6 ECTS credits
150 h study time

Offer 2 with catalog number 1020961AER for all students in the 1st and 2nd semester at a (A) Bachelor - preliminary level.

Semester
1st and 2nd semester
Enrollment based on exam contract
Possible
Grading method
Grading (scale from 0 to 20)
Can retake in second session
Yes
Enrollment Requirements
Om Grammaire et linguistique du français: aperçu historique te kunnen opnemen, moet je geslaagd zijn voor Grammaire et linguistique du français: introduction. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Taught in
French
Faculty
Faculty of Languages & Humanities
Department
Linguistics and Literary Studies
Educational team
Tatiana Pieters (course titular)
Activities and contact hours

26 contact hours Lecture
26 contact hours Seminar, Exercises or Practicals
90 contact hours Independent or External Form of Study
Course Content

The course consists of two modules:

A. GRAMMAIRE NORMATIVE II (WPO, semester 1 + 2, 26h, Tatiana Pieters) :

This course consists of the revision and further exploration of more complex aspects of the normative grammar of French. The student adequately applies the grammatical rules exposed in Grammaire normative I and Grammaire normative II in exercises but also justifies his answers, which demands a greater metalinguistic knowledge.

The practical seminar alternates short theoretical overviews with exercises.

B. LINGUISTIQUE FRANCAISE II (HOC, semester 2, 26u, Prof. dr. Marie-Eve Michot) :

  • Introduction to the historic linguistics of French: external and internal history of French.
  • The different components of language description: phonology, morphology, lexicology, syntax, semantics and discourse analysis.
  • The students prepare a presentation about central concepts and/or theories of contemporary French linguistics (team work).
Course material
Handbook (Recommended) : Le bon usage, GREVISSE M. & GOOSSE A., 16de, De Boeck, 9782807300699, 2016
Handbook (Recommended) : 100 fiches pour comprendre la linguistique, SIOUFFI G. & VAN RAEMDONCK D., 5de, Bréal, 9782749537818, 2018
Digital course material (Required) : Verbetersleutels Grammaire normative II, een selectie van eventuele slides die tijdens de hoorcolleges gebruikt werden en de powerpointpresentaties van de groepswerken., Canvas
Handbook (Recommended) : Introduction à l'histoire de la langue française, Perret, 4de, Colin, 9782200614195, 2016
Additional info

This course is taught in French

 

GRAMMAIRE ET LINGUISTIQUE DU FRANCAIS II

 

Contenu:

Ce cours est composé de deux modules :

A. GRAMMAIRE NORMATIVE II (WPO, semestres 1 + 2, 40h, Tatiana Pieters) :

Le cours comprend des travaux pratiques lors desquels une courte introduction théorique alterne avec des séries d’exercices qui forment une récapitulation ou un approfondissement de certains aspects complexes de la grammaire normative du français. Les étudiants peuvent non seulement appliquer, mais également expliquer les règles grammaticales du français. Ce cours stimule également l’attitude critique de l’étudiant face à la terminologie grammaticale et les ‘exceptions’.

Méthode d’enseignement :

1) Séminaires collectifs (théorie et exercices) :

La théorie est enseignée pendant les séminaires, après quoi une série d’exercices sont préparés de manière collective. Ce cours stimule l’attitude critique de l’étudiant face à la terminologie grammaticale, les ‘exceptions’ et la norme du français standard (le ‘bon usage’) et la relativité de l’interprétation de certaines phrases.

2) Préparation individuelle d’exercices:

Les exercices qui n’ont pas été faits pendant les séminaires sont préparés à la maison, après quoi les étudiants les corrigent à l’aide de corrigés qui sont téléchargés sur Canvas.

3) Evaluation continue et sessions de coaching (cf. évaluation).

  1. LINGUISTIQUE FRANCAISE II (HOC, semestre 2, 26h, Prof. dr. Marie-Eve Michot):
  • Introduction à la linguistique historique du français
    • Histoire externe du français: évolution due à des causes externes, les événements principaux de l’histoire française .
    • Histoire interne du français : aperçu de l’évolution des structures et des systèmes de la langue française.
  • Les divers niveaux de description de la langue: phonologie, morphologie, lexicologie, syntaxe, sémantique et analyse du discours.
  • Les étudiants préparent en groupe un exposé sur quelques théories et/ ou notions centrales en linguistique contemporaine.
  • L’étudiant prend des notes pendant les cours afin de stimuler l’analyse réflexive.

