3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020936AER voor alle studenten in het 1e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Alexis Housen
Wim Vandenbussche (titularis)
Rik Vosters
Mathieu Declerck
Onderdelen en contacturen
20 contacturen Hoorcollege
30 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
Inhoud

In dit vak krijgen studenten de basis aangereikt voor alle verdere colleges waarin meertaligheid aan bod komt. Na een inleiding over een aantal basisprincipes van de studie van meertaligheid, volgen vier intensieve bloksessies over de sociale aspecten van meertaligheid (met inbegrip van code switching/translanguaging en meertalige communicatie), de interne taalkundige gevolgen van taalcontact (waaronder transfer en ontlening), de wijze waarop die sociale en taalkundige aspecten van meertaligheid aanwezig zijn in de Brusselse leer- en leefomgeving (Brussel als ‘living lab’ voor meertaligheidsonderzoek), en de uitdagingen van een meertaligheidsbeleid in Brussel en daarbuiten (met inbegrip van taalplanning en taalpolitiek, minderheidstalen, ‘heritage languages’, taalshift en taalbehoud).

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Digitaal studiemateriaal, Canvas
Bijkomende info

Informatie voor 2023/2024: 

Dit vak wordt gedoceerd door een team van professoren, die elk ingaan op hun specialisme in de taalkunde.

Dit vak wordt in het Nederlands gedoceerd; voorbeelden kunnen komen uit alle talen die aangeboden worden in de opleiding Taal- en Letterkunde.

Digitaal cursusmateriaal wordt via het elektronisch platform ter beschikking gesteld.

Leerresultaten

Algemene competenties

Studenten hebben een duidelijk begrip van de basisconcepten van meertaligheidsonderzoek, en kunnen die ook toepassen op concrete casestudies.

Studenten hebben daarnaast ook inzicht in de sociale en intern-taalkundige gevolgen van taalcontact. Ze kunnen die kennis verbinden met de meertalige omgeving waarin ze studeren en leven in Brussel. Ze hebben, tot slot, ook een susbtantiëel inzicht in de beleidsuitdagingen die meertalige gemeenschappen en regio’s typeren.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het schriftelijk examen is een meerkeuze-examen. Er wordt geen giscorrectie of 'verhoogde cesuur' toegepast.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de artificiële intelligentie: Standaard traject
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject