3 ECTS credits
90 u studietijd

Aanbieding 1 met studiegidsnummer 1021022BNR voor alle studenten in het 2e semester met een verdiepend bachelor niveau.

Semester
2e semester
Inschrijving onder examencontract
Niet mogelijk
Beoordelingsvoet
Beoordeling (0 tot 20)
2e zittijd mogelijk
Ja
Inschrijvingsvereisten
Om English for Specific Purposes op te nemen moet je tegelijk ook English Proficiency II volgen of ervoor geslaagd zijn.
Onderwijstaal
Faculteit
Faculteit Letteren en Wijsbegeerte
Verantwoordelijke vakgroep
Linguistics and Literary Studies
Onderwijsteam
Julie Deconinck (titularis)
Louise Holtzem
Onderdelen en contacturen
0 contacturen Exam
26 contacturen Practical exercises
39 contacturen Self study
Inhoud

In this course students will practise and hone their English writing skills in relation to genre, context, and communicative purpose. 

We will take the definition of register that students have been familiarized with in English Proficiency I and English Proficiency II as a point of departure. The course then homes in on the features of register in three specific settings:  

1.       Professional contexts 

2.       Academic contexts 

3.       Creative expression  

In other words, the course aims to help students develop their English proficiency skills in order to communicate effectively in a number of distinct settings. 

Practically, this means we will work on two main areas: vocabulary expansion (1) and writing skills (2). 

1) Students are expected to systematically expand their lexical range in the aforementioned contexts. New vocabulary – words and phrases –  is acquired through targeted vocabulary exercises and/or listening and reading exercises. This vocabulary is then consolidated in an integrated manner through writing assignments.   

2) The writing assignments are aimed at further developing the writing skills trajectory first established in English Proficiency I and II. Emphasis is placed on informative texts (e.g. emails, formal letters), academic texts (e.g. abstracts, the Bachelor thesis), and narrative texts (e.g. creative writing). Special attention will be paid in writing assignments to functional language, style, register, and cultural conventions.  

Studiemateriaal
Digitaal cursusmateriaal (Vereist) : Handouts, Lou Holtzem (& Julie Deconinck)
Bijkomende info

Although grammar will not be taught explicitly, specific grammar topics can be covered on a need-to-know basis. 

The interactive seminars will be supplemented with online quizzes to consolidate grammar and vocabulary and with feedback sessions to highlight and discuss points for improvement in the writing assignments.

Leerresultaten

Eindcompetenties

In terms of writing skills, students work towards level C1  on the European Framework of Reference for Languages.  
Based on Common European Framework of Reference for Languages, https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680459f97 


This entails they can produce clear, well-structured, detailed texts on complex subjects, showing controlled use of organizational patterns, connectors, and cohesive devices.  

For ESP specifically, this means they  

·         can communicate effectively in English writing that is adapted to context, genre, audience, and communicative goal(s);  

·         can name and identify formal and stylistic conventions of English in academic texts and formal written communication;  

·         can use language flexibly and effectively in informative texts such as formal letters and emails, academic texts such as an abstract, and narrative texts such as a story;  

·         can adequately summarize and paraphrase academic discourse; 

·         can produce a cohesive and coherent abstract in accordance with the conventions of the academic register; 

·         can write cohesive and coherent emails and cover letters in accordance with the conventions of professional contexts; 

Beoordelingsinformatie

De beoordeling bestaat uit volgende opdrachtcategorieën:
Examen Schriftelijk bepaalt 40% van het eindcijfer

Examen Andere bepaalt 60% van het eindcijfer

Binnen de categorie Examen Schriftelijk dient men volgende opdrachten af te werken:

  • schriftelijk examen met een wegingsfactor 40 en aldus 40% van het totale eindcijfer.

Binnen de categorie Examen Andere dient men volgende opdrachten af te werken:

  • permanente evaluatie met een wegingsfactor 60 en aldus 60% van het totale eindcijfer.

Aanvullende info mbt evaluatie

De beoordeling van dit studiedeel bestaat uit twee onderdelen.

Enerzijds zal er in juni een schriftelijk examen zijn dat een reeks lexicale oefeningen en schrijfopdrachten omvat en goed is voor 40% van het eindcijfer.

Het cijfer voor de permanente evaluatie (60%) zal gebaseerd zijn op een aantal schrijfopdrachten gedurende het semester.

Studenten die voor het vak willen slagen, moeten aan alle beoordelingsonderdelen (dwz de schriftelijke opdrachten en een schriftelijk examen) hebben deelgenomen.

In de tweede zittijd is het cijfer voor ESP gebaseerd op:

- een schriftelijk examen (70%)

- permanente evaluatie -->  een schriftelijke opdracht (30%)

Als de student in de eerste zittijd een voldoende heeft gehaald voor het onderdeel permanente evaluatie, wordt dit cijfer meegenomen naar de tweede examensessie.

 

Toegestane onvoldoende
Kijk in het aanvullend OER van je faculteit na of een toegestane onvoldoende mogelijk is voor dit opleidingsonderdeel.

Academische context

Deze aanbieding maakt deel uit van de volgende studieplannen:
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Frans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Nederlands-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Engels
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Frans-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Duits
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Engels-Spaans
Bachelor in de toegepaste taalkunde: Duits-Spaans
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor in de journalistiek
Schakelprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject na vooropleiding professionele bachelor communicatiemanagement of professionele bachelor secundair onderwijs of professionele bachelor logopedie en audiologie of professionele bachelor sociaal werk
Voorbereidingsprogramma Master of Arts in de journalistiek: Traject van 57 studiepunten na een vooropleiding academische bachelor met een andere kwalificatie dan die van academische bachelors die rechtstreeks toegang hebben