6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020897ANR voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.
Het vak biedt een breed en algemeen overzicht van de Griekse en Romeinse materiële cultuur. Het college is chronologisch opgebouwd (van het neolithicum tot en met de late oudheid), en voor elke periode komen een aantal terugkerende thema’s aan bod, zoals bijvoorbeeld nederzettingsarcheologie en architectuur. Hierbij wordt telkens ingegaan op de manier waarop deze thema’s zich doorheen tijd en ruimte ontwikkelden, en hoe dit paste binnen de bredere maatschappelijke context. De algemene doelstelling van het vak is om de student inzicht te geven in de ontwikkeling van de archeologie en kunst van Griekenland en de Romeinse oudheid.
Het vak bestaat uit interactieve hoorcolleges (HOC) die aangevuld worden met een optioneel begeleid museumbezoek waarin de leerstof verder verduidelijkt wordt door middel van de tentoongestelde artefacten.
Het onderdeel zelfwerk en - studie (ZELF) omvat het uitschrijven van een onderzoekspaper. Deze paper wordt geschreven over een tentoongesteld museumartefact naar keuze gerelateerd aan het vak.
Er zijn 26 contacturen voorzien
- De student kent de kenmerken van de materiële cultuur van de besproken periodes.
- De student kan voorbeelden van de materiële cultuur, benoemen en situeren in tijd en ruimte.
- De student kan de besproken materiële cultuur plaatsen in een bredere culturele en maatschappelijke context en kan uitleggen hoe deze context invloed heeft op de specifieke materiele cultuur.
- De student kan aan de hand van materiële cultuur conclusies trekken over de toenmalige samenleving.
- De student kan diachronische evoluties binnenin de materiële cultuur reconstrueren.
- De student heeft inzicht in hoe materiële cultuur dragers zijn van veranderlijke culturele, sociale, economische en ideologische waarden.
- De student kan de invloed en interactie van verschillende beschavingen onderling bespreken aan de hand van de materiele cultuur.
- De student kent en begrijpt de aangehaalde archeologische en kunsthistorische begrippen en typologieën.
- De student heeft inzicht in de iconografische, stilistische en technische aspecten van de materiële cultuur..
- De student kan zelfstandig adequate informatie uit secundaire bronnen verzamelen en assimileren met het cursusmateriaal.
- De student kan kunstwetenschappelijk en archeologisch redeneren en argumenteren op basis van de materiële cultuur.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 85% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 15% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Het onderdeel HOC wordt geëvalueerd door middel van een schriftelijk examen (85% van het eindcijfer).
Het onderdeel ZELF wordt geëvalueerd door middel van een paper ( 15% van het eindcijfer).
De tweede zittijd is een nieuw examen.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject