3 ECTS credits
75 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020980BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.
In het eerste deel van de cursus wordt een overzicht gegeven van de interne en externe geschiedenis van de Germaanse talen. Nadien worden een aantal aspecten van de historische grammatica van het Nederlands systematisch besproken. De nadruk ligt daarbij op de ontwikkeling van de fonologie en de morfologie vanaf de Oudnederlandse tot de Nieuwnederlandse periode.
Ook bij de problematiek van filologische edities kan hierbij aan bod komen: om het filologisch handwerk te illustreren kan een taak opgegeven worden die meetelt voor een kwart van het examencijfer.
Dit vak wordt gedoceerd in het Nederlands.
Cursustekst (syllabus) en handboeken worden gratis ter beschikking gesteld via Canvas. Studenten moeten deze werken dus *niet* kopen.
Syllabus:
Als sterk aanbevolen aanvulling bij voornamelijk het tweede deel van het college kunnen de studenten een beroep doen op enkele leerboeken historische grammatica. Het werk dat het meeste aansluiting vindt bij de behandelde thema's is:
Andere nuttige leerboeken historische grammatica:
Een populariserende inleiding tot de externe taalgeschiedenis van het Nederlands, waarin enkele van de behandelde thema's toegankelijk worden uiteengezet:
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 75% van het eindcijfer
ZELF Paper bepaalt 25% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:
Binnen de categorie ZELF Paper dient men volgende opdrachten af te werken:
Mondeling examen: Discussie van enkele van de onder 'inhoud' vermelde punten.
Indien een taak opgegeven werd, dan telt deze mee voor een kwart van het examencijfer.
Het deelresultaat van de paper wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd. De student die de paper toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent (met de nieuwe paper) uiterlijk voor de aanvang van de tweede zittijd.
Het deelresultaat van de paper wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar het volgende academiejaar. De student die de paper toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent (met de nieuwe paper) uiterlijk voor de aanvang van de eerste zittijd van het volgende academiejaar.
Afwezigheid op een verplicht onderdeel van de evaluatie (hetzij het examen, hetzij de paper), leidt tot een afwezigheid als resultaatcode voor het opleidingsonderddeel.
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: twee talen
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal