6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020911BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
De cursus wil kennis opbouwen over en inzicht geven in de archeologie van de Romeinse periode tot en met de Vroeg Moderne periode in de Lage Landen. Een globaal overzicht van de chronologie zal worden gegeven, waarbij er per periode een belangrijk thema wordt uitgelicht. Het is natuurlijk niet mogelijk om alles van elke periode te behandelen. Het is vooral bedoeld als inleiding tot de archeologie van elke periode, waarbij belangrijke economische en politieke gebeurtenissen aan bod komen, de belangrijkste sites worden besproken in zowel België als Nederland en wordt ingezoomd op de materiële cultuur die de periodes kenmerken.
De eerste les we met de Romeinse periode en werken we door de hoorcolleges heen naar de Vroeg Moderne periode. Belangrijke thema’s komen hierbij aan bod, zoals de Migratie in de Vroege Middeleeuwen, de Christianisatie, lange afstandshandel, funeraire praktijken door de eeuwen heen, het ontstaan van de steden en waarbij we ook een speciaal uitstapje maken naar Tweede Wereldoorlog archeologie. In totaal zullen er 8 hoorcolleges zijn en 5 werkcolleges. In die werkcolleges, die gepaard gaan met een onderdeel ZELF, is het de bedoeling dat er een groepje studenten een presentatie geeft
over een onderwerp die niet direct in de hoorcolleges aan bod komt. Dit is een goede kans om vooral onderwerpen te kiezen die Kunstwetenschappen en Archeologie combineren en de creativiteit aan het woord te laten. Elk groepje studenten kiest een paper die hoort bij het thema waarover gepresenteerd wordt die door de andere studenten gelezen wordt en die uiteindelijk na de presentatie besproken worden. Ieder groepje studenten draagt daarnaast ook een discussiepunt aan voor de andere groepen naar aanleiding van het thema en het te lezen artikel. Afsluitend wordt door elk groepje studenten een paper ingeleverd die het gepresenteerde thema, de paper en de discussie achteraf bespreekt. De paper moet minimaal 1000 en maximaal 1500 woorden zijn excl. de bibliografie.
De beoordeling bestaat uit de volgende categorieën.
Er zal sprake zijn van een doorlopende beoordeling waarbij gelet wordt op aanwezigheid, participatie en de kwaliteit ervan, het gekozen thema, de presentatie en aangeraden artikel en de afsluitende paper.
De student kan de belangrijkste topics en onderzoeksthema's in de archeologie van historische periodes van de Lagen Landen (België en Nederland) situeren in een Europese context.
De student kan de onderzoeksaspecten van historische archeologie, waarbij materiële cultuur en archeologie een plaats hebben naast geschreven bronnen, grondig toelichten.
De student kan de dynamiek en evolutie van materiële cultuur vanaf de Romeinse periode tot de start van het industriële tijdperk analyseren en uiteenzetten.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Andere bepaalt 70% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 30% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Het totaal te behalen aantal punten is 100.
Aanwezigheid: 10%.
Kwaliteit van de participatie: 10%
Presentatie: 20%
Aanraden artikel: 10%
Kwaliteit aangedragen discussiepunt: 10%
Discussieparticipatie na elk werkcollege: 10%
Paper: 30%
Een aantal acties veroorzaken puntenaftrek. Dit betreft: afwezigheid zonder geldige reden, het niet voldoende aan de eisen omtrent de paper en het te laat inleveren van de paper.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Master in de agogische wetenschappen: profiel culturele agogiek
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject