3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 2 met studiegidsnummer 1020991BER voor alle studenten in het 1e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
1e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om Introduction à la linguistique appliquée du français te kunnen opnemen, moet je geslaagd zijn voor Grammaire et linguistique du français: aperçu historique, of dit vak tenminste opnieuw registreren. Geef steeds voorrang aan vakken uit de laagste fase van je opleiding. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Frans
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Taal- en Letterkunde
Onderwijsteam
Tatiana Pieters
Catharina Peersman (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
52 contacturen Self study
Inhoud

Dit studiedeel vormt een inleiding tot een aantal studiedelen die in de Master aangeboden worden, en waar onderzoeksgestuurd onderwijs centraal staat (Acquisition du français langue étrangère en Communication en contexte plurilingue). Drie algemene thema’s van de toegepaste taalkunde, die toegespitst worden op het Frans, staan centraal in dit studiedeel: (1) toegepaste en theoretische taalkunde, (2) maatschappelijke meertaligheid en taalcontact, (3) de verwerving en het onderwijs van vreemde talen.

Dit studiedeel behelst ook een praktisch aspect aangezien de studenten leren werken met een aantal instrumenten van de toegepaste taalkunde, waarna ze zelf aan de slag kunnen gaan met data.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Syllabus en een selectie van eventuele slides die tijdens de hoorcolleges gebruikt werden, Canvas
Bijkomende info

Begeleiding na afspraak (Prof. Michot via https://marieevemichot.youcanbook.me/).

Leerresultaten

Algemene competenties

  • De studenten kunnen de geziene concepten en begrippen van de toegepaste taalkunde herkennen, situeren en duiden, en kunnen deze theoretische kennis in verband brengen met diverse gevalsituaties.
  • De studenten kunnen gevalsituaties beschrijven en analyseren, vertrekkend van de geziene leerstof tijdens de hoorcolleges.
  • De studenten zijn in staat om data te bewerken aan de hand van de aangereikte instrumenten.
  • De studenten nemen notities van de uiteenzettinen en stimuleren op deze manier hun analytisch denken.
  • De studenten besteden aandacht aan hun beheersing van het Frans en het gebruikt register, ook tijdens de hoorcolleges en het mondeling examen.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 60% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 40% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Examen Andere (paper) met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie
  • Het eindcijfer is het totaal van de cijfers die behaald werden voor de twee componenten, op voorwaarde dat voor geen enkel van deze componenten een cijfer onder de 08/20 behaald werd. Is dit wel het geval voor één van de twee componenten, dan zal ook automatisch het eindcijfer onder de 08/20 liggen, wat ook het behaalde resultaat voor de andere component moge zijn.
  • Afwezigheid op één van de twee verplichte onderdelen van de evaluatie, leidt tot een afwezig als resultaatscode.
  • Een deelresultaat wordt, bij een resultaat van minstens 10/20, overgedragen naar de tweede zittijd. De student die een examenonderdeel toch wenst te hernemen stuurt een e-mail naar de docent voor de aanvang van de zomervakantie.
  • Eenmaal een student gemeld heeft af te zien van een deelcijfer, verliest hij dit onherroepelijk.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: Standaard traject
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - TTKA
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: twee talen
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de taal- en letterkunde: één taal - na keuze 3e taal