 

Matériel didactique :

  • Obligatoire :
    • Syllabus Grammaire et linguistique du français 2 : Grammaire normative II – Connaissance avancée des règles grammaticales du français
    • Matériel numérique sur Canvas : corrigés des exercices de Grammaire normative II, sélection d’éventuelles diapositives utilisées lors des cours magistraux, documents powerpoint utilisés pour les exposés.
  • Recommandé :
    • FUCHS C. & LE GOFFIC P. (2009). Les linguistiques contemporaines : repères théoriques. Paris : Hachette.
    • SIOUFFI G. & VAN RAEMDONCK D. (2012). 100 fiches pour comprendre la linguistique. Paris : Bréal.
    • GREVISSE M. & GOOSSE A. (2016). Le bon usage. Louvain-la-Neuve : De Boeck Supérieur.
    • SIOUFFI G. & VAN RAEMDONCK D. (2014). 100 fiches pour comprendre les notions de grammaire. Paris : Bréal

 

Objectifs:

A. GRAMMAIRE NORMATIVE II

Les étudiants appliquent et expliquent aisément les règles avancées de la grammaire normative du français et perfectionnent ainsi leurs connaissances métalinguistiques sur les aspects formels de la grammaire

B. LINGUISTIQUE FRANCAISE II

  • L’étudiant connaît la perspective historique de la langue française.
  • L’étudiant a un aperçu des différents points de vue selon lesquels l’étude de la langue française peut être appréhendée.
  • L’étudiant maîtrise les concepts centraux de la linguistique contemporaine, exposés dans le cours.
  • L’étudiant est capable de préparer et présenter un exposé (travail de groupe).
  • L’étudiant est conscient de sa maîtrise du français et du registre qu’il/ elle utilise, pendant les cours et l’examen oral.

 

Evaluation:

A. GRAMMAIRE NORMATIVE II (50% de la note finale)

Les progrès de l’étudiant sont évalués pendant toute l’année académique au moyen de tests intermédiaires réguliers. Ces tests intermédiaires sont suivis par une session de feedback : soit par une correction collective du test intermédiaire, soit par une session de coaching. Les sessions de coachings permettent de revoir les règles les plus complexes ou les plus problématiques et de faire des exercices supplémentaires. L’étudiant ayant obtenu la meilleure note pour le test intermédiaire prépare cette séance de coaching en collaboration avec l’assistante du cours (correction de deux versions des préparations) pour les étudiants ayant le plus besoin d’explications et d’exercices supplémentaires. Cette activité permet donc une approche didactique différenciée qui tient compte des besoins et des capacité de l’étudiant. L’étudiant coach reçoit un bonus de -2, -1, 0, +1, +2 qui est ajouté à la moyenne obtenue pour les tests intermédiaires. Tant les préparations, que la qualité de l’exposé et du contact avec les étudiants sont prises en compte pour ce bonus.

L’étudiant peut obtenir une dispense pour l’examen final de Grammaire normative II, à condition qu’il/ elle obtienne au moins une moyenne de 14/20 sur les tests intermédiaires. Les étudiants qui n'ont pas obtenu de dispense passent l’examen final écrit.

B. LINGUISTIQUE FRANCAISE II (50% de la note finale)

  • Examen oral (40% de la note finale)
  • Exposé (10%, de la note finale) 
    • Les étudiants préparent un exposé en groupe sur une théorie et/ ou notions centrales en linguistique contemporaine. Si un étudiant ne participe pas à cet exposé, il devra préparer un travail écrit individuel pour la seconde session.
    • Tous les étudiants participent à l’examen oral.
  • La note finale du cours représente la somme des résultats obtenus pour les deux modules, à condition toutefois que ces deux résultats ne soient pas inférieurs à un 08/20. Si c’est le cas pour l’un des deux résultats, la note finale du cours sera également inférieure à un 08/20, quel que soit le résultat obtenu pour l’autre module.
  • La participation aux trois évaluations est obligatoire.
  • Les résultats partiels représentant un 14/20 ou plus sont transférés à la seconde session. L’étudiant souhaitant tout de même représenter un examen en seconde session afin de remplacer un résultat partiel en informe le titulaire du cours avant le début de la seconde session.
  • Quand un étudiant renonce à un résultat partiel, celui-ci est irrémédiablement perdu.
Learning Outcomes

General competencies

A. GRAMMAIRE NORMATIVE II:

The students can correctly apply the more complex rules of French normative grammar and can justify their answers.

