3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020885AEW voor werkstudenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Inschrijven voor dit vak is enkel mogelijk voor werkstudenten. Dagstudenten kunnen registreren voor vakken waarvan de code eindigt op een R.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Ralf Vandam (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
18 contacturen Lecture
40 contacturen Self study
Inhoud

Wat is archeologie! Weinig disciplines spreken meer tot de verbeelding dan archeologie, Indiana jones en mummies in het achterhoofd, maar wat doet en archeoloog nu eigenlijk? Achter de tot de verbeelding sprekende cliché gaat een hele complexe gedegen wetenschap schuil, met vragen, paradigma's, methoden, technieken en materiële bronnen.

In dit vak wil ik jullie meenemen in die zoektocht naar wat archeologie nu eigenlijk inhoudt, via een hele reeks intrigerende vondsten en schitterende sites, op zoek naar de aard en de samenhang van onze wetenschap.

In les 1 gaan we dieper in op de vraag wat archeologie is, en waarom de studie van de materiële cultuur de eigenlijke kern van archeologie als wetenschap is.

In les 2 gaan we kijken naar de geschiedenis van onze discipline en gaan we in op de verschuivingen van de paradigma's, de vragen en inzichten in de archeologie in de 20ste eeuw, weg van de cultuurhistorie, naar een contextuele archeologie die gericht is op het begrijpen van de artefacten als onderdeel van een samenleving en de perceptie van de mensen op hun leefwereld.

In les 3 gaan we in op hoe een artefact van betekenis kan veranderen als het verandert qua context en samenleving, en hoe de culturele levenstrajecten van artefacten ons kunnen leren dat archeologische objecten vormingsprocessen of formatieprocessen ondergaan. We zullen zien dat die formatieprocessen essentieel zijn om archeologie als wetenschap te beoefenen omdat net die formatieprocessen bepalen wat de inhoud, vorm en draagkracht van het archeologische object is: wat wij als archeologen terugvinden kan namelijk beschouwd worden als een staal van een staal van een staal van een staal van de hele materiële leefwereld van een samenleving in het verleden.

In les 4 gaan we in op wat juist sites, contexten en stratigrafische lagen zijn.

In les 5 zullen we de voornaamste terreinmethoden bespreken van luchtfotografie tot opgraven.

In les 6 gaan we kijken welke materialen we allemaal kunnen onderzoeken en wat ze ons leren.

In les 7 staan we stil hoe natuurwetenschappen ons helpen om de landschappelijke en ecologische aspecten van het verleden te kunnen onderzoeken.

In les 8 gaan we onderzoeken hoe we archeologische tijd kunnen vaststellen en hoe we zo over kunnen gaan tot het dateren van hetgeen we hebben opgegraven en geanalyseerd op de site.

In les 9 eindigen we met het publiek en de erfgoed-problematiek van materiële cultuur. Uiteindelijk werken we als archeoloog voor een publiek, en je zal zien dat ook die vertaling van het archeologische verhaal naar dat publiek niet zonder consequenties is voor de hoe archeologie als wetenschap werkt, en wat het spanningsveld is tussen verbeelding en wetenschap.

De cursus omvat gemiddeld 18 uur interactieve HOC en wordt vervolledigd met ZELF-activiteiten. Deze ZELF-activiteit bestaat voornamelijk uit het zelfstandig lezen van twee hoofdstukken (5-14) uit het handboek.

Studiemateriaal
Handboek (Vereist) : Archaeology, Theories, Methods and Practice., Colin Renfrew & Paul Bahn, 8de, London: Thames & Hudson, 9780500294246, 2020
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointpresentaties + stukken syllabus van bepaalde onderdelen
Bijkomende info

.

Leerresultaten

Algemene competenties

De student kan de doelstellingen, methoden en werking van archeologie analyseren en toelichten.

De student kan het wetenschappelijke vraaggerichte karakter van archeologisch onderzoek duiden.

De student kan het belang van archeologische formatieprocessen verduidelijken.

De student kan de belangrijkste analyse stappen binnen de archeologie, die samen de chaine operatoire van de archeologie vormen, toelichten.

De student kan het debat rond archeologisch draagvlak, participatie en publiekswerking analyseren, evenals toelichten.

 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Schriftelijk examen bepaalt 100% van het eindcijfer

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen is schriftelijk.

Deel 1 van het examen is gericht op de reproductie van kennis van en inzicht in de inhoud van de lessen en van de overeengekomen hoofdstukken uit het handboek en telt mee voor 80%.

Deel 2 van het examen gaat over het zelfstudieonderdeel (20%). De student kent de belangrijkste informatie uit de gekozen hoofdstukken. De student maakt connecties tussen de verschillende thema’s en de lessen. 

Geen enkel deelresultaat van het examen is overdraagbaar naar tweede zit of het volgend academiejaar bij een onvoldoende voor het vak”

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject