3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020979BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
Inleiding op de theorie van genres en media in een historisch perspectief. Voorbeelden: visuele poëzie, prozagedichten, etc.
Teksten van een genre/medium/auteur worden onderzocht op hun literariteit en hybriditeit of op hun verhouding tot de historische & autobiografische werkelijkheid.
Vergelijking met andere literaturen en met voorbeelden uit verschillende perioden van de Nederlandse literatuur.
De studenten nemen zelf notities tijdens de les. Ppts en een reader met teksten worden ter beschikking gesteld.
- De student heeft kennis van de evolutie van genres en media en heeft inzicht in de literaire en contextuele factoren die deze ontwikkeling bepalen.
- Tevens heeft hij/zij inzicht in de samenhang tussen teksten uit de Nederlandse literatuur met andere media en met teksten/media uit andere literaturen.
- De student kan zijn/haar inzicht in de interne en externe elementen die bijdragen tot de literariteit van een tekst, op een kritische wijze schriftelijk en mondeling verwoorden.
- Daarbij is hij/zij in staat tot het formuleren van een probleemstelling, het kiezen van een onderzoeksmethode en het zelfstandig vinden en verwerken van verantwoorde secundaire literatuur.
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 30% van het eindcijfer
Examen Praktijk bepaalt 70% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie Examen Praktijk dient men volgende opdrachten af te werken:
Zonder volledig portfolio (70% van de punten) wordt de student niet toegelaten tot het mondeling examen (30% van de punten). Tijdens het college wordt gestreefd naar interactie met de studenten.
Enkel voor de tweede zittijd wordt de groepspresentatie die deel uitmaakt van het portfolio (in de vorm van een PPT), vervangen door een individuele presentatie met ppt van min.10 - max.15 min. Voor de tweede zittijd moeten alle opdrachten binnengeleverd zijn voor 31 juli.
In een studiehandleiding die de docent bij het begin van het semester geeft, wordt de evaluatie op bindende wijze gepreciseerd.
Het is niet toegestaan om generatieve AI te gebruiken om output te genereren met betrekking tot de evaluatieopdrachten.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-English (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-German (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-French (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-Italian (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject