6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020910BEW voor werkstudenten in het 2e semester van een oneven academiejaar (bvb. 2013-2014) met een verdiepend bachelor niveau.
De cursus wil kennis opbouwen over en inzicht geven in de archeologie van de Romeinse periode tot en met de Vroeg Moderne periode in de Lage Landen. Een globaal overzicht van de chronologie zal worden gegeven, waarbij er per periode een belangrijk thema wordt uitgelicht. Het is natuurlijk niet mogelijk om alles van elke periode te behandelen. Het is vooral bedoeld als inleiding tot de archeologie van elke periode, waarbij belangrijke economische en politieke gebeurtenissen aan bod komen, de belangrijkste sites worden besproken in zowel België als Nederland en wordt ingezoomd op de materiële cultuur die de periodes kenmerken.
De eerste les beginnen we met de Romeinse periode en werken we door de hoorcolleges heen naar de Vroeg Moderne periode. Belangrijke thema’s komen hierbij aan bod, zoals de Migratie in de Vroege Middeleeuwen, de Christianisatie, lange afstandshandel, funeraire praktijken door de eeuwen heen, het ontstaan van de steden en waarbij we ook ruimte is voor andere archeologische thema's. Elk college is een combinatie van hoor- en werkcollege. Er wordt dan eerst een thema geïntroduceerd (bijv. Funeraire praktijken) waarna een twee- of drietal studenten afzonderlijk een presentatie geeft over dat onderwerp. Hoewel het onderwerp vast staat, is er verder alle vrijheid om thema's uit zowel Kunstwetenschappen als Archeologie te combineren en de creativiteit aan het woord te laten. Elke groep studenten kiest een artikel die hoort bij het thema waarover gepresenteerd wordt die door de andere studenten gelezen wordt en die uiteindelijk na de presentatie besproken worden. Iedere student draagt daarnaast ook een discussiepunt aan naar aanleiding van het thema en het te lezen artikel.
Voor werkstudenten die niet fysiek aanwezig kunnen zijn bij de colleges geldt het volgende:
Na elk college wordt er een korte reflectie geschreven (~ 500 woorden). Deze reflectie betreft een reactie op de presentatie van de medestudenten, waarbij het bedachte discussiepunt ook aan bod komt. Deze moet dan uiterlijk 3 dagen na het plaatsvinden van de presentatie naar de docent worden opgestuurd. Wel moet er een presentatie plaatsvinden. In overleg met de docent kan besproken worden hoe dit vormgegeven wordt.
De beoordeling bestaat uit de volgende categorieën:
Er zal sprake zijn van een doorlopende beoordeling waarbij gelet wordt aanwezigheid, participatie en de kwaliteit ervan, het gekozen thema, de presentatie en aangeraden artikel. Voor werkstudenten of anderszins afwezige studenten zullen de reflecties als vervanging van de aanwezigheid en participatie dienen.
De student kan de belangrijkste topics en onderzoeksthema's in de archeologie van historische periodes van de Lagen Landen (België en Nederland) situeren in een Europese context.
De student kan de onderzoeksaspecten van historische archeologie, waarbij materiële cultuur en archeologie een plaats hebben naast geschreven bronnen, grondig toelichten.
De student kan de dynamiek en evolutie van materiële cultuur vanaf de Romeinse periode tot de start van het industriële tijdperk analyseren en uiteenzetten.
De student kan kritisch gepubliceerd onderzoek benaderen, presenteert helder het gekozen thema en modereert vragen en discussiepunten van de rest.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Het totaal te behalen aantal punten is 100.
Aanwezigheid en participatie: 30%
Presentatie en artikel: 40%
Kwaliteit discussiepunten en discussie: 30%
Enkel voor werk- en andere studenten die niet fysiek naar de lessen kunnen komen:
Kwaliteit reflecties: 60%.
Presentatie en gekozen artikel: 40%
Een aantal acties veroorzaken puntenaftrek: het te laat inleveren van discussiepunten of reflecties.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject