3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020926BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om dit vak te kunnen registreren moet je minstens 60 stp. behaald hebben in de bachelor. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
History, Archaeology, Arts, Philosophy and Ethics
Onderwijsteam
Ralf Vandam (titularis)
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
8 contacturen Werkcolleges, practica en oefeningen
Inhoud

I

Landschappen hebben een complexe geschiedenis achter de rug waarbij natuurlijke en menselijke processen een belangrijke rol spelen en speelden. In het huidige landschap zijn sporen uit verschillende tijden bewaard gebleven, maar vaak is lang nirt alles van de wordingsgeschiedenis nog zichtbaar. In deze cursus leren we hoe we landschappen kunnen leren 'lezen'. Hierbij besteden we aandacht aan het concept van het levenstraject of de culturele biografie van het lanschap in relatie tot de vorming van een stratigrafie in de ruimte, bestaande uit diverse landschappelijke elementen die via een interdisciplinaire heuristiek en methodologie bestudeerd kunnen worden.

In les 1 gaan we dieper in op de vraag wat een landschap allemaal kan inhouden en behandelen we het concept van landschapsbiografie.
In les 2 en 3 bespreken we de bronnen die we gebruiken om een landschap te bestuderen. In les 2 gaat dit over historische en cartografische bronnen en in les 3 bekijken we de archeologische en geomorgologische methodes die worden gebruikt binnen historische mens--omgevings- en landschapsstudies.
In les 4 gaan we aan de slag met GIS en webservices om kaarten te kunnen maken en bestuderen.
In les 5 staan we stil bij historische menselijke occupatie en activiteiten in het landschap.
In les 6-9 gaan we specifieke landschappen bestuderen met verschillende cases. Dit omvat: landbouw-, bos-, kust-, rivier- en berglandschappen. We sluiten dit luik dan af met de erfgoedwaarde van landschappen.
In les 10 zullen de 6 ETC studenten hun paper presenteren over hun woondorp.

Om de lessen te ondersteunen organiseren we een excursie naar de Liereman in de Kempen. De exacte datum wordt gecommuniceerd tijdens het academiejaar.

De cursus omvat gemiddeld 20 uur interactieve HOC en een WERK-activiteit, de excursie.
 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Powerpointpresentaties, Canvas
Bijkomende info

Het is mogelijk dat de fieldtrip beperkte extra kosten voor de studenten met zich meebrengen die niet gecoverd zijn door de universiteit (transport).

Leerresultaten

Disciplinespecifieke competent

  • De studenten hebben inzicht in de concepten landschapsbiografie en gelaagdheid in het landschap.
  • De studenten hebben inzicht in de belangrijkste bronnen voor de studie van het historische landschap.
  • De studenten kunnen zelf een landschapsbiografie maken en de nodige bronnen en methoden hanteren.
  • De studenten begrijpen de historische landschappelijke problematieken van de belangrijkste landschapstypes.
  • De studenten kunnen kritisch omgaan met problematieken van erfgoedlandschappen en met de historische achtergronden van ecologische problematieken


Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen schriftelijk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Een schriftelijk examen bepaalt 100% van het eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het examen is schriftelijk en is gericht op de reproductie van kennis van en inzicht in de inhoud van de lessen en de excursie.
Bij niet deelname aan de excursie wordt er een alternatieve taak gegeven.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de wijsbegeerte en de moraalwetenschappen: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: Standaard traject
Bachelor in de geschiedenis: minor Human Sciences
Bachelor in de geschiedenis: minor Social Sciences
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Bachelor in de kunstwetenschappen en de archeologie: Profiel profiel Kunstwetenschappen en archeologie
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de biologie: Standaard traject
Bachelor in de politieke wetenschappen en de sociologie: - afstudeerrichting sociologie, minor sociale geografie
Schakelprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de kunstwetenschappen en de archeologie: Standaard traject