voorbereid op een breed spectrum van professionele mogelijkheden, waarin hij/zij adequaat verantwoordelijkheden kan opnemen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

 

Het examen verloopt mondeling, met schriftelijke voorbereiding (15 min.). De examinering over het eerste en tweede deel staat op 60% van de  punten, het derde deel (de oefening) op 30 % van de punten. Het deelresultaat van derde deel (de oefening) wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd. De student die het derde deel toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent uiterlijk op 15 juli. De actieve participatie van de studenten (het meewerken aan de probleemoplossing in het tweede deel van de cursus en de aanwezigheid op het bezoek aan de erfgoedinstelling in Brussel) worden voor 10 % in rekening gebracht.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject