6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020925BNW voor werkstudenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Dit opleidingsonderdeel is enkel toegankelijk voor werkstudenten.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Ralf Vandam (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
10 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

Landschappen hebben een complexe geschiedenis achter de rug waarbij natuurlijke en menselijke processen een belangrijke rol spelen en speelden. In het huidige landschap zijn sporen uit verschillende tijden bewaard gebleven, maar vaak is lang niet alles van de wordingsgeschiedenis nog zichtbaar. In deze cursus leren de studenten hoe zij landschappen kunnen leren 'lezen'. Hierbij besteden de studenten aandacht aan het concept van het levenstraject of de culturele biografie van het landschap in relatie tot de vorming van een stratigrafie in de ruimte, bestaande uit diverse landschappelijke elementen die via een interdisciplinaire heuristiek en methodologie bestudeerd kunnen worden.

In les 1 gaan de studenten dieper in op de vraag  wat een landschap allemaal kan inhouden en behandelen de studenten het concept van landschapsbiografie.  

In les 2 en 4 bespreken de studenten de bronnen die zij gebruiken om een landschap te bestuderen: historische kaarten, archeologische bronnen en paleo-omgevingsreconstructies  

In les 5-9  gaan de studenten specifieke landschappen bestuderen met verschillende cases. Dit omvat:  landbouw-, bos-, kust-, berg en stadslandschappen.

In les 10 bekijken de studenten de erfgoedwaarde van landschappen.

In les 11 presenteren de studenten hun dorpspaper.

Om de lessen te ondersteunen worden excursies georganiseerd naar het Zoniënwoud en Landschap De Liereman in de Kempen.  De exacte data wordt gecommuniceerd tijdens het academiejaar.

De ZELF-activiteit bestaat uit een groepspresentatie en een paper omtrent landschapsontwikkeling van een gebied. De WERK-activiteit omvat de excursies.  

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointpresentaties
Bijkomende info

Het is mogelijk dat de fieldtrips beperkte extra kosten voor de studenten met zich meebrengen die niet gecoverd zijn door de universiteit (transport).

Leerresultaten

Disciplinespecifieke competent

  • De studenten hebben inzicht in de concepten landschapsbiografie en gelaagdheid in het landschap.
  • De studenten hebben inzicht in de belangrijkste bronnen voor de studie van het historische landschap.
  • De studenten kunnen zelf een landschapsbiografie maken en de nodige bronnen en methoden hanteren.
  • De studenten begrijpen de historische landschappelijke problematieken van de belangrijkste landschapstypes.
  • De studenten kunnen kritisch omgaan met problematieken van erfgoedlandschappen en met de historische achtergronden van ecologische problematieken


Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • schriftelijk examen met een wegingsfactor 1 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Een schriftelijk examen bepaalt 100% van het eindcijfer

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:

-        Schriftelijk examen bepaalt 70% van het eindcijfer.

-        Groepspresentatie en paper over de ontwikkeling het landschap van het woondorp bepaalt 30% van het eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie:

Het examen is schriftelijk en is gericht op de reproductie van kennis van en inzicht in de inhoud van de lessen telt mee voor 70%.

Het zelfstudieonderdeel (30%).

-        De studenten maken een groepspaper (2500-3000 woorden) omtrent de ontwikkeling van het landschap van een gebied tussen de situatie zichtbaar op de Ferrariskaart en het heden. Dit betekent dat de situatie zoals afgeleid kan worden op de Ferrariskaart ook geduid dient te worden. Het onderzoek gebeurt aan de hand van de beschikbare kaarten en bronnen (topografische kaarten, bodemkaart, DHM, Ferrariskaart, kaart van het gereduceerd kadaster, verklaring van de plaatsnaam, geschreven bronnen, literatuur). Hierbij wordt er gelet op de ontwikkeling van de nederzettingen, de veldsystemen, de symbolische plaatsen, de verbindingen en het landgebruik.

-        Het niet-indienen van de paper in Zelf-deel leidt tot een Afwezig als resultaatcode.

-        De paper telt voor 75% mee van het zelfstudiecijfer; de tussentijdse presentatie van de paper voor 25%.

  • De resultaten van de ZELF-beoordeling kunnen worden overgedragen naar de volgende examenperiode en/of jaar, als er een voldoende is gehaald. 
  • In geval van afwezigheid tijdens de excursies zal een alternatieve opdracht worden gegeven.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Archeologische Wetenschappen
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de biologie: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor sociale geografie
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject