3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020890AER voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Hans De Wolf (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
90 contacturen Self study
Inhoud

De cursus esthetica heeft als doel de studenten enerzijds tools aan te reiken die hen in staat moeten stellen om op een esthetisch gegronde wijze over begrippen als “schoonheid” en “kunst” na te denken en een eigen mening daarover te kunnen formuleren en anderzijds de kennis te verwerken met betrekking tot verschillende filosofische systemen en deelsystemen die zich sinds de oudheid hebben toegelegd op de studie van esthetische vragen.  Hoewel de esthetica als zuiver filosofische discipline voor het eerst in de 18de eeuw opduikt, begint de cursus doelbewust bij esthetische probleemstellingen uit de oudheid die met de moderne esthetische praktijk verwant zijn.  De cursus eindigt met esthetische systemen uit de late 19de eeuw en vormt op deze wijze een historische sokkel waarop andere cursussen gedoceerd aan deze universiteit kunnen verder bouwen.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Een uitgeschreven handleiding voorhanden
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Reader
Bijkomende info

De cursus esthetica heeft als doel de studenten enerzijds tools aan te reiken die hen in staat moeten stellen om op een esthetisch gegronde wijze over begrippen als “schoonheid” en “kunst” na te denken en een eigen mening daarover te kunnen formuleren, en anderzijds de kennis te verwerken met betrekking tot verschillende filosofische systemen en deelsystemen die zich sinds de oudheid hebben toegelegd op de studie van esthetische vragen.

De cursus wordt voorafgegaan door een brede algemene inleiding waarin alle fundamentele vraagstellingen die in esthetica aan bod komen aan de hand van illustraties in de ruimte worden geplaatst. Deze inleiding heeft als doel het brede decor te schetsen waarbinnen de filosofische systemen die in de cursus worden gedoceerd thuishoren. Na deze inleiding worden de esthetische systemen van de volgende wijsgeren bestudeerd: Plato, Aristoteles, Plotinus, de Iconoclasten Straat, David Hume, Emmanuel Kant, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Arthur Schopenhauer, Friedrich Nietzsche en Konrad Fiedler. Binnen deze lijst van bestudeerde filosofische systemen kunnen er ook lichte schommelingen plaatsvinden.

De esthetica vormt voor de studie van de kunsten een fundamentele discipline. De cursus streeft er niet alleen naar de studenten generieke competenties bij te brengen, gerelateerd aan het esthetische denken, maar stimuleert hen ook de stof op een kritische wijze te verwerken en te verrijken met eigen persoonlijke inzichten.

Leerresultaten

Algemene competenties

  1. De studenten verwerven generieke inzichten in bestaande esthetische modellen.
  2. De studenten kunnen deze bestaande esthetische modellen kritische bevragen.
  3. De studenten zijn in staat verbindingen te leggen tussen de verschillende esthetische modellen.
  4. De studenten bestuderen tijdens het semester enkele esthetische vraagstukken en formuleren hun persoonlijke mening met betrekking tot de relevantie tot deze vraagstukken. Ze doen dit desgewenst aan de hand van illustratief materiaal.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • examen mondeling met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: - Oral (written preparation on request)
    - Main question with secondary questions
    - A question in relation to the specific assignments

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

  • Examen Mondeling bepaalt 100% van het eindcijfer

De studenten krijgen uitgebreid de gelegenheid de hoofdvraag, gesteld tijdens het examen, schriftelijk voor te bereiden.

Deel 1: HOOFDVRAAG (40%)

 

  • kennis van de materie (50%)
  • kritische omgang met de materie (15%)
  • zinvolle toevoeging bij de materie (20%)
  • creatieve eigen inbreng (15%)

Deel 2: SECONDAIRE VRAAG (20%)

 

  • kennis van de materie (50%)
  • kritische omgang met de materie (15%)
  • zinvolle toevoeging bij de materie (20%)
  • creatieve eigen inbreng (15%)

Deel 3: DETAIL VRAGEN (15%)

 

 

 

 

Deel 4: OPDRACHTEN (25%)

 

  • waarde en betekenis van het argument (60%)
    • hoe relevant is de bijdrage in relatie tot de opdracht
  • illustratiemateriaal (20%)
  • creatieve persoonlijke inbreng (20%)

Het examen wordt mondeling afgenomen.  Bij de aanvang van het examen krijgen de studenten een hoofdvraag die betrekking heeft op een omvangrijk deel van de cursus en die schriftelijk kan worden voorbereid.  Daarna volgen een aantal kleinere vragen en detailvragen.  Tenslotte krijgen de studenten de gelegenheid hun argumentatie met betrekking tot één van de opdrachten uitgebreid naar voor te brengen.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans