6 ECTS credits
150 u studietijd
Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021014AER voor alle studenten in het 2e semester
met een inleidend bachelor niveau.
- Semester
- 2e semester
- Inschrijving onder examencontract
- Mogelijk
- Beoordelingsvoet
- Beoordeling (0 tot 20)
- 2e zittijd mogelijk
- Ja
- Onderwijstaal
- Nederlands
- Faculteit
- Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
- Verantwoordelijke vakgroep
- Toegepaste Taalkunde
- Onderwijsteam
- Philippe Humblé
(titularis)
- Onderdelen en contacturen
- 26 contacturen Hoorcollege
80 contacturen Zelfstudie en externe werkvormen
- Inhoud
Deze cursus biedt een inleiding tot de toegepaste taalkunde, een academische discipline waarin aandacht uitgaat naar vragen rond taal en communicatie in de maatschappij. De cursus is opgebouwd rond twee hoofdthema's die centraal staan binnen de opleiding toegepaste taalkunde: taalonderwijs en meertalige communicatie.
Voorbeelden van onderwerpen binnen het ruime thema van taalonderwijs zijn: taalverwerving- en beheersing, taaltoetsing, taalleerstrategieën of meertalig onderwijs. Binnen het brede thema van meertalige communicatie komen onderwerpen aan bod zoals meertalige communicatiestrategieën, meertalig taalbeleid, vertalen of tolken. Specifieke vragen rond deze thema's worden besproken met verwijzing naar theoretische uitgangspunten, onderzoek en praktijk.
- Studiemateriaal
- Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Slides en hand-outs
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Een selectie van wetenschappelijke publicaties
- Bijkomende info
Niet van toepassing.
- Leerresultaten
-
Eindcompetenties
1. de student kan kernbegrippen uit de behandelde (sub)domeinen van de toegepaste taalkunde herkennen, definiëren en illustreren aan de hand van voorbeelden;
2. de student kan centrale probleemstellingen binnen de behandelde onderzoeksdomeinen identificeren, in grote lijnen duiden en illustreren aan de hand van eigen gekozen voorbeelden;
3. de student kan principes of theoretische uitgangspunten die in verband staan met behandelde thema’s (bv. principes van taalverwerving, taalleerstrategieën, taaltoetsing, meertalige communicatie, …) in eigen woorden toelichten, toepassen op reëele situaties en hierover kritisch reflecteren;
4. de student is in staat om zijn kennis uit te breiden over een of meerdere eigen gekozen thema's of domeinen die in verband staan met de toegepaste taalkunde;
5. de student kan verworven inzichten op gepaste wijze en helder communiceren, zowel in geschreven als in gesproken vorm;
- Beoordelingsinformatie
-
De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 100% van het eindcijfer
Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:
- Schriftelijk examen
met een wegingsfactor 100
en aldus 100% van het totale eindcijfer.
Toelichting: Binnen de categorie Examen schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken: Werkstuk met een wegingsfactor 100 en aldus 100% van het totale eindcijfer
- Aanvullende info mbt evaluatie
Het werkstuk bestaat uit een schriftelijke opdracht met open reflectievragen gerelateerd aan de inhoud van de colleges.
- Toegestane onvoldoende
- Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.
Academische context
Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding niet-talige bacheloropleiding
Schakelprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Schakelprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met één vreemde taal in het studiepakket identiek aan de taal waarvoor men zich inschrijft
Schakelprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding prof. bachelor communicatiemanagement of prof. bachelor office management of prof. bachelor secundair onderwijs met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding ac. bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het vertalen: Traject na vooropleiding master taal- en letterkunde met één of twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in het tolken: Traject na vooropleiding academische bachelor taal- en letterkunde met twee vreemde talen in het studiepakket identiek aan de talen waarvoor men zich inschrijft.