6 ECTS credits
150 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021014AER voor alle studenten in het 2e semester met een inleidend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Onderwijstaal
Nederlands
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Toegepaste Taalkunde
Onderwijsteam
Antoon Cox (titularis)
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Lecture
80 contacturen Self study
Inhoud
Deze cursus biedt een inleiding tot de toegepaste taalkunde, een academische discipline waarin aandacht uitgaat naar vragen rond taal en communicatie in de maatschappij. De cursus is opgebouwd rond twee hoofdthema's die centraal staan binnen de opleiding toegepaste taalkunde: taalonderwijs en meertalige communicatie. 
 
Voorbeelden van onderwerpen binnen het ruime thema van taalonderwijs zijn: taalverwerving- en beheersing, taaltoetsing, taalleerstrategieën of meertalig onderwijs. Binnen het brede thema van meertalige communicatie komen onderwerpen aan bod zoals meertalige communicatiestrategieën, meertalig taalbeleid, vertalen of tolken. Specifieke vragen rond deze thema's worden besproken met verwijzing naar theoretische uitgangspunten, onderzoek en praktijk.

 

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en hand-outs
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Een selectie van wetenschappelijke publicaties
Bijkomende info
Niet van toepassing.
Leerresultaten

Eindcompetenties

1. de student kan kernbegrippen uit de behandelde (sub)domeinen van de toegepaste taalkunde herkennen, definiëren en illustreren aan de hand van voorbeelden;
2. de student kan centrale probleemstellingen binnen de behandelde onderzoeksdomeinen identificeren, in grote lijnen duiden en illustreren aan de hand van eigen gekozen voorbeelden;
3. de student kan principes of theoretische uitgangspunten die in verband staan met behandelde thema’s (bv. principes van taalverwerving, taalleerstrategieën, taaltoetsing, meertalige communicatie, …) in eigen woorden toelichten, toepassen op reëele situaties en hierover kritisch reflecteren;
4. de student is in staat om zijn kennis uit te breiden over een of meerdere eigen gekozen thema's of domeinen die in verband staan met de toegepaste taalkunde;
5. de student kan verworven inzichten op gepaste wijze en helder communiceren, zowel in geschreven als in gesproken vorm;

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • Schriftelijk examen met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer.

    Toelichting: Binnen de categorie Examen schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken: Werkstuk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer

Aanvullende info mbt evaluatie
Het werkstuk bestaat uit een schriftelijke opdracht met open reflectievragen gerelateerd aan de inhoud van de colleges.
Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Spaans-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Italiaans-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Duits-Spaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Duits
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Frans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Italiaans
Bachelor in de taal- en letterkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Schakelprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding ac. bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding master taal- en letterkunde met één of twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding academische bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.