B. LINGUISTIQUE FRANCAISE II:

  • The students have an overview of the historic linguistics of French and know the central external and internal factors for its variation.
  • The students have an overview of the different viewing points from which the French language can be studied.
  • The student masters the central concepts of French linguistics exposed during the lectures.
  • The students show the capacity to prepare a presentation about central concepts and/or theories of contemporary French linguistics (team work).
  • The different components of language description: phonology, morphology, lexicology, syntax, semantics and discourse analysis.
  • The students prepare a presentation about central concepts and/or theories of contemporary French linguistics (team work).
  • The students are aware of their own mastery of the French language and of the register they use, during the lectures and the oral exam.

Grading

The final grade is composed based on the following categories:
Oral Exam determines 40% of the final mark.
Written Exam determines 50% of the final mark.
LEC Teamwork determines 10% of the final mark.

Within the Oral Exam category, the following assignments need to be completed:

  • Oral. exam. Ling. franç. II with a relative weight of 40 which comprises 40% of the final mark.

Within the Written Exam category, the following assignments need to be completed:

  • written examen GN II with a relative weight of 50 which comprises 50% of the final mark.

Within the LEC Teamwork category, the following assignments need to be completed:

  • Presentation Ling. franç. II with a relative weight of 10 which comprises 10% of the final mark.

Additional info regarding evaluation

A. GRAMMAIRE NORMATIVE II:

Permanent evaluation (50% of the final grade):

The progress of the student is assessed during the two semesters by intermediate tests.

The participation to these intermediate tests gives the student the prospect to be exempted of the final written exam, if he/ she obtains an average result of 14/20 for theses intermediates tests. The students who do not receive this exemption will participate to the final written exam of Grammaire normative II.

 

B. LINGUISTIQUE FRANCAISE II (40% + 10% of the final grade)

  • Oral Exam (40% of the final grade)
  • Presentation, team work (10% of the final grade) 
    • The students prepare a group presentation about central concepts and/or theories of contemporary French linguistics. If a student does not participate in this group presentation, he/ she will prepare an individual paper for the second exam period.
    • All students participate to the oral exam.

 

  • The final grade of this course is the sum of the grades obtained for both modules (WPO Grammaire normative II and lectures Linguistique française II), provided that these two grades are not lower than 08/20. If this is the case for one of the grades, the final grade will also be lower than a 08/20, whatever the other grade is.
  • Absence for one of the three compulsory evaluations results in an absence for the final grade.
  • A partial result of 14/20 or higher is transferred to the second exam period. If the student still wants to participate to the partial evaluations in order to replace this partial result, he needs to send an email to the Professor before the start of the second exam period.
  • Once a student has notified his / her wish to participate to the second evaluation in August/September in order to replace a partial result, he/ she irrevocably loses this partial result.
Allowed unsatisfactory mark
The supplementary Teaching and Examination Regulations of your faculty stipulate whether an allowed unsatisfactory mark for this programme unit is permitted.

Academic context

This offer is part of the following study plans:
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: German-French (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: French-Italian (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: French-Spanish (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Dutch-English (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Dutch-French (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Dutch-Italian (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Dutch-Spanish (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Dutch-German (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Spanish-Italian (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: Italian-German (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: German-Spanish (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: English-German (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: English-French (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: English-Italian (only offered in Dutch)
Bachelor of Linguistics and Literary Studies: English-Spanish (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Nederlands-Frans (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Frans-Engels (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Frans-Duits (only offered in Dutch)
Bachelor of Applied Language Studies: Frans-Spaans (only offered in Dutch)
Bridging Programme Master of Arts in Linguistics and Literary Studies: Default track (only offered in Dutch)
Bridging Programme Master of Teaching in Languages: Standaard traject (only offered in Dutch)
Preparatory Programme Master of Arts in Linguistics and Literary Studies: one language - TTK (only offered in Dutch)
Preparatory Programme Master of Arts in Linguistics and Literary Studies: one language (only offered in Dutch)
Preparatory Programme Master of Arts in Linguistics and Literary Studies: one language - after third lng (only offered in Dutch)