3 ECTS credits
75 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1020996BER voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Je hebt 'Deutsche Morphosyntax' gevolgd, alvorens dit vak op te nemen.​ Dit vak opnemen, houdt in dat je gelijktijdig 'Taalvariatie en taalverandering' volgt of er reeds voor geslaagd bent. Als je een verkort programma volgt, kan je dit vak zo opnemen.
Onderwijstaal
Duits
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Katja Lochtman (titularis)
Onderdelen en contacturen
26 contacturen Hoorcollege
15 contacturen Werkvormen en Praktische Oef.
50 contacturen Zelfwerk en -studie
Inhoud

Das übergreifende Thema ist: "Norm und Variation in der deutschen Gegenwartssprache". Zuerst wird die Geschichte der deutschen Sprache kurz behandelt. Dann werden Fragen diskutiert wie: Was ist die Norm oder gibt es eine einheitliche deutsche Standardsprache? Was ist ein Fehler? Was ist Variation? Anhand von Fallstudien über neue Entwicklungen in der deutschen Gegenwartssprache wird tiefer auf das Thema eingegangen.

Het algemene thema is "Norm en variatie in het hedendaagse Duits". Eerst wordt kort de geschiedenis van het Duits behandeld. Daarna worden vragen besproken zoals: Wat is de norm en bestaat er één Duitse standaardtaal? Wat is een fout? Wat is variatie? Aan de hand van gevalstudies over nieuwe ontwikkelingen in het huidige Duits wordt dieper op het thema ingegaan.

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : De tekst, de powerpointpresentaties van het hoorcollege en een reader, Canvas en/of via e-mail ter beschikking gesteld
Bijkomende info

Alle Kursunterlagen (Texte, Reader und Powerpointpräsentationen) werden auf Canvas zur Verfügung gestellt. Es wird von den Studenten erwartet, dass sie während der Vorlesungen auch mitschreiben / Notizen machen.

De tekst en de powerpointpresentaties van het hoorcollege evenals een reader worden via het digitale leerplatform Canvas en/of via e-mail ter beschikking gesteld. De studenten worden geacht om bij dit studiemateriaal tijdens de hoorcolleges ook notities te nemen.

Leerresultaten

Algemene competenties

1) Studenten verwerven inzicht in de variatielinguïstiek m.b.t. het Duits en het verwerven van een grondige kennis van het Duits (taalvaardigheid).

2) Studenten kunnen een overzichtelijke powerpointpresenatie in het Duits houden. 

3) Studenten verbeteren hun Duitse spreekvaardigheid.

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Mondeling bepaalt 50% van het eindcijfer

HOC Presentatie bepaalt 50% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Mondeling dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Mondeling examen met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: De examenvragen worden in de laatste les uitgedeeld, zodat de studenten bij onduidelijkheden nog vragen kunnen stellen

Binnen de categorie HOC Presentatie dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Referaat met een wegingsfactor 1 en aldus 50% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Het referaat (de geschreven basistekst, de inhoud, de manier van presentatie, de originaliteit) bepaalt de helft van het cijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

Het referaat (inhoud, manier van presentatie, originaliteit) bepaalt de helft van het cijfer. De andere helft hangt van de mondelinge ondervraging over de stof af. Ook de taalvaardigheid wordt beoordeeld. De examenvragen worden in de laatste les ter beschikking gesteld, zodat de studenten bij onduidelijkheden nog vragen kunnen stellen. Alle deelevaluaties moeten verplicht worden afgelegd om te kunnen slagen voor het vak. Het eindresultaat voor een student die niet alle onderdelen aflegt is ‘afwezig’. De resultaten van de onderdelen waarvoor studenten geslaagd zijn (= min. 10/20), kunnen meegenomen worden naar de volgende zittijd. Indien de student in de eerste zittijd niet slaagt of afwezig was voor het examenonderdeel 'referaat", wordt het referaat tijdens de tweede zittijd als deel van het mondelinge examen afgelegd. Bij het mondeling examen krijgen de studenten schriftelijke voorbereidingstijd.

Het is niet toegestaan om generatieve AI te gebruiken om output te genereren met betrekking tot de evaluatieopdracht.

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: Dutch-German (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: English-German (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-French (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Italian (enkel aangeboden in het Engels)
Bachelor of Linguistics and LiteraryStudies: German-Spanish (enkel aangeboden in het Engels)
Schakelprogramma Educatieve Master of Science in de talen: Standaard traject