3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020901BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Het vak Fotografie en de nieuwe media is in drie luiken onderverdeeld. Eerst worden de historische ontwikkelingen binnen de fotografie en de nieuwe media getraceerd vanaf het begin van de negentiende eeuw tot heden. Hierbij gaat de aandacht naar de intense wisselwerking tussen het fotografische medium aan de ene kant en de gevestigde kunstvormen aan de andere kant. Ten tweede wordt de rol van fotografie binnen de wisselende culturele paradigma’s verhelderd (aan de hand van theoretische inzichten van o.a. Walter Benjamin en Roland Barthes). Ten laatste worden diverse toepassingen van het fotografisch dispositief besproken zoals de documentaire, wetenschappelijke en vernaculaire fotografie. Hierbij ligt de focus op de rol die de niet-artistieke fotografie gespeeld heeft binnen de moderne en hedendaagse kunst. Het doel is om doorheen de colleges de steeds veranderende positie van fotografie binnen het artistieke veld aan het licht te brengen.
Het studiemateriaal bestaat uit PowerPoint presentaties met slides en uit de commentaar op de slides die tijdens de hoorcolleges wordt gegeven. Het handboek bevat wetenschappelijke artikels, boekfragmenten alsook ander aanvullend studiemateriaal.
Aanwezigheid is sterk aanbevolen omwille van de vele getoonde beeldfragmenten, alsook de ruimte voor discussie die ieder hoorcollege afsluit.
Om dit studiedeel te volgen zijn volgende kosten verplicht en supplementair aan de factuur die je als student ontving van het Student Administratie Centrum: voor excursies of tentoonstellingsbezoeken wordt een minimumbedrag van 5 eur en een maximumbedrag van 20 eur voorop gesteld. De kosten worden gedragen door de student en kunnen noch op medestudenten, noch op de titularis noch op de faculteit verhaald worden. De bedragen zijn benaderingen die zo nauwgezet als mogelijk weergegeven zijn. Indien je als gevolg van deze kosten betalingsmoeilijkheden ondervindt, dan kan je contact opnemen met de Sociale Dienst Studenten via sociale.dienst.studenten@vub.ac.be of +32 2 629 23 15. Meer informatie vind je ook op https://my.vub.ac.be/studiefinanciering.
1. De student kan de ontwikkelingen binnen fotografie en de nieuwe media vanuit een historisch perspectief toelichten.
2. De student kan de historische en actuele relaties tussen fotografie, nieuwe media, kunstinstituties en samenleving analyseren en toelichten.
3. De student kan de basisterminologie en hulpmiddelen toepassen met als finaliteit de analyse van fotografisch en fotofilmisch beeldmateriaal.
4. De student neemt een kritische houding aan tegenover verscheidene methodologische benaderingen binnen de fotografiestudie zodat hij/zij in staat is om fotografische beelden te beschrijven, interpreteren en cultuurhistorisch te situeren.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 70% van het eindcijfer.
ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer.
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling examen 70% van het totale eindcijfer.
Toelichting: 2 hoofdvragen (student trekt een vraag), eventueel enkele bijvragen ter verdieping. Gebaseerd op de reader, inclusief het commentariëren van beeldmateriaal getoond tijdens de hoorcolleges en de notities genomen tijdens colleges.
Vraag 1: een brede vraag over één van de hoofdstukken uit de les/reader, met enkele bijvragen (vergelijking met andere stromingen, fotografen, historische context), waar de student moet aantonen dat hij de hoofd- van de bijzaken kan scheiden, de kenmerken van een bepaald genre / stroming / periode kan aanduiden aan de hand van voorbeelden en zich hebben op de bredere sociaal-historische context.
Vraag 2: een specifieke vraag naar een fotograaf of een werk/ fotoreeks uit de les/reader. Een vergelijking tussen twee fotografen/ fotoreeksen is ook mogelijk. De student moet een aantal concrete beelden kunnen analyseren en gelijkenissen of verschillen tussen bepaalde voorbeelden aanduiden.
De student krijgt steeds 10 minuten schriftelijke voorbereidingstijd.
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Essay 30% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Student dient volgende opdrachten af te werken: a) Essay (30% van het totale eindcijfer) en b) Toelichting (paper): elke student schrijft een recensie of een essay (1000 woorden) over een recente fototentoonstelling.
Indien de student aan een of meerdere opdrachtcategorieën niet deelneemt, zal het eindcijfer voor het studiedeel een afwezigheidscijfer zijn. De student dient voor elke opdrachtcategorie ten minste een deelcijfer van 8/20 te behalen om geslaagd te zijn. Deelcijfers kunnen worden overgeschreven naar een latere zittijd binnen hetzelfde academiejaar.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel sociale agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Bachelor in de agogische wetenschappen: Startplan
Bachelor in de agogische wetenschappen: profiel onderwijsagogiek
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject